AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.827

olja hit och olja dit?

Sida 2 av 2
detta kan vi diskutera till djävulen avlöser oss, jag har kört turbobil som va ordentligt vässad, har fått grenröret att glöda ända upp till toppen o jag säger det igen, det som funkade bäst va mineral olja....så enkelt är det, kvittar vilka argument du kommer så vet jag vad jag har provat....du kan ju fundera på vad dom nascars (76) bil går på för olja, inte mineral iaf!

/peter
naturligtvis så menar jag ju att nascars 76 bil går på unocal 76 mineral olja 20W50, den håller ju ihop galant o där snackar vi höga temeraturer...!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Givetvis kan jag inte säga exakt emot dig och vad som hänt i din motor, men jag tvivlar starkt på att det är mineraloljan som gör att motorn är mycket renare nu!

En Nascarmotors olja är troligen betydligt svalare än oljan som skall kyla ett turboaggregat i en hårt arbetande turbomotor.....

Att jämföra extrema tävlingsmotorer och deras driftsförhållanden med vanliga bilar som skall fungera i vanlig trafik är mycket vanskligt!

Några frågor man kan ställa sig är:
Hur ofta helrenoverar man en vanlig motor? (vissa tävlingsmotorer plockas ner helt efter varje tävlingshelg)
Hur ofta byter man olja? (de flesta tävlingsmotorer får ny olja efter varje tävlingshelg, vissa motorer efter varje körning)
Hur ofta varmkörs en vanlig motor under mycket låg belastning innan oljan har nått minst 80grader C?

Men om man vill dra det något felaktiga resonemanget normalbil/tävlingsbil till sin spets, kan man titta på vilken olja som F1-motorerna använder! (det är INTE någon mineralolja, det kan jag lova dig!)

Men alla väljer som de vill!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

peter_f
Din ventilkapa blev inte renare for att du hallde i mineralolja, snarare for att du hallde i ny olja. De rengorande egenskaperna hos motorolja beror inte heller pa om det ar mineral eller syntet utan vilka additiv som finns i den.
Att du personligen tror att syntetoljans egenskaper ar overreklamerade ar upp till dig men fraga garna vilken smorjtekniker som helst sa lovar jag att du far en motsatt asikt.

Ja, alla billtillverkare idag häller ju i Helsyntet för att det smörjer sämre!
Så att kunderna ska komma tillbaks efter några år & handla ny motor! :)
Då tjänar de ju MERA pengar... LR?
M.V.H.
Anders S.> förklara då detta, min förra turbo bil gick på helsyntet hela tiden tills den rasade alltså från "ny bil" till 8000mil, det var inte förräns då jag började köra på mineral...och då koksade det inget alls...! och efter det har den bilen gått ganska hårda 4000mil utan problem!

förstå en sak nu, jag kör på mineral för att jag tycket det funkar bra....alla andra får köra på precis vilken olja som helst, jorden går inte under..! bara så ni vet....
"Nackdelen med mineralolja är ju att man får byta var 500:e mil"

Detta gör jag med syntetolja också, var 500:e mil åker det i ny TWS olja i M3:an. Allt för att vara på den säkra sidan av att motorn ska gå bra. Bilen pressan ju en hel del (Annars köper man inte M3) och därför är jag väldigt noga med intervallerna på oljebyten.

Ju fler byten desto bättre, med vilken olja det än är.

-----------------
Mvh.
Robban Johansson
peter_f>> Vad var din förra turbo-bil av för fabrikat?
M.V.H.
Syntetolja ÄR bättre än mineralolja. Lita på Johan B:s inlägg. Han är insatt i ämnet och far inte med de eviga skrönorna och hörsägnerna som florerar kring ämnet.

"God smak har alltid varit min ursäkt för att leva ett så dåligt liv" -Oscar Wilde
som sagt, valet är fritt...kör på mineral el syntet, eller varför inte delsyntet, det väljer vi själva...OK! det va åsikter som skulle fram, tycker det finns tillräckligt av såna nu!

I´m out..!
sebbe
Hej!säger bara castrol tws racing!!!!!!!!!!varför tror ni att bmw motorsport rek. denna olja till alla m-bilar/alpina.kolla på literpriset.....då säger säkert vissa,att de e för att bmw o castrol samarbetar!!!!!!!!!!och,who care´s.....det e inte castrol som valt bmw,utan bmw som valt castrol.......VARFÖR,TROR NI????????
sebbe
var 500:e mil..... eller vid varje service typ 1100-1200 mil gör ingen skillnad....men d e upp till var o en.menar inget negativt
Ge
235
Gerhard
Alpina B10 BiTurbo #354
sebbe: Dom valde troligen Castrol pga 2 orsaker

1 Den uppfylde BMWs krav
2 Och troligen det viktigaste, en just deal med Castrol

Och beträffande priset så är det löjligt högt på alla högprestanda oljor i dag, och det är inte tillverkaren som tjänar dom stora pengarna utan säljarleden.
Tex så köper jag Valvoline Racing genom en kontakt listpris 144:-/litern och jag fick ge 65:-/litern!!
Och då har ju han jag köper av ändå lagt på sin förtjäns på priset han köper den av Svenska Valvoline för.

Men som vanligt så resonerar dom flesta Dyrt = Bra istället för kolla på vilken kvalitets klassning oljan har, som garanterat är en tillförlitligare uppgift än prislappen och stora reklam kanpanjer.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.