AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
977

E 39 523 I ?Det rasslar när AC-pumpen startar

mm
7
mmunth
523 IA -97
Är det någon som vet varför det rasslar när AC-pumpen startar? eller kan ha en minsta aning i alla fall.

MM-i-S-val
Hej och välkommen.

Det låter som om det är lagren i din kompressor som gett upp.

Touringklubben: Länk
Min sida: Länk
mm
7
mmunth
523 IA -97
Tack, är det en dyr historia och är det besvärligt att byta eller kan man inte göra det själv?

MM-i-S-val
Vågar inte svara på hur det ser ut på din E39:a.

Touringklubben: Länk
Min sida: Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Är det bara vid tillslaget det rasslar till så är det förmodligen, lite glapp/slitage i magnetkopplingen, dessa går att shimsa om och få tyst på om man hittar en mek/verkstad, som fortfarande kan laga bilar och inte bara byter reservdelar.

///MVH Hasso
Länk

lo
65
loah
BMW 528I Xdrive -16
BMW Z4 2.3 -10
Hej!
Jag hade också rassel ibland när AC-startade, råkade få vatten på remmen, blev tyst. Kollade med en ac-firma, han sa att det var remmen som slirade. Provade med remspray och oljudet försvann. Vet inte om det hjälper dig men värt ett försök.
In
126
Ingmar

BMW X3 3.0iA -05
Helt normalt enligt bmw att dom låter lite.
mm
7
mmunth
523 IA -97
Tack för alla tips, det här kan vara till stor hjälp hoppas jag.

MM-i-S-val
ba
963
bader
320i Touring -99
535xd Touring -16
Rasel från kompressorn vid tillslag kan enkelt beskrivas som dåligsmöjrning i startögonblicket.(inte vetenskapligt bevisat)
Oljan som ska smörja kompressorn är i gasen och det är först när gasen cirkulerar som den smörjer.

Ingen fara sålänge det inte är konstant morrande.. :)

mm
7
mmunth
523 IA -97
Nu har jag smörjt kopplingen och fettat in lagret. Nu är det tyst igen. Tack för alla tipps.

MM-i-S-val
magmo
mmunth!

Har du några bilder/instruktioner vilka lager du fettade in? Hade du ur kompressorn ur bilen?

Magmo maniac
mm
7
mmunth
523 IA -97
(det är två skivor, den ena sprejade jag på och den andra sitter lagret på). Jag fick hjälp av en kompis som tog lös lagret och sedan fettade han in det åt mej och satt tillbaka det . Tittade inte så noga hur han gjorde (han lättade på remmen först, det såg jag). Men du behöver inte ta bort kompressorn, det såg lätt ut. Först smörjde jag med rostlösning på kopplingen som sitter bredvid. sedan använde jag teflonsprej. Hoppas att du kan fixa ditt problem. Men inga bilder finns.

MM-i-S-val
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.