|
|
|
|---|---|
|
Vilka förslitningsdelar är anorlunda på en Alpina emot original. Vad jag undrar är helt enkelt att om jag förverkligar min nuvarande dröm om en B10 V8 hur mycket dyrare är det o underhålla den emot standard 540. t.ex är det samma bromsbelägg el. dyrare. samma bromsskivor el. dyrare avgassystem, bussningar framvagn.m.m .m att motorn skiljer en del är jag medveten om men jag är ute efter vardagliga förslitnsmek. Sparar till en ALPINA B10 V8 Länk V8 S kommer vara en kultbil=för dyrt :( | |
dunstan |
Det är inga delar som du normalt behöver byta som är "Alpina". Många vanliga förslitningsdelar är BMW orginal. Ett exempel är min B3 3.3 som har en vanlig enkel vanos som kostar ca 5000kr. (de ör ruggigt dyra att byta på M3 tex...) Hur det är med B10 V8 är jag ej insatt i. Några alpina kataloger i ".pdf" format: (de kan ge dig lite hints om vad som är Alpina delar i bilarna!) Priserna på olika delar har BMW i Solna. Men som sagt de flesta av dessa delar behöver man aldrig byta om bilen sköts som den ska och då är det i princip samma service som på bilen Alpina byggde den på. (dock olja motsvarande M modellerna) Självfallet skall du checka dessa delar extra noga då du köper. Kolla kat, avgas etc... Alpina B10 V8: (e39) Länk Alpina D10: (e39) Länk Alpina B3 3.3: (e46) Länk Alpina B8 4.6: (e36) Länk Alpina B12 5.7 / B12 6.0: (e38) Länk Alpina B3 Allrad: (e46) Länk Det finns flera kataloger på samma site. |
|
Tack!! Sparar till en ALPINA B10 V8 Länk V8 S kommer vara en kultbil=för dyrt :( |
|
|
Hej! Finns det någon katalog i pdf för en Alpina B3 3.0 (E36)??? Försökte komma åt hans sida men det står "forbidden" =( Hoppas ngn kan hjälpa... Mvh Tobbe |
|
dunstan |
Alpina B3 3.0 / B6 2.8: Engelska: Länk Tyska: Länk Och några till: Alpina B3 3.2: (e36) Länk Alpina B6 2.8 Touring: Länk Alpina B10 Bi-turbo (E34) och E32: Länk |
|
dunstan: Du som har koll på Alpina vet du var man kan hitta en "modellguide" liknande den som finns här på BMWPower fast bara för Alpina-bilar, jag är mest nyfiken på nyare modeller och vad dessa kostar nya. roadZter |
|
|
Dunstan: Tackar och bockar! =) Mvh Tobbe |
|
|
Förresten.... Finns det någon katalog till Alpina C1 2.5 -86??? =) vore intressant att veta... Mvh Tobbe |
|
mackan325 |
LNBT, svar på din fråga: Ja delar som t.ex bromsar är ofta uppgraderat på Alpina och kostar multum MEN Alpina tillverkar ju inte volymer nog att använda egna grejer utan lånar komponenter ex. vis kommer skivor / klossar på E30 B6 från MB 190 2,5-16 och kostar väsentligt mycket mindre hos MB. Med lite detektivarbete kan du säkert trimma ägandekostnaderna. |
| Merca-delar på en Alpina. Så fattigt... :) | |
| Har hørt at stempelringsett fra merce passer 535i motorn - til halve prisen i Norge. | |
dunstan |
DanneZeta: Det bästa när det gäller modellguide är www.alpina.de. När det gäller priser så har BMW faktiskt Alpina kataloger. (lita olika hos olika BMW handlare) Det finns en kontakt person för Alpina bilar på BMW i Solna. (du hittar namn på Alpinas website). Håller med dig om att de inte är de lättaste bilarna att hitta kataloger och priser till. Bra BMW handlare skall ha detta! Tobias: Alpina C1 Länk |
| Den beste linken, synes jeg, er: The Unofficial Alpina Homepage - under linker her på forumet... Länk | |
mackan325 |
Trotto, stämmer och smidda MAHLE lågkompskolvar från Fiat Uno Turbo funkar i M20B23 (323i) :-) |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.