AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.168

Proffsfråga e36.

wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Frågade för flera veckor sedan vart tutan sitter på en bmw316 e36. Fick inget svar....måste vara ett proffsproblem !!! :-)

Min tuta fungerar inte , och börjar misstänka att tidigare ägaren tagit bort den.

Letat i hela motorummet med kraftig belysning , hissat upp bilen och tittat inunder ÖVERALLT.
Tagit bort grillen och tittat , ingen tuta och skall besiktigas ganska så snart.
Också tittat med speglar/ficklampa i alla skrymslen , endå ingen tuta. (membran)

Vet någon månne vart tutan skall sitta på en e36 , ganska så exakt var den skall sitta altså , jag måste nämligen hitta kablarna för att kunna montera dit en ny tuta innan besiktningen.

"Två ton annars får det vara för min del"
Min tuta fungerar inte , och börjar misstänka att tidigare ägaren tagit bort den.

hahaha vilken jävel
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Heh jah,.. det var det ENDA jag inte kollade då jag köpte bilen.
hissade upp den och gick igenom ALLT utom tutan..
Å efter att ha rivit efter coupefilter i e32:or har man ju viss rutin på att gräva fram och hitta saker i bilar :-)

Jo
488
JohnnyB
320d xdrive -08
Kanske någon som har ETK, där finns det väl sprängskisser vid respektive reservdel.. ? Lätt att se var den sitter då..
Har tyvärr inte det själv.
Jo
488
JohnnyB
320d xdrive -08
Fråga däremot inte var man kan få tag på ETK, alla tidigare ETK trådar verkar raderas mycket snabbt.. =/
Jag har bytt mina signalhorn, om det var dem du letade efter.
De sitter bakom framspoilern, jag fick montera bort min spoiler.

Har för mig att de sitter på bilens vänstersida, kan missminna mig. Men, jag kunde inte se dem ovanfrån eller underfrån (visserligen för att det är Alpinaspoiler) utan såg dem först efter att jag monterat bort spoilern.

/Marcus
Bmwcs# 4680
Tog bort min luftfilterburk igår om jag inte minns fel så tyckte jag att jag såg ett svart horn där !! Kan ifs vara till larmet.
Värt att kolla för din del kanske.
Tyvärr kan jag inte gå ut och kolla 100% för bilen står inte här.
På min -95 ligger den inte alls åtkomlig ovanfrån, så det borde vara larmet som du såg i så fall, samt att jag tror till 90% att hornen sitter på andra sidan bilen...

/Marcus
Ni
161
NiFE
BMW 318da x 2014
wadel: ta en likadan bil som din (vars tutan funkar) å be nån tuta helatiden så söker du efter den med hörselproppar! :D

*försöker vara smart*

/NiFE - Nice life
Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
NiFE: Eller følg kabelen fra rattet og se om den ender opp i en tute?
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
hmm..... bakom framspoilern sitter det definitivt ingen på min bil.
Då är den troligtvis borta. suck aja får hitta kablarna iaf. och kränga på en ny.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Om ngn vet vad tuta heter på tyska så kan jag kolla i ETK...

"I wish I was a BMW" - Läst från bakrutan på en bubbla i Tyskland
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
funkade visst med signalhorn....

Hittade dessvärre inget i ETK.... fick bara fram en bild på tutan, inget om dess placering tyvärr...

"I wish I was a BMW" - Läst från bakrutan på en bubbla i Tyskland
har kollat nu
På min 320 IC sitter hornet till tutan 100% under luftfilterburken precis bakom och under framlycktans hus i ett triangelformat hål ! Och jag provtutade det är inte till larmet.

Borde sitta på samma ställe på din bil, varför inte liksom.
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Taack för all hjälp !
Nu är det bara att konstatera , min bil har blivit avtutad.
Tidigare ägare har tagit bort tutan !!!
Ja såvida inte tutan sitter innunder topplocket :-) där är enda stället jag inte kollat nämligen.

Visa användare
837
MetallicaMats
E36, lagad med SAAB-lack.
Kuriosa då: Kollade i Haynes i morse, som tar upp 3 serien 83-91.. Där fanns inte ens signalhorn (eller tuta) med i registret! Skumt...

Två bilar är fler än en..
Avtutad bil, inge skoj.

Tutan är ju ett viktigt kommunikations instrument i trafiken. fråga vilken Spanjor som helst!
Livsviktigt när man kör BMW även om det är en 316.

Men nu har du ju tilfälle att inhandla det största kompressorhornet som finns att köpa för pengar och skrämma slag på folk och fä!
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Sådärja , lödkolv , ett relä , lite kabel och ett gammalt kompressorhorn.
Nu skall väll cyklisterna hoppa till när de cyklar mot rött ljus på övergångställena , samt väcka sjusovande kärringar som pressar 55 km/h på motorvägen med gubbens volvo740.
Liten bil , jäkligt stor tuta !

Frågan e ba om det går igenom besiktningen...
Det låter nämligen : Brööööööuuuuööööl!!!!!!!!!!!!!! (med stora bokstäver)
Espen
wadel:
Ser folks miner när du tutar framför mig... HA HA HA!!!! :D

-Eppe-
Born2XLR8
Ra
385
Rammstein
523 e39 '99 Biarritzblå met
Då återstår ju bara frågan... varför tar man bort tutan på en bil?

Don't fuck with another man's automobile.
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Ja ja vet ifan... orkar inte ringa och fråga heller.
Skiter i det , förutom lite rost på framskärmarna som nu är bytta till nya samt lackerade och en murken slang så har ju bilen varit bra och soppasnål.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.