AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
399

325i 89:ans motor i en 323i-80

hj
963
hjorten
E21 323i-80
E21 323i-80
E3 3,0 Sa-77
E3 3,0 Si-75

Hej! Någon som vet om det gå att stoppa ner en 325i-89 motor i min e21:a.323i, passar alla delar från min gamla motor tex insprutningen och varmkörningsregulator mm
Michael Nilsson
Ja det passar.Du använder 323 fördelare,motorfästen(vet ej om 325 fästena passar), insug med tillhörande komponenter och grenrör.Det man byter(enklast, för det fins säkert tusen varianter)är ju i princip bara motorkroppen (topplock och bottendel).Sen kan du ju förstås köra med motronicsprutet, men då säger nog bilprovningen stopp.

Grävlingar krafsar med framänden.Länge leve bakhjulsdrift!
hj
963
hjorten
E21 323i-80
E21 323i-80
E3 3,0 Sa-77
E3 3,0 Si-75

Hur är det med TCD sensorn somsitter vid remskivan?Det är ju inte samma remskiva och och kamremskåpan är ju inte likadan som på 2,3:an.Behövs sensorn den sitter ju bara där i en hållare och en sladd som slutar i en kontakt vid termostathuset???

hjorten
Michael Nilsson
Bra fråga!Har inte en aning om vad den är bra för...Trodde den gav signal till tändningen...

Grävlingar krafsar med framänden.Länge leve bakhjulsdrift!
zi
230
zigge
740iA -96
Glöm den, den används inte av K-jetronic. Som du såg så går sladden upp till ett diagnosuttag på motorn. Fick berättat för mig att den används av verkstad för att kolla tändinställning. På min -79 rev jag av den vid kamremsbyte.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.