|
|
|
|---|---|
td97tgr |
hej, Har ett problem...köpte en bmw 318 -94 av en bilhandlare. Han importerade bilen till mig och den går bra och är i bra skick. Så långt allt bra...men när jag köpte bilen så frågade jag efter serviceboken....han svarade: det är lugnt de(bilfirman i tyskland) skickar den så den kommer snart......den har fortfarande inte kommit efter 6 mån:[ Enligt min service-mätare så skall bilen snart servas den har gått 15900mil ( 1 grön plupp kvar) Är det någon som vet vilken service bilen skall ha? är det vid 17500?? Och är det bara oljebyten? i såna fall gör jag det själv. Men är det kamremsbyte så får jag ju lämna in den. Vore tacksam om nån som vet vilken service det handlar om svarar. Tack på förhand! /tobbe |
niklas75 |
det kommer att stå om det är en oljesurvis eller inspektion |
Aldric |
Det är väl snarare så att det är den servicen som gjordes senast som bestämmer vilken du ska göra nu. Vet du inte när kamremmen byttes senast kan det ju vara ide att byta den nu, rysligt trist om den skulle gå av ... |
td97tgr |
hej, som sagt ingen aning, ........vore kul om man lunde veta vilken service drt är på gång....... |
|
jag tror han har blåst dig... kräv att få service boken nu slå näven i bordet... får du inte det kräv en annan bil eller att du får tillbka en del av beloppet du köpt bilen för. Mvh/ Daniel Länk |
|
|
Håller med Flayer: Kräv att få service boken nu, killen du köpt bilen av har ju lurat dig. Det ska du absolut ha ersättning för. ----------------- Mvh. Robban Johansson |
|
td97tgr |
jmo..iofs har jag blivit blåst på serviceboken. Men bilen har inte gått längre än sina 15900mil. Och den fungerar dessutom bra. /tobbe |
|
Hur vet du att den bara har gått 15900 mil ? Jag håller med Gessle (Flayer), slå näven i bordet ! |
|
|
Hej ! Tydligen är det vanligt med serviceboks blåsningen på import bilar. Min kompis blev också blåst på den när han handlade en importare . Och han tog det säkra före det osäkra och körde totalservice med remmbyte och allt . Jag menar det är ju inte kul med ett remmbrott om toppen pajjar . Då kostar det skjortan och ena armen . Är du riktigt säker på att bilen gått just så långt ? Vet inte varför handlaren skulle mörka med serviceboken om det inte va nått "MYSKO" Raw power + Turbo |
|
Kowalski |
tobbe Trist att höra med ditt bilköp. Tur i oturen att det är en 94:a och det innebär kamkedja istället för kamrem på 318. Så du slipper alltså oroa dig för kamremshaveri och topplocksallad. De fem gröna "plupparna" innebär ca 1300 mil för 318 -94 vid normal körning, så med en grön plupp kvar blir det service om 150-250 mil beroende på körstil. BMW har alltså inga fasta service intervall vad gäller körsträcka. Service följden är: olje-inspektion1-olje-inspek2-olje osv... Alltså, OM vi säger att bilen rullat 16000 mil vid service tillfället bör det alltså bli dags för en oljeservice. Men om jag var i dina kläder skulle jag lämna in den för inspektion2, dvs största servicen. Då kollar/fixar de nästan allt. Du kan se vad som skall göras under Gör-det-själv här på bmwpower. Mvh /Kristoffer BMWCS # 04918 BMWCS SYD |
td97tgr |
hej, Väntar på ett utdrag från tyskland. DÅ får vi se om mätaren verkligen stämmer........ /tobbe |
328_huggarn |
nyfiken på hur det gick? hur långt hade bilen gåt ?? |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.