|
|
|
|---|---|
|
Har läst en del inlägg om justering av snäckan samt även stora muttern på rattstången(den splinsade delen som är justerbar).Har provat att justera insexan på snäckan med resultat att glappet i rattstången men inte styrningen försvann samt att den går trögt runt mittläget.Har även kollat alla rörliga delar i från ratt till snäcka,inga problem där.Vad har hänt på era bilar vid justering?Någon tyckte att styrningen blev som ny.Har sett horribla priser på nya snäckor men det måste ju gå att renovera själv.Någon som provat och har några tips isåfall.Oj det blev ett långt inlägg,hoppas någon orkat läsa hit bara. Jocke. | |
| Du kanske har glapp i någon styrled/hjälpstyrarm eller något, att den känns trög beror nog på att du kanske har justerat för hårt på snäckan du bör nog släppa efter något och se om trögheten försvinner. mvh jocke | |
|
Just ja glömde visst.Har redan justerat tillbaka skruven på snäckan + att alla leder,stag i framvagnen är bytta.Känns som ny trots 27000 mil.Snäckan är byttes av förra ägaren(begagnad iofs)för ett år sedan. Men man blir lite sne på dessa glappa snäckor,har haft samma problem med mina tidigare 5:or(E 34,E28)också. |
|
Torda |
Styrsnäckan ska ha en liten glapphet i "rakt fram läge", så det är helt normalt. |
|
Jag tror inte på den teorin Torda.Hade en 142:a(ja jag skäms)och den snäckan glappade minsann inte trots ålder och mil.Är det någon som har erfarenheter av renovering?Jag har fan ingen lust att pynta 10´000:- för en utbytes. Jocke |
|
leri |
Är du säker på att glappet finns i själva snäckan? Du kan känna med handen på snäckan medan en medhjälpare rör ratten fram och tillbaka. Är glappet du känner degigt eller känns ett distinkt (metalliskt) motstånd efter mittläget åt båda hållen? Mvh Leif |
|
Det är snäckan,om man vrider på ratt stången så ser man tydligt att det är den som glappar.Inga styrstag rör sig utan glappet finns i snäckan,och det är ett distinkt stopp efter mittläget.Läste ett annat inlägg du(Leri)gjort om detta och du verkar ha lite koll på läget så att säga.Kan du förklara hur den är uppbygd.Jag menar utbytes snäckorna är ju renoverade,kan gjöra det själv?Bromsok är ju en sådan typisk grej alla varnar för att pilla med själv(köp utbytes istället).Kanske en överdriven jämförelse men jag har renoverat en hel del ok som har blivit perfekta efter det,men jag menar om man är hyffsat teknisk(oj vad skrytigt det lät,men men) kanske man kan fixa en snäcka också.Vad vet jag.Det vore jätte kul om någon gett sig på detta och kan dela med sig av sina erfarenheter. Hejs. Jocke |
|
leri |
Jag har aldrig behövt klyva en styrsnäcka någon gång. Så jag kan inte säga att jag VET följande, men jag har haft en mängd olika bilar genom åren, den första för 26 år sedan. Ett bromsok och en styrsnäcka lirar inte i samma division. Att montera ihop en snäcka utan servo torde kräva en del svära, speciellt om den är av kulmuttertyp. Då finns en mängd små stålkulor att få på plats. Att sedan få servoventilerna att fungera utan mothugg i ratten kräver säkert både ett större mått av händighet och en insatt rådgivare. Du måste ha full koll på vilka toleranser som kan medges för de olika delarnas passning i snäckan. Mvh Leif |
|
Okej.Jag tror att jag skiter i att ge mig på den då.Roligt att folk som vet lite kan ge med sig av sina kunskaper,det är ju det som gör ett forum bra.Att jämföra bromsok och styrsnäckor rent tekniskt var ju inte vad jag menade,jag pekade mera på det här med att skruva på saker själv istället för att bara köpa nytt eller utbytes.Det blev lite konstigt formulerat,men du förstår kanske vad jag menar.Tusen tack för hjälpen iallafall,får väl leva med slapp ratt ett tag till då. Hoj hoj. Jocke |
|
leri |
Jepp, Jag förstår vad du menar. Min tanke var att belysa skilnaden i svårighetsgrad mellan de båda delarna. Mvh Leif |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.