AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
4.471

Sportluftfilter !

Sida 1 av 4
Hej nu e det så att jag har tänkt att skaffa sportluftfilter till min 325iM - 87..!
Vilka effekter kan detta ha? Är rätt så "ny" inom sånna hära sammanhang!
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Lite tuffare ljud, lite smutsigare insugningsluft. Detta är väl de effekter du kan räkna med!

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Shady
dom säger väl att det ger omkring 10hk att sätta på sportfilter har jag för mig...

åsså får du lite grymmare ljud i bilen

ytterligare lite effekt får du om du stoppar på sportavgas men det är ju inte dyrare investering...om du nu inte bygger det själv
nå 10 hästar lär du inte räkna med, skönare ljud dock.. sen att det suger in mer smuts skulle inte jag oroa mig för iaf.
Shady
nä jag tror inte heller man får några 10hk men det är väl ungefär vad tillverkarna brukar lova?

Möjligen på en riktigt rejäl motor med en klent tilltagen luftburk som orginal, men knappast på en "normal" bil... Dock så är ljudet härligt!

Tänk bara på att det romande ljudet du är ute efter på lite högre varv, också uppenbarar sig vid lägre varv i form av ett sorts "kluckande", i brist på bättre ord...

// Björn
Insugsljudet blir mycket skönare, räkna inte med ågon effektökning alls då jag tror att du max får 1Hk av att byta filter. Mer gör det nog inte.... Men ihop med ett riktigt sportavgas (gärna rostfritt) så kommer bilen din att låta helt underbart.. =)

-----------------
Mvh.
Robban Johansson
Tojne
Äh, spar dina pengar och plocka ur strypröret i orginal luftburk istället, det sitter i ett klips framför spjället i mängdmätarn.
Då får bilen din andas lite bättre...Hk?..som sportfilter kanske!!...

// Tojne
Asken (AutoPower)
Inte en häst till men däremot ett lite annorlunda ljud och definitivt mer skit i motorn om du inte gör rent filtret var 2500km.
Asken
Kan det inte ge mindre bensinförbr oxå?
Nä,mindre bensin kommer den inte å dra...
LazerEye: okej..!
ma
222
mats_hajen
320i Touring -96
320i Sedan -93 Reservdelsbil
Audi A4 Avant 2.0tdiQ -08

hur gör man rent ett öppet filter på bästa sätt?
(satt på bilen när ja köpte den)
Re
456
Real Power
e28 528i -83
Bilen får snarare mindre effekt pga att den får in varmare luft i motorn. Ett avskärmat filter är att föredra! Trots avskärmning är nog effekt ökningen minimal, troligen helt utebliven.
ga
408
gasa
M3 E30
M3 E46
325d E91
"Äh, spar dina pengar och plocka ur strypröret i orginal luftburk istället, det sitter i ett klips framför spjället i mängdmätarn...
Då får bilen din andas lite bättre...Hk?..som sportfilter kanske!!..."

Ta bort tratten och du skapar en RIKTIG strypning.
Det finns en väldigt god anledning till man alltid använder trattar, flödet runt vassa hörn blir dåligt. Detta syns väldigt tydligt i luftfiltertestet Länk som diskuterats in en annan tråd Länk .

/G
Tojne
gasa: Det är ju därför man tar bort röret för att inte få en strypning i luftströmmen. Tratt? vilken tratt?..

Har kört så med alla mina E-30 och det funkar kalas

// Tojne
gr
350
grizzly
F11 BMW 530dM Xdrive Touring -15
Porsche 996 Carrera 4S -02
Nissan Qashqai -17
mats_hajen: Det finns speciella rengöringsmedel för textilfilter, oftast bara att spraya, låta verka och sen skölja av (viktigt att man sköljer från insidan av filtret) och låta torka. Sedan ska filtret ha en ny dos filterolja, spray här med.
Visa användare
242
power_1333
[ BMW 320i cab ]
Var kan man köpa ett öppet filter med plåt för avskärmning till en 320 e36? Kan man köpa ett universal eller ska det va ett som passar modelen?
ga
408
gasa
M3 E30
M3 E46
325d E91
Tonje: Okej, något hårda ord. Men poängen kvarstår. Du försämrar flödet (ökar tryckförlusten) genom att ta bort tratten (den du kallar strypröret). Om du tittar lite noggrannare på röret så ser du att det avslutas med en tratt, dvs utformat för minska turbulensen.
Dock är skillnaden mellan att ha den där eller inte väldigt liten. I testet är den uppmätta tryckskillnaden 25 Pa, dvs i sammanhanget försumbar.
Så visst går det bra att ta bort den men vinsten är obefintlig och förlusten är försumbar. Kort sagt, varför försämra om än obetydligt.

Skall man förbättra så kan man bygga en ny kortare tratt, som det är på M3:an. För jag håller med om att avståndet mellan tratten och luftburkens väggar är nog i kortaste laget.

/G
ma
222
mats_hajen
320i Touring -96
320i Sedan -93 Reservdelsbil
Audi A4 Avant 2.0tdiQ -08

Vart hittar man sånt rengöringsmedel och filterolja?
(rekomenderade märken?)

någon som har bild på bra avskärmning på en e36 coupe?
Tojne
Jahapp, för att till slut beställa ett K&N open air kit från Motornord så har jag väl hamnat i sportluftfilterligan själv med.

Gasa: Hur är tryckskillnaden på ett sånt gämfört med ett original luftfilter?
Problemet med avståndet mellan tratten och väggen är nu eliminerat, så snart open air filtret hamnat under huven! :-)

// Tojne
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.