|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
chrille70 |
bjoerck, Vad jag har hört så går dock Alfa Romeo bra, trots att moderbolaget Fiat har det tungt. Det är nog bara en tidsfråga innan den bubblan spricker. Mvh Chrille |
|
chrille70: Vad menar Du med: "...bara en tidsfråga innan den bubblan spricker" Alfa Romeo (eventuellt tillsammmans med Maserati) är det märke som har utvecklats mest av de som innefattas i FIAT-koncernen. Om de går med vinst så är det välförtjänt. "God smak har alltid varit min ursäkt för att leva ett så dåligt liv" -Oscar Wilde |
|
chrille70 |
Bjoerck: > Vad menar Du med: "...bara en tidsfråga innan den bubblan spricker" < Med detta menar jag att det förmodligen bara är en tidsfråga innan FIAT-koncernen måste börja göra några drastiskt för att åtgärda sitt dåliga resultat. En rimlig gissning är att det viktiga samarbetet med GM börjar knaka i fogarna om inte italienarna kan börja redovisa annat än röda siffror och minustecken. Spricker det samarbetet kan det bli tufft för FIAT och då är det inte omöjligt att koncernen rasar ihop, "bubblan spricker", och varumärkena säljs ut till andra bolag eller läggs ned för tid och evighet. Jag vet, det låter drastiskt, men det är långt ifrån osannorlikt. Jämför med det en gång så stora och präktiga Rover Group, som till slut rasade samman och bilmärkena såldes ut (och gavs bort) till höger och vänster. Mvh Chrille |
| Det beror på vad som menas med kärnverksamhet. I ferraris fall går det förmodligen hand i hand. Ferrari lever vidare utan racing stallet men frågan är om stallet lever vidare utan Ferrari personbilar? | |
|
Chrille70: Okej, jag är med. Att FIAT går knackigt är ingen överdrift. Att hela koncernen kan braka ihop är inte heller helt osannolikt. Det ser inte ljust ut för FIAT. Synd på så trevliga bilar som innefattas i koncernen. Det slutar väl med att nästa Maserati heter W8 och Alfas kommande modell kommer heta 156 1.8T. Volkswagen är på hugget just nu och det skulle inte förvåna mig om de är intresserade av något märke inom FIAT-koncernen. Apropå Volkswagen: Är det någon mer än jag som oroar sig för vad som kommer hända med Lamborghini nu när de ägs av VW? Gode Gud gör så att inte nästa Lambo får en W12 motor... "God smak har alltid varit min ursäkt för att leva ett så dåligt liv" -Oscar Wilde |
|
viobebe |
Bjoerck: vad är det för fel på Volkswagens W12? titta på sportbilen Nardo, den kommer knäcka det mesta i sportvagnsväg. Bugattins värstingmodell har sin motor utvecklad av VW. Tyvärr VW har pengar och makt och kan tom köpa upp BMW OCKSÅ. |
|
viobebe: Vad det är för fel?!? Hur kul är det att köpa en italiensk supersportbil och få en VW-spis under locket. Då köper jag hellre Ferrari. Jag hoppas innerligt att VW ger de italienska motoringenjörerna fria händer även i framtiden. "God smak har alltid varit min ursäkt för att leva ett så dåligt liv" -Oscar Wilde |
|
chrille70 |
Eftersom den här tråden redan spårat ur så det skräller om det så fortsätter jag... :) VW lär vara hugade spekulanter på Alfa Romeo. Ett starkt varumärke med stora möjligheter. Skulle vara ett utmärkt komplement till de andra märkena. I VW-koncernen finns det ju inget genuint sportigt märke. Audi och SEAT vill gärna utge sig för att vara sportiga men det luktar ju bara halvmesyr långa vägar... Om VW skulle förvärva Alfa skulle nog SEAT läggas ned eller säljas till någon annan. Men jag är ingen VW-vän och hoppas att Alfa Romeo slipper hamna i Wolfsburgs händer och utsättas för "plattforms-koncept" och annat elände. Det skulle nog vara slutet för Alfa! viobebe: VW var faktiskt på väg att köpa upp BMW för några år sedan. Eller rättare sagt: VW visade starkt intresse för BMW, men gubbarna i München skakade tack och lov bara på huvudet! Det var när Rover-krisen var som allra värst och BMW låg riktigt risigt till med ekonomin. Men nu är BMW så stora att de gott och väl kan stå på egna ben. Och det är väl tur... För tänk att måsta gå till VW- eller Fordhandlaren för att köpa sin nya BMW -eller måsta besöka VW-verkstan när man ska serva den!!! Det är så man får kalla kårar... Mvh Chrille |
|
Nu är det ju snarare så att Audi äger Lambo även om de ingår i VAG koncernen. "Audi och SEAT vill gärna utge sig för att vara sportiga men det luktar ju bara halvmesyr långa vägar." Den får du gärna utväckla mer på. ska vara seat då för det märket tycker jag inte om alls. |
|
|
Hela VW-koncernen är en halvmesyr. Fast sett ur ett marknadsförings- samt produktionsekonomiskt perspektiv är koncernen genialisk. Tänk att kunna producera samma lilla fyrcylindriga 1.8t och använda samma komponenter i nästan samtliga modeller. Allt från Skoda Octavia till Audi TT via SEAT och VW. Ibland är konsumenter lättlurade. Fast med mördande reklam går det tydligen att sälja även konserverad gröt... Eller vad sägs om "den tempramentsfulla 1.8t i SEAT Leon" eller "Den ekonomiska och nuftiga 1.8t i Skoda Octavia" eller "Den högteknologiska och starka 1.8t i Audi A4 för utmärkt långfärdskomfort"... Att VW lyckas sälja bilar i Sverige finner jag otroligt med tanke på hur importören sköter affärerna. Fast med mördande reklam kommer man långt... Jag har två frekventa mardrömmar som återkommer med jämna mellanrum. I den ena är jag jagad av en haltande yxmördare och kan inte fly och i den andra drömmer jag att VW monterar sin 1.8t i en Alfa Romeo. Den sistnämnda är värst... :-) "God smak har alltid varit min ursäkt för att leva ett så dåligt liv" -Oscar Wilde |
|
chrille70 |
Rydberg: Även om Audi äger Lamborghini så är inte Audi-bilarna särskilt sportiga. Nu är väl "sportighet" visserligen en definitionsfråga, men jag anser att en sportig bil är underhållande att köra, har ett utmärkt samarbete mellan motor - växellåda - förare och dessutom ser sportig ut. Audi bilarna ser i mina ögon ganska klumpiga och mesiga ut och är allt annat än roliga att köra. Och vid en jämförelse med BMW, som jag tycker gör utomordentligt sportiga bilar, bleknar Audi-bilarna direkt i fråga om både körglädje, väghållning och mekaniskt finlir. Det är som om Audi "vill" men inte "kan"! (Och att de inte kan lika bra som BMW vet man ju, inte minsta att ta hand om sina kunder på ett professionellt eller ens acceptabelt sätt...) När det gäller Seat så håller de inte ens vid en jämförelse med en motsvarande Opel, så resten låter vi vara osagt... Bjoerck: Tänk dig något ännu värre -en BMW X5 2,7T eller en 318 1,8T... Hemska tanke (ryser)!!! Mvh Chrille |
|
Bugatti Variant Tdi ;-) My Bimmer is my mistress |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.