AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.069

Byta fjäderben E34

-BeeMWe-
Jag har tänkt sänka min 535a i fram och nu har jag fått tag på fjäderben med dämpare och sänkfjädrar. Så nu är frågan, hur går jag tillväga och vad behöver jag för att ta bort det gamla och sätta dit det nya fjäderbenet?

Verktyg?
Tid?

Lika enkelt som att byta belägg ?
ah
476
ahlstedt
540iAT-99
Ta bort broms ok + skiva.
Lossa pendel staget. Enklast att göra detta vid kräng.hämmaren. Använd en domkraft och hissa upp fjäderbenet så blir det lättare att få loss staget.
Lossa de 3 skruvarna som sitter under fjäderbenet (19 mm hylsa, använd ett långt skaft då dom kan sitta rätt hårt)
Vinkla ut benet och lossa ABS sensorn som sitter på baksidan (5mm insex).
Lossa de 3 skruvarna (13 mm hylsa) som sitter i de övre fästet.
Sedan är det bara att ta bort benet.
ah
476
ahlstedt
540iAT-99
glöm inte att göra framvagns inställning efter sänkningen.
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Stämmer precis som ahlstedt skriver. Det är så enkelt att tom min tjej klarade av att göra det när min rygg va lite paj..;)

Kan va lite pilligt när du ska ha upp det nya fjäderbenet i fjäderbenstornet. Använd en domkraft att lyfta upp fjäderbenet med.

Tidsåtgång: ca 30-40min/sida
ah
476
ahlstedt
540iAT-99
Jag tyckte att få upp benet igen var den lättare biten i själva bytet, jag bara "grov riktade upp benet höll benet med ena hande och fin riktade in det med andra handen. Skruvade på de tre muttrana så att ben hängde fast. Monterade allt nertill och avslutade med att dra fast dom 3 övre muttrarna.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.