|
|
|
|---|---|
|
Jag upplever att min 530d –00 (12.000 mil) drar ”ojämnt” vid acceleration framförallt vid fullgaspådrag på de lägre växlarna. Det yttrar sig som att den först ”drar” som vanligt men efter någon eller några sekunder ”tappar” ork för att se’n komma igen. Tycker mig märka att det är vid ca 2.200 - 2.500 rpm likadant straxt över 3.000 rpm. Kan det ha något med tryckregleringen av commonrail-pumpen, vet att tryckökning sker i flera steg beroende på belastning och gaspådrag. Tacksam för all hjälp. Mvh Saij | |
|
hej! Har samma problem på min 320d, har haft den inne på bmw i umeå ett par ggr under garantitiden men dom ville väl inte riktigt kännas vid felet. Första svängen byttes i alla fall luftmängdmätaren och det blev väl något bättre. Till saken hör att det beror lite på vädret med... Mitt symtom är: bra drag vid fullgas acc upp till ca 1800 varv, sen tappar den ork och bränsle förbrukningsmätaren sjunker lite, och sen vid 2000-2100 varv så laddar det på igen. Speciellt irriterande vid kraftiga motlut på hög växel. Känns som någon sitter och bromsar! Ingen hjälp, men du är i alla fall inte ensam... /Daniel |
|
|
Fruns bil, så jag kör den inte så mycket, men jag ska kolla lite närmare om det liknar dina symtom. Läste lite på tyska sidor och det liknade lite symtom som medförde byte av commonrailpump till ganska "otäcka kostnader". Återkommer om jag hittar nå't. Ingen annan som har några bra ideer? Mvh/Saij |
|
|
Åk in till en BMWhandlare och gör en DISavläsning på felminent, manuell avläsning i expertmode och se vad den säger. Asken |
|
|
Hej! Tack för tipset! Kollade alla felminnen i samband med att jag bytt en ABS-givare (vä bak) och då fanns i alla fall inget, men om det lästes manuellt i expertmode har jag ingen aning om.............. kanske inte "han som gjorde det" heller............. Ska kolla vidare lite, se'n blir det väl BMW-filialen Mvh/Saij |
|
|
Problemet kan häröra sig till en felaktig / felprogramerad HFM. Att den mäter snett helt enketl. Det gör att du får ett för litet värde vid fullast, men det är fortfarande ett värde, dock för lågt. mao sätter inte styrenheten någon felkod, förstått?? Kör en mätning min-max på luftmängden, min på tomgång, max vid fullgasstöt och lyd Askens råd + be att dom lägger i en uppdaterad programvara. HFM måste programeras efter byte, i vissa fall räcker en programering. MVH Göran dieselmeken Lindgren |
|
|
Hej Göran! Tack för att Ni alla "bryr Er" om mitt problem. Provkörde bilen i kväll och kollad 0 - 100 km/h som ska gå på ca 8 sek, tar ca 11 sek med bästa försök till racer-växlingar. Effekten kommer och går med ca 5-600 rpm "mellanrum". Vid fullgas från 1500 rpm på trean "slår"det av vid ca 2100 rpm kommer igen, slår av vid ca 2700 rpm , se'n igen vid 32-3300 ................. Hur mäta luftmängden? Och förlåt en novis, vad står HMF för? Har Du möjligen version på progvaran som ska "i burken", bara så man vet att få rätt. BMW-filialen här har inte många 3 liters dieselar på sitt distrikt och vanan vid sånt här är kanske inte så stor.......Kanske är det här ett fall för dieselmeken Lindgren (var finns DU?) Mvh/Saij |
|
| Dieselmeken finns i Jönköping enligt hans användarinfo. | |
|
JKPG , det stämmer, Är Dieseltekniker på Bosch Diesel Center HFM = Het Films Mätning. Ett felaktigt begrepp är LMM Luft Mängd Mätning., men då vet folk vad det är för något. LMM är inget man använder i dag på dieslar. Dom gör samma sak, mäter mängden luft som tillförs maskinen, men på lite olika sätt. BMW har info om din bil, be dom om en diagnos på HFM ( heter säkert nåt annant på BMW), men dom vet vad du menar. Bosch kan inte programmera, utan det är bara BMW som gör detta. MVH Göran Dieselmeken Lindgren |
|
|
Hej Dieselmeken! Glömde att säga att snittförbrukningen "hoppat upp från 0,57 till 0,62 eller kan möjligen bero på byte till sommardäck (195/15 dubbfria Michelin Maxiice - 225/16 Michelin Pilote) OK, jag får väl försöka med gossarna på BMW då................ Nåja, övning ger färdighet brukar man ju säga, eller hur? En annan sak Du som vet/begriper, "boxtrimning" av de här maskinerna är det att rekommendera eller skaffar man sig bara "problem"? Lite mera "pulver" skulle inte sitta i vägen. Synd bara det där med programmeringen - JKPG är ju bara ett par timmar bort och man skulle vara "i säkra händer". Mvh/Saij |
|
|
Hej! Jag har en VW Sharan som beter sig på samma sätt som din BMW. På den bilen har vi konstaterat att det handlar om Luftmassemätare. Den får helt enkelt, som diselmeken säger, fel mängd luft in till motorn. När jag berättade om symptomen för en VW kille så sade han direkt, innan jag var färdig, just luftmassemätare. Mvh /NP |
|
|
Besökt verkstad 2 ggr. Första besöket för en vecka se'n då man kollade HFM:en och den "verkade" mäta snett. Ingen i lager så nytt besök idag för byte och omprogrammering. Kostnad för HFM:en 3.345:- ink moms (+ mont och progr.) pris i Tyskland ca 2.600:- (!), dyra transporter till Sverige, tydligen............... Men, måste den ALLTID bytas egentligen, kunde man inte bara kompensera för felmätningen, eller finns inte den möjligheten i "systemet". Hur som helst går bilen som "ett spjut igen" (hustrun GLAD). |
|
|
Kul att det lirar igen. Jo, om HFM mäter fel, så måste den bytas, tyvärr ingen återvändo där. Dessutom måste den programmeras, krångligt? Jo, men med den senaste programvaran så funkar det bra & länge, MVH Göran dieselmeken Lindgren |
|
|
Har idagarna haft min 530d på BMW verkstad för byte av luftmängdsgivare efter utförd feldiagnos. upprinnelsen till detta var att bilen drog ojämnt vid accerelation,vid ett visst varvtal hände absolut ingenting. att byta luftmängsgsgivaren skulle kosta 4500 kr med montage och kodning. När jag glad i hågen skulle hämta bilen senare samma dag fick jag besked om att någonting hänt vid kodningen och att det nu inte gick att komma åt styrdonet för kodning. Det gick heller inte att stoppa tillbaka den gamla givaren utan bilen var helt död. Efter flera dagar felsökning fick jag meddelat mig att styrdonet gått sönder under arbetet och att jag skulle betala detta, eftersom att dom misstänker att den var eller varit chippad. Kostnaden som jag fick betala för byte av styrdon och luftmängdsgivare uppgick till 12000 kr. Det jag reagerar på är att verkstaden anser att det är ställt utom allt tvivel att de skulle ha någon del i att styrdonet gick sönder. Det känns helt enkelt förjävligt då det inte finns något bevis för att det varit något fel på styrdonet annat att de först efter tre dagars felsökning påpekar att det saknas skruvar i höljet på styrdonet. det bör tilläggas att styrdonet legat uppfläkt på motorn i tre dagar och att ingen påtalat detta tidigare. har någon erfarenhet av något liknande är jag tacksam för svar |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.