AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
546

E36 har ju gått långt

Kollar runt efter en najjs E36 och alla man hittar hr ju gått ca 20tusen eller mer! iof är dem rätt gamla nu men ändå. hur mycket pallar dem efter 20k mil? vad behövs bytas mm?!

hur mycket får man för ca 50lax?!

/Rob

Shady
håll utkik efter en 325 -93 med vanos (kom -93) den borde du kunna hitta för runt 50.000
Alltså.. det sitter fina motorer i dessa bilar, förutsatt att dom sköts rätt! Likadant är det med de flesta detaljer i hjulupphängning osv. Byts delarna som går sönder ut, märks det snart att det är kvalitet i bygget! Min 93'a knäcker lätt farsans 2002'as Passat i väghållning. Även acc på högre varv.

Får du tag i en bil där det slarvats med oljan och så kan det ju bli värre. Det som märks mer är väl snarare att inredningen är sliten, och det kanske inte är så kul, även om bilens fysik i övrigt är kanon! Men, i princip allting går ju att byta eller laga, så länge det inte rör sig om ramsneda objekt eller svårt rostade balkar osv.

Som sagt, bara den sköts rätt så går den nog långt! Min egen har snart gått 17.000, och den går i princip som en klocka... Så när som på det typiska "rycka-lite-granna" felet som denna modell tycks lida av.. Verkar ha någonting med antingen lambda-sonden eller lmm att göra.. Båda är dock för dyra för att "chans-byta"...

Lycka till!

// Björn
Kolla gärna upp om vattenpumpen är bytt! Verkar vilja ge upp lite tidigare än dom andra delarna i motornm, och ett byte av den innan den går sönder är en bra försäkring på att motorn inte kokar om du inte har hökögon över tempmätaren, dvs...

// Björn
Aldric
När jag sålde min E36:a hade den just passerat 20500 mil och förutom ett kasst stötdämparfäste så kändes den faktiskt helt ok "tight" ändå. Jag är iofs ingen mekaniker, men jag har fått för mig att dom är ganska solitt byggda.

Happy hunting :)
Hehe hade samma frågeställning som du innan jag köpte min 320 coupe -93a Vanos. Om du söker på inlägg hittar du säkert den tråden. ngt i stil med köpa långmilare?
Fick mycket bra respons på frågan.

Kan säga att min 320ic har gått 25 000mil är svensksåld och ordentligt servad. Få ägare och med en rejäl pärm + S-bok.
Jag är hur nöjd som helst. Skinn AC o annat skoj finns, tyvärr så är den näst intill 100% orginal förutom vita blinkers runt om och rostfritt feritta från kat.

Ang vattenpumpen som Alien/Björn säger- Bytte min i dagarna eftersom den dog. Passade på att byta till en bättre förstärkt modell.

Saker som jag fått göra på min = Stötdämpare bromsrör och vindrutetorkare :-) fyllt o provtryckt ACn
Alltså inget konstigt + vanliga service grejer
Tror jag fick tag i ett bra exemplar om man säger så.

Tänk på hur många tyskimporterade långmilare som rullar på vägarna och hur förvånande bra skick de ofta är i ! Så de tål nog en hel del.

Ska nog sälja den senare i höst eller byta mot ngn 4x4.
Maila mig gärna!! Om du är intresserad eller om du vill fråga ngt.

Mitt tips förutom att leta efter en bil som är i gott mekaniskt skick är att försöka hitta en med så mycket lull lull som möjligt. Ofta kostar en beg bil med skinn och annat trevligt inte många tusen mer än en utan. Och det pengarna får man igen mångfaldigt i känsla och mys pys. Tycker jag i alla fall. AC är ju nästan ett måste tycker jag i alla fall.

För 50 får du nog en Coupe. Tidiga sedaner med många mil på mätaren utan lull lull finns för 35 och upp. (tänkte först köpa en sedan själv)

Lycka till och hoppas du hittar ngn bil du gillar.

MVh Philip
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.