|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
|
Inte en aning :-) men mindre tryckfall blir det. Jag tar lite siffror på K&N från Performance BMW nr 3 2001 där de testar olika luftfilter på en 325:a K&N luftfilter i original box = +2.5 hk K&N open air kit = +7.5 hk /G |
|
bmwracing |
Varför inte testa helt utan filter? ger garanterat ingen effektökning som märks ändå... och open air skulle jag aldrig satsa på heller efter att ha studerat kompisars olika installationer. Ca minus 10 hästar verkar mer rimligt med all värme runt filtren. / racing |
|
Naturligtvis skall det skärmas av ordentligt och ordnas med frisk luftstillförsel. Efter vad jag kan se så gjordes testet med huven på glänt, dvs bromsbänkens kylfläkt förde in stora mängder frisk luft till motorrummet. /G (änvänder original M3E30 SE box, istället för krångla med "varm air") |
|
| Men snart är det vinter och då blir det kall luft till alla openair filter utan skärm! | |
Tojne |
På min 535:a (E-34)var det värdelöst med Openair då luftfilter och grenrör finns på samma sida, där funkade det bättre med insatsfilter i orinalburk, ta bort heljuset och ersätt med tratt och led in det till filtret. Har nu monterat ett Openair K&N kit på min 325a (E-30) som då sitter under insuget istället och får in luft underifrån bilen, bör funka.. Låter då "råare" vid en 5000rpm :-) // Tojne |
|
Har sett att Micro har fått in några nya OpenAir sport filter. Är det någon som har eller vet någon som provat dessa. Kan man köpa ett universal filter eller ska det va till en vis model. Om man ska skärma av, kan man göra det med rostfrittstål?? |
|
|
Länk Länk Läs ovanstående två länkar och tänk på att på en modern och i övrigt otrimmad BMW ger inte ett sportluftfilter någon effektökning. Ett originalfilter räcker säkert för dubbla effekten i motorn.... Vissa andra bilmärken/modeller har dåligt utformade luftburkar och där kan en modifiering ge märkbar effekt. Men ljudet blir som sagt bättre! Frågan är om det ökade slitaget i motorn är värt det? (efter ett litet tag har man med största sannolikhet fått en effektsänkning pga all smuts som har kommit in i motorn....) Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Ett sportfilter ger mer effekt! Flera här på forumet pratar om "för klent tilltagen luftburk" som om det vore lösningen på problemet...det är flödet genom filtret som är flaskhalsen och inte storleken på burken...tvättar du filtret varje 600 mil så är det ingen påverkan på motorn...de som säger att det sliter ner motorn vet bara inte vad de pratar om. Om det mot all förmodan skulle råka släppa igenom några små partiklar så kommer de direkt att brinna/förångas i motorn....dessa standardprover som görs när de testar filter innehåller stora mängder korn i olika storlekar och är inte relevant för vår miljö här i sverige, fast det är klart har du planer på att flytta till afrika eller något annat område med ökensand då kan du ju använda original och rengöra det var 50 mil. Tänk även på att ett smutsigt original filter smutsar ner mycket.... /Dr. H |
|
|
Dr.H, en motor slits oerhört fort om inte luftfiltret filtrerar som det skall! Oavsett om du oljar in sportfiltret eller inte, släpper det igenom mer men framförallt STÖRRE smustpartiklar till motorn. En del av dessa partiklar kommer att slita på ventilerna och cylindrar/kolvringar/cylinderväggar. Vissa partiklar kommer att följa med oljan ner i motorn, där de slipar på alla rörliga delar. Olika tester som jag har sett har inte visat på någon effektökning ens när man tar bort filtret ur luftfilterboxen! Då borde luftflödet vara maximalt......(alla förändringar i form av olika filter blir ju sämre rent flödesmässigt!)! När du har oberoende och riktiga effektmätningar som visar på ökad effekt pga sportluftfilter kan du ju återkomma. (OBS! inte det som står i olika reklambroschyrer!) Det "konstiga" är att nästan alla sportluftfilter säljs med effektkurvor från andra motorer än just BMW (ofta Toyota Supra, som är en av de bilar som svarar positivt på bättre luftflöde) I en standard BMW-motor (ej kraftigt trimmad i övrigt), är inte luftförsörjningen den svaga länken. Originalfilter/luftbox är väl tilltagen! Om man tänker på att en motor suger i sig ca 10 000 liter luft (!)för varje liter bensin som förbrukas, inser man att det är en hel del smuts som skall stoppas av luftfiltret! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan B, Du säger att det inte gör någon skillnad med olika filter...varje sugmotor påverkas av luftflödet...ändrar du till sportavgassystem och en mappning till exempel så kan jag lova dig att filtret kommer göra skillnad...det finns ingen seriös racingbil som har pappfilter... det är bara propaganda att motorn skulle slitas ner pga sportluftfiltret (förutsatt att det tvättas enl. anvisningar). Det är inte relevant...det krävs mycket mer för att slita ner motordelarna....du kan väl nämna några bilar som blivit "nerslitna" pga sportfilter, förutsatt att de inte blivit "misshandlade", att de servats som de skall och inte varit "tokkörda"..... // Dr. H |
|
|
Dr H. man måste se motorn i ett helt sammanhang. Motorn presterar inte bättre än "svagaste länken". Samtidigt går motorn inte bättre om man "förbättrar" en redan överdimensionerad komponent i systemet... Då luftflödet redan med originalfilter är mer än väl tillgodosett, ger det ingen effektökning om du bättrar på det ytterligare. Motorn suger inte in mer luft för det....(skillnaden är åtminstone mycket marginell!) Som jag skrev tidigare har jag sett effektmätningar på BMW-motorer, där man helt enkelt tog bort luftfiltret ur filterboxen. Resultatet blev: Ingen skillnad!!! Dvs, då man hade optimalt luftflöde (fritt blås), märktes inte det effektmässigt. Effektskillnaden låg inom felmarginalen. Slutsatsen blir att det inte är luftflödet som är svagaste länken i en modern BMW-motor. En annan intressant mätning var den som visade att originalfiltret hade bättre flöde än olika sportfilter! Länk Du är helt plötsligt inne på att göra andra förändringar (trimning) genom ett sportavgassystem samt ommappning av motorn utifrån modifiering med dessa komponenter KAN ett sportluftfilter ge en effektökning, men det är inte säkert. Men faktum kvarstår, de flesta som kör med sportfilter har inte trimmat sina motorer i övrigt. Att det sedan kan vara lite svårt att erkänna för sig själv (och andra) att man har lagt ut flera hundra kronor på något som inte ger utlovad effekt, är en annan sak... Problemet med ökad smuts hänger främst ihop med storleken på partiklarna. Om de blir tillräckligt stora bryter de den tunna men mycket tåliga oljefilmen som finns i motorn. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
Tojne |
Det borde väl stå en hel uppsjö av begagnade sportfilter i "delar säljes" när folk med sportfilter blivit livrädda efter denna rapport! :-) Jag har redan en gammal bil med 21000mil på nacken, jag märkte att den fick nytt liv med öppet K&N filter.. Om det sen slits? Tja hur mycket på vilken tid och mil då? Tänkte prova en trimtopp till åxå så får man se vad motorn orkar på gamla dar.. Orkar den inte så får man väl renovera då... // Tojne |
|
Interessant diskusjon. Jeg henger med på de to teoriene/hypotesene som Johan B og Dr. H skriver om. Hvorfor kan ingen bekrefte en av dem med fakta? Kanskje ingen vet svaret fordi skillnaden er minimal? Mr. H: Men hvem skulle tjene på "propaganda" som sier at motoren blir ødelagt av sportfilter? Johan B: Og hvorfor tror du at støvpartikler sliter (målbart) på motoren? Er du sikker på at motoren ikke tåler dette? Jeg synes det er vanskelig å bedømme slike tester, ettersom resultatet beror på hvilke betingelser som er satt i testen, og hvem som utfører testen (og hvofor de utfører testen. Er det for å "bevise" en teori?). |
|
|
Johan B Nu gör du det STORA klassiska misstaget! du förstår inte aerodynamikens lagar...du säger att det inte blir någon skillnad om man använder vanligt filter, sportfilter eller utan filter i boxen..JA det är RÄTT...det här beror på att luftfilterboxen är den svagaste länken!!!! Ta bort originalboxen och sätt dit ett öppet filter som är väl avskärmat från motorn värme så har du en rejäl ökning och du kan höra med vilken seriös firma som helst som kan bromsa effekten på bilar att det gör skillnad...desto större motoreffekt från början desto mer effekt...och det där dravlet om att ett riktigt skött sportfilter släpper igenom partiklar som sliter ner "oljefilmen" är rent nonsens (propaganda)....som test kan du väl titta i ditt pappfilter efter 500 mil och se hur det ser ut...alla partiklar finns där som filtret samlat upp...oftast är det knappt synbart förutom en och annan insekt...den väldigt tunna film av smuts som du möjligtvis kan se filtreras även utav oljan i sportfiltret..det är van der vaal krafter (elektriska) som tar upp de minsta partiklarna samt de större fångas upp av den fysikaliska uppbyggnaden i bomull...tro inte att denna ytterst lilla smutsfilm förstör en motor...varför tror du att munskydd är gjorda i bomull och inte papper..go figure....förövrigt så tål en motor mycket mer än du tror....du kanske såg vad Bosse bildoktor gjorde...hällde MYCKET socker i motorn och det visade inga spår av förslitning på ventiler osv...dessa kontaminationer är flera 1000 ggr större än det så kallade slitage som någonsin skulle uppkomma pga av öppet filter... Kolla länken här så har du en förklaring... Länk // Dr. H |
|
|
Dr. H: Jag förstår inte ditt resonemang. Är det så att BMW tillverkar bilar där luftburken/luftfiltret är underdimensionerat och begränsar effekten, eller är det så att ett öppet luftfilter "trycker" in mer luft än motorn själv kan suga i sig? Båda varianterna står för mig som helt otänkbara. Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
Tojne |
Jag bytte filter när jag gjorde insp 2 på min BMW, då bytte jag från ett orginal BMW filter som setat i ett ex antal mil mot ett nytt K&N öppet filter och jag märkte då skillnad på motorgång... Så då kör jag väl med det filtret då...Ser ju bättre ut än orginal åxå...Låter bättre... Jadu Jesperado utan turbo/komprssor lär det väl bli svårt :-) // Tojne |
|
Dr H, jag tror att du begår det STORA klassiska misstaget att gå på reklam! För det första är det som sagt storleken på smutsen (främst hårt sanddamm, som INTE förångas/brinner upp!!!) som orsakar slitage i motorn. När partiklarna blir större än vad oljefilmens tjocklek normalt sett är (drygt en mikron tjock) bryts oljefilmen och slitaget är ett faktum. Jag har diskuterat detta med folk inom oljebranschen och deras svar är entydigt. Sportluftfilter släpper in mer smuts i motorn som sedan till viss del fortsätter in i motorns inre, där det kan fortsätta slipa på metallen. Luftfiltret är en mycket viktig del för motorns livslängd! Dessutom är det intressant att notera att de flesta sportluftfiltrena hade HÖGRE luftströmmningsmotstånd än original pappersfilter.... Att jämföra Bosse bildoktors experiment som varade några minuter och inte föregicks av kontroll av motorns skick eller mer grundlig efterkontroll av skicket än att lyfta toppen, är i detta sammanhang inte särskillt givande. Dessutom är socker inte samma sak som fint stendamm! Som jag skrev innan kan vissa bilar reagera positivt på ett byte till sportluftfilter, men i moderna otrimmade BMW är skillnaden mycket marginell. Motorn kan ju inte suga i sig mer luft än vad den skall ha... Jag har full förståelse att vissa filter ger mer motstånd än andra, problemet är bara att det ger marginell skillnad i ett så överdimensionerat luftfilter som BMW har! För att göra en talande metafor: Du sitter i ett rum och andas, om du öppnar dörren till rummet och därigenom ökar du luftflödet. Mår du fysiskt märkbart bättre av det? Troligen inte eftersom du redan innan fick tillräckligt mycket luft (syre)! Tyvärr är ditt resonemang lite inkonsekvent, först var det flödet genom filtret som var det viktiga och inte luftboxen, sedan var det luftfilterboxen som var för klen... Sedan gör många misstaget att jämföra flödet genom ett rent sporluftfilter i förhållande till ett igensatt (förbrukat) pappersfilter. Enda logiska skälet till att byta till sportluftfilter på en modern otrimmad BMW, enligt mitt sätt att se det, är för ljudets skull. Om man däremot har trimmat bilen kan det vara effektivt med sportluftfilter (givetvis väl avskärmat, helst i en riktigt uträknad och konstruerad luftfilterbox). Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jag har ett konluftfilter modell enormt på min kompressormatade 540 det sitter nedanför höger lykta inne i utrymmet framför främre delen av innerskärmen vid stötfångaren. Rördragningen säkerställer ren kall frisk luft. Före detta hade jag chip plus valigt k&n filter i boxen sk sportfilter. Resultat, bilen gick som en påse NÖTTER och orent. jag fick även byta luftmassemätare pga detta då sportfiltret släppt in en massa skräp som fastnade på känselkroppen i MAFen. Alltså. chip sportluftfilter går i soptunnan som den kände Sverker Mvh Asken Been there done that and got a tshirt as reward. |
|
|
Johan B Ok, jag förstår att du inte vill ta åt dig av riktiga fakta så det det är bara att låta läsarna bilda sig en egen uppfattning istället. Förövrigt några kommentarer: 1) Partiklar i storleksordningen 1 mikrometer tas upp av "oljan" i filtret. 2) Folk inom oljebranschen har ingen kunskap om luftfilter. 3) Jag talar om öppet filter och inte ersättning i originalbox. 4) Stendamm fångas upp av "oljan" i filteret 5) Det handlar inte om att ha ett tillräckligt stort filter (överdimensionerat), det ÄR boxen som är svagaste länken. 6) Din metafor är kass och stämmer inte. Om du sitter i ett rum och andas och sedan öppnar fönstret på vid gavel så känner de flesta människor att luften blir mer syreberikad och "skönare"..varför tror du man öppnar fönstren för att vädra... 7) Jag är inte inkonsekvent. Jag talar om att ett öppet filter släpper igenom mer luft (flöde) än original filter SAMT att boxen är den bristande länken ifall du använder ett panelfilter. 8) DU är inkonsekvent. Du säger att om man TRIMMAT bilen då är det plötsligt OK att använda öppet filter. Det renar inte annorlunda bara för att bilen är trimmad eller spelar det ingen roll för dig då?? 9) Pappfilter sätts bara dit i dagens bilar för att "alla" är inte så noga med att rengöra/byta filter och om man inte sköter tvättanvisningar DÅ släpper man in mer skit i motorn (igensatt filter släpper igenom mer). Det är alltså för att biltillverkarna ska vara på den säkra sidan. Till Asken: Du resonerar mycket konstigt, du säger att du först använde sportfilter i originalboxen och att det släppte in en massa skit i motorn...Nu använder du öppet filter och säger att det inte släpper in en massa skit i motorn....Filtreringen lär inte vara bättre i det öppna filtret ijämförelse med panelfiltret (sportfiltret)...Att den gick dåligt beror enbart på dåligt programmerad mappning av chipet..tyvärr. // Dr. H |
|
|
Jesperado För att svara på din fråga: Luftfilterboxen är en kompromiss mellan luftflöde samt insugsljud. Dagens biltillverkare vill inte att bilarna ska låta "race" vilket det gör ifall man har en mycket optimal box för luftflöde, samtidigt vill man att motorn ska få tillräckligt med luft. Det blir en avvägning som ingenjörerna får ta och därav något mindre luftflöde än optimalt. Med ett öppet filter får du optimalt flöde samt mera"raceljud" (insugsljud). // Dr. H |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.