AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
429

Ännu en fråga om motorolja

Hej har sökt bland gamla inlägg, och förstår att det inte är en lätt fråga och att den har behandlats många gånger.

Har kört mina bilar på Castrol magnatec tidigare men har nu hört att oljetrycket vid varm motor kan bli onödigt lågt med den oljan ?!?!

Jaja men det är igentligen inte min fråga.

Tänkte byta olja igen nu.

Finns det ngn allmän rekomendation för en bil med många mil på mätaren med hydraliska lyftare?
Ngt som är snällare mot motorn eller ngt sådant? Alltså ngt för en bil med 25 000mil på mätaren?

Eller ska jag köra på som vanligt med magnatecen?

Hoppas ngn kan rekomendera ngt.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Man hör så mycket:)), kolla oljetrycket på tomgång så du får svart på vitt. Funkar Castrolen tidigare så varför laborera om du inte har några probelm.

///MVH Hasso
Länk

Tackar för svaret. Tyvärr har jag ingen möjlighet att kolla trycket själv. Har absolut inte haft några problem. Tänkte bara att nu när jag ändå ska byta igen så kanske jag ska fråga först. Kankse någon som är klokare än jag :-)

Hasso> har ju förstått att du är lite av en expert /guru
har du ngn rekomendation för just en motor som gått lite längre, som min bil?
Eller ska jag köra på just den viskositet som instruktionsboken rekomenderar för sommarbruk?

MVH Philip
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Ja jag tycker att du ska följa instruktionsbokens hänvisningar så länge det fungerar UA. Det är vid hög oljeförbrukning, och irriterande ventiltickande som man eventuellt ska fundera på att höja viskositeten på oljan som alternativ.Men då kan man få byta olja till vintern om man inte använder motorvärmare, för att säkerhetställa smörjning. Det är bättre med ett rejält flöde på oljan än att ha ett högt oljetryck i alla lägen. tomgångstrycket är normalt bara 0.5 bar som lägsta värde. Är du orolig montera en extra analog oljtrycksmätare, så du har koll, kostar inte många kronor och kan du inte montera den själv så kanske du har nån kompis med mekarvana.

///MVH Hasso
Länk

Nej jag är inte direkt orolig. I alla fall inte till den graden att jag skulle snikra in en mätare ngn stans i kupen.

Ok men jag kör på som vanligt med Magnatecen då.

Tackar än en gång för svaret.
Får väl se till att köpa en mera sliten långmilare nästa gång :-) så jag får prova på ngn olja med högre viskositet.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.