AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
484

Drift av 540iAT

Axel
När man ser vad folk skriver om 540 så är det precis som den är mycket dyrare att hålla än en 528a.Jag kör under 1000 mil per år så att jag tror dom ca 2dl bränsle mer inte gör så mycket.Vad är det då mer som är så "mycket"dyrare för min försäkring gick upp med 60kr i månaden och det är inte heller så farligt och servicen skilde inte så mycket heller jämfört med 325an så vad är det som 540in så dyr?
MVH Axel

Bromsen är fartens värsta fiende.
Det ÄR dyrarare delar i en 540, så visst är det dyrare.
Det är oxå så att om 320-ägaren som alltid har plattan i mattan o fullt uppställ byter till 540 då blir det mycket dyrarae i jämförelse..
MEN jämför med 528 behöver det inte skilja så mycket alltid, men jag t.ex. som har BLYfot har en snitt förbrukning på 1,5, vad har 528 med blyfot?

Länk
LM
848
LME
E38 3.5
M5-99
528 med blyfot ca 1,3
Min kan ta upp till 1.4 om man gasar väldigt hårt i stan.
Daniel
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Min 528iT aldrig under 1,5 i stan, men inte heller över 1,1 på autobahn. Å då ä dä BLEIFUSS som gälde:)
//Marin
Axel
Att den är dyrare är givet,speciellt om man använder resurserna,hästkrafter är ju inte gratis.Det jag reagera på är att man alltid säger att den är så mycket dyrare,men efter förfrågningar på BMW tyckte inte jag att skilde så fasligt mycket,jag som kör tusen mil om året tror inte jag märker så stor skillnad på 2dl mer per mil.
MVH Axel

Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
2dl hit eller dit är en piss i Nilen. Det är dom fasta kostnaderna (försäkring/service/skatt) och den större värdeminskningen som är viktig att räkna på.
Sålde nyligen min 528, och jag räknade ut att den hade kostat mig 60' att ha, inkl. allt, under mina 17 månader jag hade den. Hade jag istället haft en 540, så skulle nog inte 80-90' räcka.
Så en ökning av bränsleförbrukningen på 10-20% är i det närmaste försumbar, max 2-3 tusen.
//Marin
Da
1.492
DanneZeta
Z4 sDrive 3.0 -11
Värdeminskning, större tapp på motorstarkare bilar.
Kapitalkostnad, högre pris i inköp.
Skatt
Service, V8 dyrare än R6.
Försäkring
Bensin, 0,2 dl mer per mil och 2.000 mil per år = ca 4.000 kr/år
Reservdelar som t ex bromsskivor är dyrare
Däck slits fortare på motorstarkare bilar =)
Många bäckar små...

roadZter
LN
497
LNBT
S6Plus
Tror inte det stoppar med 0,2 l i snitt, jag kör också runt 1000 mil per år men med alla småkörningar ligger man på ett snitt på 1,6 l milen. Om ni som kör 325 ligger på ett snitt på 1,4 kan jag hålla med. Körde 45 mil till Sälen då drog den 0,98 men dt är 2-3 ggr per år det bli sådana långresor. En vanlig vecka hämta på dagis köra o handla åka o luncha då är det mellan 1.5-1.6 konstant.

Sparar till en ALPINA B10 V8
Länk
V8 S kommer vara en kultbil=för dyrt :(
LN
497
LNBT
S6Plus
Kom på mig själv med o sitta o klaga, jag tar tillbaka det jag skrev...
Den drar inte tillräkligt för vad jag får i utbyte :-))

Länk
Axel
Vid likvärdig körning vilken bil är törstigast E34 eller E39 om det gäller 540?
MVH Axel

LN
497
LNBT
S6Plus
En gissning E39, har hört att de drar lite mer det är ju mer volym i motorn också. Det stöds också i modellguiden här intill.

Länk
sl
370
sleeperix
E34 M5 -93
E36 328 -96
Bensin förbrukningen på 540 är den lilla kostnaden i ägandet. Om man oroar sig för förbrukningen skall man inte köpa 540, då man troligtvis inte kommer att ha råda att driva bilen i övrigt.
Min budget på service o rep ligger på 10-15000tusen per år. Hittils i år har jag lagt ut ca. 10000 på fökjande.
Oljeservice
Byte ventilkåpspackningar.
Byte kylare.
Byte expansionskärl samt nivågivare.

Sedan kommer ju frågan var du tänker köra med bilen landsväg eller i stan? 540n trivs bäst på motorvägen och inte i stan, i stan drar min 1,5L/blandad 1,3/landsväg 120km 0,86L inte farligt för en V8 på 4,4L

Mvh

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.