AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.261

Chris Bangle har lyckats, försäljningen och vinsten för BMW har minskat kraftigt.

Sida 1 av 2
Ja så fick man det bekräftat att Chris Bangels designfloppar har lett till kraftigt minskad försäljning och kraftigt minskad vinst.
Jag hoppas att BMW ledningen öppnar ögonen och sparkar ut denne klåpare innan hela företaget går åt pipan. Man borde anställa en tysk eller möjligen en italiensk designer dom verkar ha lite mer begrepp om hur en bil ska se ut. Uppgifterna om den minskade försäljningen och den minskade vinsten har jag fått från nyhetsprogrammet i tv 2 i kväll

wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Jaha det var ju intressant... kanske kan nya looken locka köpare från andra bilmärken tex. Kia , toyota och hyundai ?
Å andra sidan... hyundaien är ju så pass mycket billigare att jag nog hellre köper en hyundai , eller två för samma pris...

Ja.. lägg ner bmw , man e såååå trött på de nya fula bilarna.
Åtminston en del av den tappade försäljningen beror säkerligen på att både E39 och E46 är relativt gamla karrosser.

Jag tror det vänder nu när både nya 5:an,X3,Z4,nya 6:an och en del annat kommer.

Jag tycker absolut bilarna var snyggare förr men nog blir det bättre för varje modell han avverkar. Nya 6:an är en läckerbit och 5:an är inte fel, Hmm Z4 är också nice, egentligen är det bara 7:an som var ett misslyckande i mina ögon.

www.bimmer.nu
sidan för bmwtokar!
Nu med tokbra kalender..
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Tja... själv funderar jag nog mera på vilken bil man skall ha om några år då alla fina bmw blivit så gamla/rostiga att de börjar bli dyra att hålla vid liv...

Såg en ny Chrysler i en biltidning "C200" hette den , stor koloss med 5.7 liters v8a , bakhjulsdriven och 4-kantig kaross med fet grill , något sånt skulle man ju vilja att nya 7an vore.
Får gärna lägga ner bmw för min del , eller sälja till hyundai , som numera har formspråket gemensamt med bmw. :-)

"Två ton annars får det vara för min del"
Chris Bangle - den mannen kan nog sälja snö till eskimåer, med tanke på att han lyckats sälja på BMW-ledningen sina designidéer . Vad misslyckad design gör för försäljning kan studeras på Ford Scorpio, som snabbt lades ner efter att ha introducerats med ny obegripligt ful design

Skulle tro att BMW sneglade på Fords New Edge-design, som - handen på hjärtat - är betydligt mer lyckad än nya BMWs.
fj
160
fjalar
Tesla Model 3 LR AWD -19
VW Tiguan TSI DSG -18
nya 5:an är grovt överskattad i designen (i mitt tycke). den påminner om 7:an, fast mycket mer anonym och slätstruken. 7:an är åtminstone pampig på vägen. fast, det är ju såklart min högst personliga åsikt. försäljningssiffror talar klarspråk och jag skulle bli förvånad om nya 5:an sålde något vidare.

-- fjalar
Visa användare
967
Carpimp
Saleen S281sc
Jag tror att det vänder rätt snart. Jag gillar BMW:s nya design. Jag personligen förstår inte allt gnäll på Chris Bangle. Jag gillar hans designer. Vänta på M modellerna som är på gång. Då ska ni nog se att BMW hamnar på topp igen. =)
Jag skulle gladeligen köpa en Z4, nya 5 serien eller rent av 7:an om bara min plånbok ville växe en del. Men nu får man tyvärr nöja sig med gamlingarna innan man får råd.

MVH Morgan.

Länk
Tycker personligen om den nya designen. Speciellt när man ser de nya bilarna bredvid varandra, formspråket går tydligt igen och man ser hur C.B har tänkt när han designade.

Det skall tilläggas att bilarna ser mkt. bättre ut live än på bild. Skulle vilja se 6-serien live nu! :-)

Dalande försäljning beror, som pcdoktor skrev, att E39 och E46 som ju är volymmodellerna är relativt gamla nu. Nya 5-serien har precis lanserats i sedanutförande och det återstår att se hur den går.

Dock har jag också lite svårt för nya 7-seriens backlucka.... men bilen är maffig och gör helt klart intryck på omgivningen när den kör förbi.
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Financial Times skriver om BMW:s halvårsrapport och där kan man konstatera följande:

- Vinsten för första halvåret är något mindre än förra året motsvarande period men högre än analytikernas prognoser.

- Det finns två orsaker till att resultatet inte är bättre: stora investeringar i nya modeller (E60 och X3) samt att den starka Euron sänker försäljningen i USA, som väl är BMW:s största marknad.

- Besvikelsen är att 7-serien inte säljer så bra som man trodde, men den står för en liten del av vinsten. 5-serien står för nästan halva bolagets vinst.

- Hela bilbranschen går knackigt i dag och BMW tillhör trots allt de få som tjänar bra med pengar. Till glädje för familjen Quant som äger halva verkstan. Har de inga snygga arvtagerskor i lämplig ålder? ;-D

Om man tror att Bangle sänker BMW:s försäljning ska man komma i håg att E46 (hans första modell) är Europas i särklass mest sålda modell i sitt segment...

My Bimmer is my mistress
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Mycket teorier om Bangle här,...
Man måste inse att BMW har liart i samma formspråk i över 10 år och om man INTE hade gjort något radikalt åt sina fomgivnignar hade kunderna sent om sider börjat lämna bolaget i stora skaror. AMn måste förändra! Det kallas utveckling. Inom 1½ år då alla nya serier är i gång, X3, 6serie, 1serie sedan och toruing av nya femserien komemr volymerna vara ännu större. Tex 5 serien är i omställningsfas från gamla till nya det innebär att ett helt års totala produktion minskar emd upp till 30% pga byten dvs man stoppar den gamla och bygegr om för att börja prodyucera den nya.....
Asken
Som tror på BMWs nya design och beställer nytt:)
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Det mesta är sagt av Asken och Tretretti. Både 3se, 5ser oc x5 innan facelifeten börjar komma ordentligt till åren. Jämför BMWs resultat med GM och Fords så ser det väldigt bra ut trots allt :)
chrille70
Jag gillar Bangles design. Alla hans verk (5, 7, X5 och Z4) är oerhört vackra bilar i mina ögon. Så jag har svårt att förstå varför just designen skulle vara anledningen till den minskade försäljningen.

Det beror nog snarare på lite halvtaskig planering från BMW-ledningen: 3-serien börjar vara till åren kommen och börjar tappa attraktionskraft hos nybilsköparna. 5-serie E39 fasas just nu ut och nya E60-generationen har inte riktigt "kommit igång" än. X5-köparna väntar på facelift-versionen. Många av sportbilskunderna väntar på nya 6-serien/M6 och M5. Och ännu är det ett drygt år kvar till lanseringen av 1-serien som utan tvekan kommer att bli en storsäljare ("Golfklassen" är det populäraste bilsegmentet i Europa). Dessutom har MINI-programmet en enorm potential på den växande småbilsmarknaden. De kommande kombi-, transport- och cabrioletversionerna lär nog göra tydliga avtryck i försäljningsstatistiken, tro mig.

Så tappet i försäljningen borde ha en mer logisk förklaring än att bilarnas design inte gillas av ALLA. Ett nytt, mer vågat formspråk från BMW har för övrigt efterfrågats länge eftersom den förra generationens BMW-bilar (E46, E39, E38...) ansågs alltför konventionella och slätstrukna. Så det var nog inte utan anledning som Chris Bangle fick ta över rodret på designavdelningen. Och det är nog ingen slump att BMW, som av tradition brukar vara ganska strikta och konventionella, accepterade Bangles halvgalna idéer.

Men när marknaden fick vad den ville ha (mer vågad design, alltså) så var det inte heller bra. Framförallt gnäller stora delar av BMW-folket, som gärna utger sig för att vara dynamiska och individualistiska, som aldrig förr. Jag kan aldrig upphöra att förundras av detta. Bangle har delat BMW-fansen i två läger: en "JA"- och en "NEJ"-sida. Själv hör jag utan ett uns av tvekan till "JA"-sidan, jag tror skarpt på nya designen. Man måste bara ge bilvärlden lite tid att vänja sig vid BMW:s nya stil.

BMW är just nu i en liten ekonomisk svacka, men man anar trots allt ljuset i tunneln... Hade planeringen av modellcyklerna varit lite bättre hade nog BMW legat ordentligt på plus vid det här laget.

Mvh Chrille
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
acey,

du har så rätt om GM och Ford. Fords soliditet är idag så dålig att de egentligen är färdiga för Chapter 11 dvs. konkurs. Men eftersom bankerna inte vill att de ska gå i konken (det blir så jobbigt då) får de hanka sig fram. Därför är det inte konstigt att det ryktas om att Volvo är till salu.

BMW är väl näst Porcshe den lönsammaste biltillverkaren i världen, tror jag.

My Bimmer is my mistress
Läste i senaste Automotorsport att
man redan skall göra en uppgradering på 7-serien.
Man skall hör och häpna göra om designen på 7:ans
front och bakdel.
Undrar varför :-)

Mvh Spider

Bmw är rätt okey!!
Br
213
Brogren
330 dx touring -16
320 d -18
Tror att nedgången kommer att fortsätta. Chris Bangle's modeller så här långt (7-ser. Z4) är ju inga volymmodeller direkt. Raset kommer säkert att fotsätta med 5-serien. Kommande 3-serien har ju en betydligt mer nedtonad formgivning, men jag tycker ändå att man borde byta disignchef eftersom han bevisligen slagit in på fel spår från början. Anställ en tysk så vi kan få tillbaka de rena linjerna istället för Bangles kladd.
dunstan
Det som har gått ned är 5-serien(e39) och 7-serien(e65), 5-serien beror ju på att alla väntat på den nya och 7-serien beroende på att alla inte tycker att den är snygg. (därav facelift snart)

Annars säljer resten av BMW bra! Mini säljer enormt bra. X5 samma sak. 3-serien har väl inte tappat nåogt heller...

Bm
122
Bmw W
325i -94
Tretretti:

Läste nånstans att Ferarri just nu är världens mest lönsamma biltillverkare om man såg på vinsten kontra omsättningen.
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Kan tänka mig att Ferrari går bra. De har ju tom. fått stil på Maserati...

My Bimmer is my mistress
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
För dom lönar sig nog varenda krona i F1 satsningen, fanns någon statistik på hur försäljningskurvan såg ut när Schumacher gick till Ferrari, ganska imponerande!
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
det är ju precis tvärtom, faktiskt. Ferraris "kärnverksamhet" är racingstallet, man tillverkar och säljer standardbilar för att finansiera tävlandet!

My Bimmer is my mistress
Hela Fiat går dåligt. Inklusive Ferrari.

Sedan är det som Tretretti säger, Ferraris kärnverksamhet är tävlingsbilarna. Enzo Ferrari var ointresserad av gatbilar, de var bara ett nödvändigt ont för att finansiera tävlingsverksamheten.

"God smak har alltid varit min ursäkt för att leva ett så dåligt liv" -Oscar Wilde
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.