AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.096

Skramlande ljud i höger hjulhus!?

Visa användare
113
Beemer_Fred
528IA, E39
Hej alla BMW-vänner!
har ett lite irriterande skramlande ljud som kommer från höger hjulhus. Det uppstår bara när man kör över ojämnheter typ vägbrunnar el dyl.
Har någon en idé om vad det kan vara?

har tagit bort hjulet och kollat om något sitter löst men har ej hittat ngt, hörde nåt om en värmesköld men allt verkar sitta som det ska. Dämparen verkar också vara ok.

En annan sak, är det fler än jag som ibland råkar ut för lite gnisslande bromsar vid lätt inbromsning, åtgärd?

Tack på förhand
Mvh
Fred

Ps Bilen har gått 9300 ärliga mil, -96 Ds

Livet är billigt, det är extrautrustningen som kostar..
ja
294
ja73
530dA X-drive Touring -13
Kolla fjäderbenets övre infästning.

Min klonkade på liknande sätt när dämparen på höger fram var kass, den läckte olja så det syntes vad det var för fel.

/Jonas
Bu
241
Bucket
535iA - 87
På min Z3 var det handbromsen som behövde spännas. Pröva att dra åt den "ett klick" när du kör över ojämnheter och se om det försvinner. Jag höll på att bli galen innan jag hittade felet..

/Henrik
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Kolla även pendelstaget. Det är det staget som går från fjäderbenet till krängningshämmarn.

///Jesper
Visa användare
113
Beemer_Fred
528IA, E39
Tack för era idéer!

Det där med handbromsen låter spännande, måste prova det.

Mvh
Fred

ha
157
hamannBMW
BMW 735iAL 99 Individual
Beemer_Fred sig til hvis du løser problemet...jeg har samme problem..men med vestre side.

"Someone once told me i spelled like a danish man. scch...don't tell. ;)"
Slutar det när du trycker lätt på bromsen??

Jag hade liknande problem...visade sig vara inre bromsbelägget som låg å skramla...1 klämma som håller fast oket i kolven hade gått av....Hoppas du förstår... e lite trött, kanske inte förklarar så bra!?

//Danne
zaimi
jag har precis samma fel(höger hjul) oljud över btunnar ....
och vid bromsning kommer samma ljud.
Det kan var löst sittade bromsbelläg.
Visa användare
113
Beemer_Fred
528IA, E39
535-mannen o Zaimi:
Låter logiskt att det skulle kunna vara nåt sånt för ska man försöka beskriva oljudet på ett annat sätt så tycket jag att det låter som om den där klämman (som trycker mot bromsbelägget) skramlar. Det är ett vasst ljud som skulle kunna härstamma från en tunn stålbit.
Är så svårt att beskriva för man ser ju ut som en fullständig idiot när man ligger i passagerarsätet med nervevade rutor letandes efter ojämnheter i marken för att kunna identifiera oljudet....*skratt*

/Fred

antenordlund
Har precis haft samma problem.Jag gjorde följande:Demonterade ok och bromsskivor,lossade bromsskjöldarna så gott det gick,fick ut lite småsten och grus som smitit in bakom skjöldarna,passade på att göra rent och lägga lite pasta på glidytorna mellan bromsoken och beläggen(försiktighet anmodas inget fett på beläggens anliggningsytor),återmonerade allt och simsalabim!
Tystnaden infann sig.Dessa skjöldar är rena trummskinnen,prova att smätta till dom med fingret och dom avger ett vasst ljud,tänk då vad en liten sten kan åstadkomma vid ett farthinder eller potthål.

Bald is beauty
Visa användare
113
Beemer_Fred
528IA, E39
antenordlund:
Tack för tipset, det är väl bara att dra på sig blåstället och skrida till verket...

Mvh
Fred

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.