|
|
|
|---|---|
|
Jag har upptäckt att min 328 har ett spjäll i högra avgasutblåset. Spjället ser ut att regleras av nån kolv strax bakom karosskanten innanför ljudämparen. Jag har sett att det är öppet ibland och stängt ibland men jag har inte gjort nån djupare, empirisk analys. Är det nån här som vet vad det är till för. Jag har haft 7 bmw men inte sett det i nån annan. | |
|
Sök i tidigare inlägg, finns spaltmeter skrivet om detta! ;O) Lycka till, tobbe |
|
|
Det öppnas väl vid fullt gaspådrag..... läs mer om det genom att använda sökfunktionen men jag tror att det är så det funkar. ----------------- Mvh. Robban Johansson |
|
| jag sökte på spjäll+avgas men kammade noll. det var därför jag gjorde ett inlägg. Får väl kolla igen.... | |
|
Pröva Spjäll AND avgas |
|
|
Jo det var det jag menade, deeja. Är lite lat på att skriva. Sökte på spjäll och fick upp 100 inlägg. Några prickade rätt =) Här:(det bjuder jag på) ---------------------------------------------------------------------------- Spjället har några olika funktioner enligt BMW Sverige. Funktion 1. Vid kall katalysator så stänger ena pipan så katalysatorn når arbets temp fortare. Funktion 2. Under 3000 rpm håller den stängt för att hålla nere buller. De har inget med mottryck att göra som jag förstått det. Den stryper inte någon efftekt som man kan tro, utan stampar du på så öppnar den. Du kan testa genom att försiktigt stega dig igenom från 2000 rpm och uppåt, du hör när den öppnar. |
|
| Deejaywasp: Testa det själv å kolla..:)) | |
|
Är inte sökfunktionen underbar :) Spället ställer allså bara till ofog så köp ett sportsystem så du blir av med det :) Bitte, benutzen Sie die Suchfunktion. Bruka sökfunktionen först fråga sen. BMWCS Syd #05392 |
|
| Man kan ju rycka ur vaccumslangen och plugga ingen den då är spjället öppet jämt. Låter lite bättre då. | |
|
Får prova det =) |
|
|
Ökar inte spjället vridet i mellanregistret? Det finns inga problem, bara ännu ej funna lösningar! Nisse |
|
|
Funktion 1. Vid kall katalysator så stänger ena pipan så katalysatorn når arbets temp fortare. Funktion 2. Under 3000 rpm håller den stängt för att hålla nere buller. |
|
|
Helt rätt mageng har fått frågan förut och forskade lite i det.. största anledningen är att få ner db på avgassystemet. ------ King of the road |
|
| Slutsatsen blir då att det inte är en önskvärd effekt det där spjället har... ;-)) Man vill ju ha de sköna ljudet... | |
|
Mitt spjäll är öppet rätt ofta även när bilen är kall. Får väl smörja upp det. Jag tycker iofs inte bilen låter mer med spjället öppet på tomgång. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.