|
|
|
|---|---|
|
hej, Jag skulle byta kamkedja på min 318 IS idag, men allt gick åt h..vete.... Lite pinsamt, men vi "glömde" att det forfarande låg tryck på kolvarna och att kamaxlarna således skulle röra sig så fort vi släppte kedjan...... detta var precis vad som hände..... med båda kammarna.... Nu blir jag tvungen att ställa hela baletten själv, men ungefär där brister mina kunskaper. Är det någon som har en lite tips och trix för hur man löser detta på bästa sätt? förutom att lämna in bilen då förståss =) ettans cylinder i övre dödläge, men sedan då.......?? tack på förhand.... // Tomas 318 IS E36 -94 | |
|
Tror att man måste ha nåt typ av specialverktyg för att ställa in kamaxlarna. Hoppas nån vet hur man gör för jag vill själv veta. Byte själv toppapackning för några veckor sedan men då ristade jag in markeringar på kamaxlarna. Lycka till!!! Richard |
|
|
Leta reda på en mekarhandbok för e30 och läs där. Kortfattat. Du ska låsa bägge kammarna i ett vist läge (främre cylinder i öd?) Sedan ska du låsa svänghjulet i ett vist läge. Motorn har ett hål nere vid svänghjulet som man ska stoppa i en plugg i (texd en borr med rätt dimension) och vrida motorn tills det tar stopp. Svänghjulet har nämligen ett "hål" i precis rätt läge. När svänghjulet är låst i detta läga och kammarna är låsta i sina lägen så är motorn helt rätt inställd. Sedan är det "bara" att sätta dit kedjan och göra resten. OBS! Detta skulle ni ha gjort innan ni tog isär, nu blir det ju lite krångligt att vrida motorn utan att kolvarna tar i ventilerna. Ett förslag är att lyfta ur kammarna (=alla ventiler stängs) och ställa in svänghjulet först, sedan lägger ni i kammarna i rätt läge. Det är inte svårt att lyfta kammarna ur m42. Men kom ihåg att inte blanda ihop glidlagrena som håller kammen på plats. Dom passar endast riktigt på exakt samma plats. Hålet i blocket för att låsa svänghjulet ska ha en plastplugg istoppad som du måste ta ut. Hålet sitter på motorns högra sida (sett framifrån) riktat bakåt, inklämmt mellan "förstärkningsribborna" som är gjutna i blocket. Hoppas du hittar det. Antagligen rätt så nära styrstången. Lycka till! Det är inga större problem att fixa till. Hej hopp! |
|
|
Ok, då ska jag bara hitta en beskrivning för hur kammarna ska stå i boken. (jag har nu en haynes för M42) jag har även kollat med en verkstad som fixar det för 700kr eftersom jag redan rivit allt.......det vore ju iofs ett nederlag att lämna bort det, så jag provar själv först.. =) Tack för det utförliga svaret. =) //T |
|
|
tnson: Har läst att M42 har ställbara kamdrev. Kan du bekräfta det när du pillade med kedjan? |
|
|
Gegge: Det har den. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.