|
|
|
|---|---|
|
Tjenare! Provkörde min kompis nya 328ic -97a och förutom motorn som är av en helt annan karaktär och dignitet än min egen så fick jag en annan uppenbarelse... Hans dörrar lät så förbannat gott när man stängde dem,, bara ett distinkt mjukt kassaskåpsljud... Jag kanske e lite petig... Men jag vill verkligen ha sånt ljud.... Hur göra??? Kan man fylla med asfaltsmattor?? Silikon? Skumgummi? Byta lister?? Alla tips mottages tacksamt!! MVH Crisse | |
| Byta gummilisterna runt om. Blir en helt annan känsla. Nu har du iofsig en 94a men min 91 var helt slut. Söndertrasade på vissa ställe. Smuliga och spricker i dom... Kostar cirka 300:- / styck och mycket enkelt att byta. | |
|
Tja Det som oftast låter på E36 är väl dörrsidan? Jag har alltid bytt alla clips och sprayat dörrarna med "noisekiller". Då har jag fått det solida ljudet som bara sedanen har i vanliga fall. Lycka till iallafall! Mvh Hosse "anklagar norrmännen för alla stavfeil" Länk |
|
| Jag får också känslan av att det är dörrsidan! Eller rutan inuti eller något sånt. Dock kan jag tänka mig att gummilisterna också behöver bytas så det e lika bra att göra både och. Tack! | |
|
Hur många clips behöver man till dörrarna? Svårt att plocka av dörrsidan och smörjaq och byta clipsen? Beskrivning? Jag har vissa vibrationsläte från mina dörrar när man kör ibland och att rutan skallrar om man stänger dörren med öppet fönster. |
|
|
Är det inte 9 clips fram på sedanen iaf? Kanske kommer ihåg fel, men det är iaf vad jag har för mig... Kostar väl 12 kr styck på BMW... rätt dyrt till fyra dörrar!! Jag måste dock skaffa nya.. Råkade mosa några av mina då jag tryckte tillbaka dörrsidan efter min senaste högtalarmod... // Björn |
|
|
Hur funkar noisekiller? Hur mycket behövs? Kostar vad? MVH |
|
|
Noisekiller är en massa som läggs på plåten. Ett anant alternativ är dBAxe, som fungerar på samma sätt. Om någon av dessa två produkter är bättre än den andra är svårt att säga, de är nog rätt likvärdiga och de appliceras på samma sätt. Helst bör de sprutas på t ex dörrenplåten. Det finns både på sprayflaska och i burk för den som har egen spruta. Det går också att pensla på, men det sägs ge sämre resultat. Moderna dörrar kan var lite bökiga att arbeta med, eftersom det sitter så mycket grejor i dem. Det mesta är visserligen lätt att lossa, men det sitter extra plåtar här och var som gör det svårt att komma åt. Den yta som det gäller att dämpa är insidan på dörrens ytterplåt. Vid sprutning (i alla fall med dBAxe sprayflaskor) bör man hålla ett avstånd på c:a 30 cm, vilket kan göra det svårt att komma åt. Ofta måste man gå närmare för att kunna komma runt plåtar för fästen av dörrsidor, fönsterhissmotor, isodairbag m m. Massan blir då lätt fluffig och får sämre effekt. Det kan därför i vissa lägen vara bäst att använda en kombination av sprutning och pensling. Viktigt att tänka på är att dörrar har ett eller flera vattenevakueringshål i nederkant. dessa sätts lätt igen av misstag då massan sprutas ut. Noisekiller och dBAxe skyddar mot korrosion, men hejdas vattenevakueringen kan nog ändå problem uppstå. Maskera också komponenterna till fönsterhissarna, så att de inte beläggs med ljuddämpnigsmassan. Kostnaden för dBAxe är 150-300 kr/dörr om du gör arbetet själv. När det gäller ljuddämpning av bilen är det viktigaste att man identifierar ljudkällorna och hur öjudet letar sig in i kupén. Leds vägljud in via t ex hjulupphängingar och sprids till passagerarna via karossvibrationer så hjälper det föga att dämpa dörrarna. Å andra sidan är dörren en bra resonanslåda, så det kommer vanligen in ljud den vägen. |
|
|
Nockenwelle: Jeg diskuterte dette med Mr Shhh i en annen tråd, og det låter veldig interessant dette med ljudisolering. Du har altså gjort dette selv? Hva med en kombinasjon av asfaltplåter og dBAxe/Noisekiller? Leste i en tråd om en (Mr Shhh?) som måtte ha varmen på fullt for at det ikke skulle imma, men dette forsto jeg ikke riktig.. (hva betyr imma?). Kan tenke meg å få bort litt av vegljudet i min E46 coupé, men uten å ljudisolere motoren ytterligere! Den er allerede for tyst. Skal bytte högtalere fram om en stund, så jeg vil evt. gjøre dette samtidig. Ihvertfall i dørene. Om man understellsbehandler bilen med rostskydd (tectylbehandling?), virker dette ljudisolerende samtidig? Et annet problem (offtopic) jeg har, er at rutene har begynt å kneppe akkurat i det dem -når- toppen (t.eks. når man lukker døren). *knepp* Håper ikke dette kommer til å bli verre? |
|
|
Jo, jag har gjort det på två bilar. En sak till att tänka på är att man kan behöva spruta på i flera lager. Det är alltså ett klart plus om man kan ha bilen stående i ett garage ett dygn. Asfaltsmassa har jag aldrig provat. Om du ändå monterar bort dörrklädseln för att byta högtalare så är det inte så mycket extra arbete att ljuddämpa dörren. Ett tips när du monterar högtalae i dörrarna, BMWs fäste stämmer inte med "vanliga" högtalare, det krävs en adapter. Jag tillverkade en i MDF, men det finns säkert färdiga att köpa hos bilstereohandlare. Jag tyckte att det sänkte bullernivån, men det är inte så lätt att säga, av två skäl. Dels gick det två dagar från det att jag körde "odämpat" tills jag provade bilen dämpad, dels skiljer sig ju bullernivån en del beroende på underlaget (och däckstemperaturen misstänker jag) och vinden. Någon hejdundrande skillnad är det inte, men delvis tror jag det beror på det som jag skrev ovan, att en del vägbuller letar sig in via hjulupphängningar, bussningar och kaross. Mot detta hjälper nog bara mjukare bussningar, men det har ju andra nackdelar. Jag skulle kunna tänka mig att de medel man lägger på som underredsbehandling har en ljuddämpande effekt, men om de läggs på där de gör störst nytta ur ljuddämpningssynpunkt vet jag inte. |
|
|
Imma på fönstren, tja vad heter det på norska? Damp på vinduene? Vatten som kondenserats ur luften. Verkar kunna bli en effekt av en mycket välisolerad bil. Det finns en hel del på forumet om ljudisolering, men för att sammanfatta mina egna erfarenheter: Det går att göra mycket. Asfaltplattor i dörrarna, gärna i kombination med dbAxe eller PeakOff eller Noisekiller gör mycket för det solida ljudet när dörren stängs men även litegrann för ljudnivån i kupen. Asfaltplattorna får i regel formas med en varmluftspistol eller hårfön, annars är de för stela. Fast med den senaste tidens temperaturer kanske det inte behövs... En rejäl underredsbehandling gör mycket mer än man tror för den allmänna ljudnivån, det är i alla fall min erfarenhet. Ett ställe som verkligen ger resultat är ovanpå innerskärmarna. Köp nya clips till dessa, ta bort dem och lägg tjock självhäftande skumgummiisolering ovanpå dem, alternativt med asfaltplattor först. (På en del bilar är detta redan gjort från fabrik) Sätt sen tillbaka innerskärmarna. Alla öppningar in i bilen för ljud, hjulhus etc ger resultat. På en bil hade jag t.o.m. isolering (skumgummi) som skurits till och förpackats i plast inne i växelspaksdamasken (dock alltid knöligt där rörliga delar finns)och under mittkonsollen samt inne i hålrummen i dörrhandtagen. Det märktes. Även A-stolpen på bilar utan krockkudde där samt innanför innertaket är ställen där jag varit och rotat. Principen är asfaltplattor på de ytor där så är möjligt, eventuellt i kombination med skumgummiisolering eller lumpmatta om plats finns, och enbart skumgummi/lumpmatta där asfaltplattor inte kan appliceras. Senaste greppet är nya däck, Yokohama AVS dB, som faktiskt är hyfsat tysta, trots dimensionerna 225/45/17 och trots sidstabiliteten som däcken ger. Det finns säkert ännu tystare däck. En enkel sak är att klippa till ett par-tre lager lumpmatta i samma form som bagagerumsmattan, och lägga dessa under mattan. Om man tycker att det blir för knöligt att komma åt under durken, t.ex. reservhjul etc, kan man med fördel sy ihop de olika lagren lumpmatta till en enda tjock. Det gjorde jag med en stoppnål i rätt grova stygn i kanten. Tystnad i en bil är nåt jag värderar högt. Sök på forumet och du skall finna. |
|
|
Intressant med tipset om innerskärmarna. Det låter som ett enkelt jobb som jag skall testa så snart som möjligt. Än så länge har jag aldrig stött på en tillräcklligt tyst bil, vilket inkluderar 7-serie och dess konkurrenter. |
|
|
TIPS: kolla swedac-akustics. Dom har mkt bra info om ljudisolering och säljer även till privatpersoner(kontanter gäller). Jag köpte nyligen dämpmassa DP-500, säljes i 18kg spänner för ca 700,-. Denna massa är likvärdig med noiskiller/dbaxe mf. Återkommer om effekten av dämpningen. EN fråga: vad funkar bäst, skumplastmatta eller lumpmatta(filt)?? |
|
|
ravve: Var har du köpt dörrlister för 300/st nånstans ? på BMW tar dom ungefär 1.300kr / st !!! |
|
| Paulssons bil i Helsingborg... | |
| Är det originallister eller pirat ? | |
| Även tajtare justering av "dörrnäsorna" kan ge ett skönare och tajtare ljud både vid stängning/öppning och körning. | |
|
Hur har det gått för er som provat dämpningen med Swedacs dämpmassa? Jag har funderingar på att dämpa min e87 i samband med ljudbygge Länk och hade först tänkt använda denna, men har nu fått höra att mattor dämpar ljud utifrån betydligt bättre än massa. Finns det några här som har jämfört massa (3-4mm lager) mot mattor och kan jämföra? Har ni några övriga kommentarer på de planer jag presenterar i andra tråden så mottager jag dessa tacksamt också! //Örjan C |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.