|
|
|
|---|---|
Aldric |
För er som kört båda, om vi räknar bort motorn och eventuellt hårdare fjädring, hur skiljer sig körupplevelsen? Jag har nämligen snöat in helt på E30 M3 och ni ser ju själva vad för slags bil jag har idag så ... :) |
|
Det är stor skillnad på m3 och de övriga e30 modellerna, en helt annan känsla att köra m3:an gentemot de andra. För mig räckte det med en provkörning sen var jag fast, skulle bara ha en. Även om det inte är så stor prestandaskillnad mellan en 325 och m3 rakt fram, så är körupplevelsen väldigt stor enligt mitt tycke. Svårt att riktigt förklara men provkör en så kommer du att förstå. Men kom ihåg om du provkör en då är du fast sen och den är inte direkt billig att äga och vissa reservdelar är snuskigt dyra men det är det värt. Så det är väl bara att sälja din 318is och börja leta, välkommen till m3 e30 träsket ;) |
|
|
Det var inte jämför med 325i eller något han undrade. Det är stor skillnad i känsla mellan 325i och för att inte tala om 320i jämfört med 318is. |
|
|
Det jag menade var att m3 inte är så mycket snabbare än en 325i men att körupplevelsen skiljer sig totalt. Karaktären är mycket olika mellan en m3 och de andra e30 modellerna, m3 känns mycket råare, mycket bättre väghållning, bättre bromsar, bättre kvalitetskänsla, det mesta är bättre på m3:an än de andra e30 modellerna t.ex 318is som Aldric syftade på. |
|
|
Det vet jag. Det var körupplevelsen, känslan jag menade också. 318is skiljer sig mycket i känsla mot de andra. Det var det jag försökte få dig att förstå. Det är inte M3 och sedan alla andra. Och eftersom du inte har en 318is eller verkar ha kört en så är du inte rätt person att förklara skillnaden som han frågade efter. |
|
|
Jag är också en av dom som inte kört just 318is. Men jag har dock kört de flesta andra. Då menar jag ju inte 320is och 333i. Men jag körde en E30 M3, och den är speciell. Det kan jag säga, spelar nog ingen roll vad du kört förut. Viktfördelningen, växellådan, chassit, bromsarna. Allt är helt speciellt. Man sjunker liksom ihop med bilen. Den upphör att bli ett "dött" fortskaffningsmedel och blir istället en del av en själv. Det är nästintill omöjligt att beskriva känslan att köra just en M3 E30. MVH Morgan. Länk |
|
|
Måste bara tillägga. Man kan ju ha i åtanke att i stort sett det enda som är lika på M3 E30 och nån annan E30 är tanklocket, grillen och takluckan. Sen skiljer i stort sett allt annat. MVH Morgan. Länk |
|
|
ILivetoride: Jag förstår mycket väl att alla e30 modellerna inte är lika, t.ex min 320i och en 325i är det mycket stor skillnad inte bara prestandamässigt. Anledningen till att jag tog upp 325i var att den är prestandamässigt och körmässigt är den vassaste bland de "vanliga" e30 modellerna. Förövrigt har jag kört en 318is, mycket rolig bil, skulle hellre ha en sån än min gamla 320i. |
|
|
Bempa: Jag förstår att du är medveten om att det är skillnader. Vi har lite olika uppfattning. För det första så gällde det inte motorprestanda någongång och det har vi varit överens om hela tiden. Men jag är helt klart av uppfattningen att körmässigt är INTE 325i den E30 som kommer näst efter M3. Men den är prestandamässigt. Och eftersom jag också tycker att körkänslan skiljer avsevärt mellan 325i och 318is så tyckte jag det var onödigt att göra jämförelsen mellan någon annan modell än de efterfrågade. Då M3:an jämfördes med en annan modell än den efterfrågade hade det varit lika relevant, om man hård drar det;) , som att jämföra med en vovlo 240. Hade svarat lika om frågan gällt sillnaden mellan 325i och M3 och du jämfört med en 318is. Jag beklagar Aldric. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.