AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.793

Kan automatlådan skadas?

Sida 1 av 2
Hu
27
Husa
730 V8 -93
min första
Hej. Jag har märkt att om man kör på vinterläget (snöflingan *) så går bilen mjukare och drar mindre bensin. men kan lådan ta skada av att köras på vinterläget ofta.
Svärd
Inte lådan, men bakaxeln mår nog inte jättebra av att gå med diffspärren ikopplad på torr asfalt, sålänge du inte kör rakt fram villsäga... Antar att du har diffspärr i snöläget precis som jag.

//Martin
PE
630
PESK
740iA e32
Inte fan finns det väl DIFFSPÄRR på en gatbil?? Möjligt vis att
den kan vara diffbromsad....men spärrad?? Sen måste ju bilen
redan iförsta läget i sådanafall vara utrustad med diffbroms....
jag har ingen DIFFSPÄRR på min ialla fall....och jag har * på min
växelväljare. Jag har inte diffbroms heller för övrigt. Du tänker
kanske på "antispinn", men det är ochså en broms och ingen
spärr av diffen.
Sen vad gäller on det är skadligt att köra i *-läge, så är svaret
nej, det som händer är att bilen växlar tidigare och startar på
andra växel när den är kall.
Peo
Svärd
Då skiljer det sig mellan våra bilar. Min bakaxeln är låst när jag har *-läget, samt att det startar på tvåan men det är ju för att däcken ska få svårare att spinna, inte för att lådan är kall. Som på en manuellt växlad bil när det är snorhalt och man vill komma iväg utan att spinna så startar man ju inte på ettan utan en högre växel.

Min bil har ASC+T och den bromsar ju även det hjul som spinner, men bara ASC bromsar väl inget? Den stryper väl bara motorn??

//Martin
LN
497
LNBT
S6Plus
Den enda bil jag vet som har diffspärr är audi s2 o s4 och den trillar ur efter 30 km/h el. något finns på en knapp i vid handbromsen. Om det skulle vara spärr i hela tiden skulle det knaka rejält i kurvorna el. att man kör rakt fram i snöslasket när man vill svänga.

Sparar till en ALPINA B10 V8
Länk
V8 S kommer vara en kultbil=för dyrt :(
Svärd
Då får jag ta och läsa på i Instruktionsboken vad det är jag har läst och inte läst... :)

//Martin
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Svärd menar säkert 25% diffbroms som finns som extra utrustning tilll alla BMW.

En gång V12 alltid V12...

BMW CS #5139
Svärd
Japp, nu har jag läst på. Stog inget om diffspärr i Instruktionsboken. Där hade jag fel. Tror inte änns min bil heller är utrustad med 25% diffbroms. Står inte på lappen iallafall. Fast det kanske är någon av de koder jag inte lyckats tyda.

//Martin
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
LNBT> 25 km/h säger min tyska instruktionsbok, som jag inte fattar mycket av. Den automatiska urkopplingen vid 25 km/h går lätt att koppla ur, så att man sköter spärren helt manuellt med knappen. Det ska visst bara vara en kabel under baksätet. Då vill det dock till att man är säker på att varningslampan, vettet och minnet funkar som det skall :) Så det finns även på vanliga Quattro.

Sex på alla fyra, roligast så!
LN
497
LNBT
S6Plus
Ok, det visste jag inte att det fanns på "vanliga" audin.
Skulle nog rekommendera att låta sladden vara..

Sparar till en ALPINA B10 V8
Länk
V8 S kommer vara en kultbil=för dyrt :(
Hu
27
Husa
730 V8 -93
min första
Jag tror vi tappade tråden:-)
Frågan var om lådan tar skada av att köras på vinterläge, då jag märkt att jag kan kör under litern i stadskörning mot 1,2 när jag använder E-läget.
Vänligen.
PE
630
PESK
740iA e32
Nej den skadas inte av det.
Peo
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
LNBT> Jag vet att minnet och varningslampan funkar, men är inte helt säker på vettet, så den sladden får sitta precis där Herr Ingenjör satte den en gång i tiden :)

Sex på alla fyra, roligast så!
La
799
Lasse Kong
E-36 Touring 97
Det är ingen fara att köra på snöflingan snarare tvärtom .

Eftersom att bilen går mjukare och växlar mjukare

Raw power + Turbo
M3 CSL nice
Svärd
Att den växlar mjukare måste väl bero på att lamellpaketen slirar när de greppar och det verkar ju i mina öron som att de skulle slitas ut onödigt fort. Men de kanske inte funkar på samma sätt som en vanlig kopplingslamell.

Frågan är ju isåfall varför det finns ett Ekonomi-läge om bilen drar mindre på snö-läget... Provade förövrigt att köra till jobbet på snö-läget en dag. Usch vad seg bilen kändes. Inget snöläge för min del innan det är snö och halt.

//Martin
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Svärd har helt rätt. Att lådan växlar mjukar innebär ett större slitage.

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Man har ju dock när man konstuerar lådan och styrprogrammet tagit hänsyn till det extra slitaget, därmed är det ju ingen fara att använda vinterläget i normal utsträckning.

Jeppe

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Oooops, konstruerat skulle det vara...

Jeppe

PE
630
PESK
740iA e32
I "normal" utsträckning....vad du säger är att en bil som
körs i norrland slits lådan mer på, än en i södra sverige??
Låter lite långsökt....vilken norm bygger man efter??
Skandinavien som har snö o halka, eller medelhavsländerna
som ytterst sällan får vinter...så det köper inte jag iallafall.
Peo :-)
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Lådan slits något mer i vinterläget för att den slirar mer. Detta kanske innebär att kör man alltid på vinterläget håller lådan 20000 mil istället för 22000 mil om man aldrig kör på vinterläget. Ganska marginellt alltså...

Jeppe

Svärd
Undrar om det sitter något snö-läge för de bilar som säljs i medelhavsländerna... Någon som har koll på det??
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.