AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
4.470

Sportluftfilter !

Sida 4 av 4
bmwracing
Ja flöde och volym är väl samma sak vad jag kan förstå? Gashastighet är väl den andra termen man brukar tala om i motortrimningsammanhang?Låg gashastighet får man genom att använda tex för stora portar/kanaler, insugsrör, spjällhus, eller för korta eller inga trattar alls.Oftast går en motor sämre om man tar bort vissa delar i luftburk, tex förekommer ofta en tratt eller rör i burken...direkt air filtren sitter ju bara med ett enkelt plastfäste mot LMM. En riktig tratt mot LMM borde man åtminstonde bygga om man vill köra med sportfilter, sen att skärma av RIKTIGT betyder ju i princip att man måste bygga en ny kanske lite större luftburk...

Kan det inte vara så att tex rallyteamen använder dessa filter just för att dom går att återanvända? inte bara för ev effektökning?

Jag har inget emot sportfilter, men skulle inte köpa ett för effekten utan isf av utrymmesskäl på ett turbobygge tex.
Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
Johan B: Er det ikke styreenhetens (chip'en) oppgave å øke brennselmengden? Mer luft = styreenheten kan slippe til mer bensin for å "kompensere" blandingsforholdet?

Jeg synes fortsatt diskusjonen om hvorvidt det påfører slitasje i motoren er interessant!

Dette med effektøkning bryr jeg meg ikke om. At lyden blir grovere gir jo en kjensle av mer effekt. At man "opplever" en "effektøkning" synes jeg ikke er så dumt, selvom det på papiret eller i virkeligheten ikke er noen slik forbedring av prestasjonene.
Dr
113
Dr. H
540i -98
Det är synd att ni missförstår; volym jag talar om är på själva lådans konstruktion...flödet är som sagt vol/tidsenhet.

Trodde faktiskt att du Jesperado förstod det....

mvh

// Dr. H
Dr
113
Dr. H
540i -98
Vi lägger ner denna disskusion nu och börjar med något annat istället tycker jag.

Vi har alla olika uppfattning och det är väl det som är tanken med ett forum att alla ska få vädra sina åsikter.

Förhoppningsvis får läsarna många intressanta inlägg att utvärdera och gå vidare med.

Tack för en trevlig diskussion...speciellt Johan B.

Ser fram emot att hitta något nytt ämne att debattera :-)..

mvh

// Dr. H
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Dr. H, jag håller med! Vi lägger ner detta!

Skall bara svara på Mortens fråga!
Morten, chippet styr helt riktigt bränslemängden, men om filtret är dåligt rent flödesmässigt kommer det att fungera som en (ofrivillig) choke (dvs. inte ge den luftmängd som behövs i förhållande till chippets beräkning i förhållande till bränslemängden).

Om chippet är ställt så att det ger lite för lite mängd bränsle (mager blandning) vinner man inget på att öka luftflödet, då blir blandningen ännu magrare...

Jag skall luska lite och se om jag kan få fram lite mätvärden på slitage med "sämre" filter. (jag återkommer i såfall!)

Dr. H, tack för diskussionen!
Om jag har något spörsmål inom aerodynamikens område hör jag av mig! :o)

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Ma
1.350
Maxad
Ferrari 458
Range Rover Sport
Bmw M3 CS G20 LCI
Johan B : angående ditt sista inlägg när jag mappade min bil så gjorde de med en Openair filter fast den plockade jag bort vid senare tillfälle efter allt jag hade hört så kan jag ha tappat effekt för det ? jag menar om min ordinarie filter som sitter i boxen inte ger tillrcäkligt med luft ? isåfall kan jag ha vilken OpenAirfilter som helst eller måste jag ha samma som de mappade bilen med ?

Keep Your distance this is a BMW ;)
Länk
Ma
1.350
Maxad
Ferrari 458
Range Rover Sport
Bmw M3 CS G20 LCI
Är det nån som kan svara på det tror vi ? :))

Keep Your distance this is a BMW ;)
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.