AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.825

olja hit och olja dit?

Sida 1 av 2
ro
51
roddy
Bmw-m3-96
Har en m3-96.så er frågan hvilken olja ngon seir castrol andra mobil 1 och til slut hos bmw seir dom ultra shell er det konstigt at man blir forvirrad er det som vet exakt had det skal vara.
rod.
Märke spelar nog ingen större roll, sålänge det inte är Biltema skräp.... I M5an körde jag Castrol 10W60.
Du bör nog sikta på något likvärdigt, inget billigt 0W30 skräp.

Mvh
Patrik
ro
51
roddy
Bmw-m3-96
jag kjør nu på castrol 10w60 tws men eftersom jag hør hvad andra seier er bmw-3 kjensliga før div,s oljer ?
rod
Mr
497
Mr Vanos
BMW 335i LCI Cab -12
Ska ju va Castrol TWS 10w60, inget annat...

Mr Vanos *Pedant är bara förnamnet*
Al
462
Alexandar
BMW M5-01
Skulle oxå kört med castrol TWS 10w60 i den bilen.
Tr
87
Trotto
B10 Biturbo - 90 #92
Jeg kjører TWS 10W60 i dag, men er ikke fornøyd. Tenker å prøve GTX 15W40 neste gang. Mineralolje.
Då byter du ju ner dej i oljekvalitet!!!!

Mvh
Patrik
Mr
497
Mr Vanos
BMW 335i LCI Cab -12
Trotto* mineralolja??? blir o köpa ny katt med sen då innom kort...

Trotto:
Om du ska gå ner till GTX köp GTX Magnatec då... är ju iallafall helsyntet. Och inte så dålig den oljan heller.

-----------------
Mvh.
Robban Johansson
Tr
87
Trotto
B10 Biturbo - 90 #92
I manualen til bilen står følgende olje: Castrol GTX3 15W40. Erstatnigsoljer kan være Castrol Formula RS 10W60 eller Castrol TXT Softech 5W40.

Ja, jeg vet jeg går ned i kvalitet, men så lenge jeg ikke føler TWS er helt topp, vil jeg prøve GTX3.oljen. Den er god nok for Alpina... GTX3 er kanskje ikke mineralolje. Hvem sier forresten at mineralolje er dårlig for bilen? Jeg skifter jo olje hver 500 mil. Syntetisk olje er jo for biler som kjører 1000 - 1500 mil pr. skift.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det finns fler fördelar än längre hållbarhet med en syntetolja!

Några är:
Högre värmetålighet (ca 50% mer värmetålig än mineralolja innan den koksar).
Bättre kallstartssmörjning (ca 90% av allt motorslitage sker vid "kallstart", vilket är alla oljetemperaturer som understiger ca 80grader C).
Renare motor invändigt då syntetolja ger mindre egna avlagringar än mineralolja (däremot tvättar syntetolja generellt inte mycket renare än annan olja då detergentadditven är desamma).
Högre filmstyrka vid högre temperaturer.
Mindre friktion = lägre förbrukning och högre effekt.
Bredare temperaturområde då oljan fungerar optimalt.

Jag har säkert glömt något!

De senaste tio åren har det hänt en hel del på oljeutvecklingsfronten och det finns väl ingen anledning att inte använda de bästa oljorna till en motor i allmänhet och en BMW/Alpina i synnerhet!?

Stirra dig inte blind på just Castrol! Andra fabrikat med motsvarande ACEA-, API- och SAE-klassningar är direkt jämförbara!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Mr
497
Mr Vanos
BMW 335i LCI Cab -12
Instämmer...

själv så körde jag en duktigt vässad turbobil innan, det ända som funkade i oljeväg var en mineral olja "unocal 76 20w50", visserligen fick man ju byta var 500e mil!...synteten funkade inte den koksade sig direkt, sååå allt är ju relativt om vad som är bra och dålig olja, numera i min M5a-93a så kör jag naturligtvis på 10w40 unocal 76 mineralolja...vågar inget annat, dessutom så rekommenderades jag mineral olja av bmw mekisen här i jkpg med 25års erfarenhet av bmw´s fel o brister
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Peter, vilken syntetolja var det som inte funkade?

Unocal har jag ingen erfarenhet av, men det finns bra mineraloljor. Det största problemet är att de har ett mycket snävare temperaturområde som de fungerar optimalt.

Det som är lite "skoj", är att de flesta stora klassiska mineraloljedrakarna som 76, Quaker State och Pennzoil etc. börjar "krypa till korset" och erkänner att syntetoljorna är deras bästa motoroljeprodukter.....

Att äldre mekare är skeptiska till syntetolja är tyvärr vanligt. Fråga dem om sakliga argument, det är då deras rekommendationer faller....

Att vissa tidiga synetoljor var bristfälliga kvalitetsmässigt (egentligen var det oljeadditiven som inte ville fungera riktigt i oljan, men det är en parantes!), gör att de instinktivt väljer en sämre mineralolja framför en bra syntetolja.

Oljorna (framförallt additiven) har utvecklats extremt mycket sedan de första syntetoljorna kom!

Mvh

det jag testade va allt möjligt från Mobil1 till statoils egna olja, lazerway o allt va de heter, castrol har åkt me den me....jag säger inte att en syntet är "dålig" men en syntet jämförelsevis med en mineral är ju att dom är bra på olika saker...

jag har själv splittat motorer och jämfört tes vidhäftnings förmågan på en syntet vs mineral, där leder mineral oljan med hästlängder!

sen det där med att den äldre generationen skulle ha svårt att acceptera syntet olja stämmer inte i detta fallet, han säljer syntet me, men i m5an som min tex årsm92b är det mineral som gäller, kan inte svara på varför, men på honom så va det ett självklart val!

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Peter, generellt är en syntetolja ca 50% mer värmetålig än en mineralolja (innan den börjar koksa).

Hur mätte du vidhäftningen?
Hur länge sedan var det du hade problemet med syntetolja?

Mvh

Tr
87
Trotto
B10 Biturbo - 90 #92
Min Biturbo kjøres kun sommerhalvåret. Kaldstart i området 0- -20 grader C forekommer aldri. Jeg har digital avlesning av motorolje-temp. Den viser i snitt 90 grader. Noen ganger 100 grader + og noen ganger 80 grader -. At en motorolje kokser ved denne temperaturen skjønner jeg ikke. Nå blir jo oljen varmere ved turbolagrene, men med en konstant flow vil oljetemp trolig ikke overstige 120-130 grader C. I datablad for spesifikke mineraloljer er kokepunkt på 200 - 250 grader C. Om oljen kokser ved temperaturer mindre enn 150 C vet jeg ikke, men tror ikke det. I så fall holder en god mineralolje til gatebruk. Oljefabrikantene har lurt oss til å tro at vi MÅ ha synt.olje. Den er sikker best i de fleste tilfeller, men er mineralolje god nok også?? Jeg tror det, og vil prøve det neste gang....tror jeg :-)
visst dom säger att synteten ska tåla si och så mycket mer stryk personligen tror jag det är övereklamerat!....mäta vidhäftningen behövdes inte, det räckte med o känna hur mycket som hängde kvar vid dom rörliga delarna i maskinen....märktes mer än väl!

det är väl ca 2 år sedan jag hade problem med synteten, mitt intryck av mineralolja är bra mycket bättre än en syntet!

det som märktes väl var hur rent unocal 76 höll i motorn, fastbränd koksad syntetolja satt fast som berget i ventilkåpan då mitt haveri inträffade, reparerade allt och hällde i mineralen, körde 100mil ungefär o lyfte på ventil kåpan igen, då va det helt plötsligt rent och snyggt och har så förblivit även efter hårda rejs- körningar o diverse bankörningar...därav mitt intresse för mineral olja...!

mvh P
Med risk för att uttala mig om något som jag ej är så bra på,så är väl en av de stora fördelarna med syntet att oljefilmen är mycket tunnare med fullgod smörjeffekt.
Därför ser du ej oljan på de rörliga delarna.
Det blir då mindre motståndmed fullgod smörjning.
Därav bränslebesparande och ev. mer effekt.

Henrik
njaee, håller inte riktigt med dig!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Henrik har faktiskt inte helt fel!

Oljefilmen hos syntetolja kan vara tunnare med fullgod smörjning.

Att en mineralolja håller motorn renare och tål värmen bättre än en bra syntetolja finner jag som osannolikt! Det måste vara andra faktorer inblandade! (peter_f du skrev att du totalrenoverat motorn innan du gick över till mineralojan, du tror inte att det har spelat in i hur motorn fungerar med den nya oljan...??)

Oljetemperaturen kan bli mycket hög vid olika "hotspots" i motorer som körs hårt, inte minst kring turboaggregat i turbomotorer.
Att hälla en mineralolja i en turbomotor som får gå hårt är nog inte det smartaste man kan göra!

När det gäller kallstarter, är alla temperaturer som understiger 80 grader C i oljetemperatur, att betrakta som kallstart.
Man behöver inte gå ner till minusgrader för att få märkbara positiva effekter av lägre kallviskositet i oljan.

Var och en gör givetvis som de vill, men en mineralolja är tekniskt underlägsen en bra syntetolja i alla aspekter utom literpriset.

Om man sätter sig in i hur modern syntetolja fungerar och vilka egenskaper de får gentemot mineralolja, blir valet enkelt när man skall välja olja till en bil man är rädd om.
Jag kommer personligen aldrig att hälla mineralolja i några motorer framöver, möjligen kan det ske i gräsklipparmotorer!

Mvh

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.