|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Ang. vikt får man nog vänja sig vid tyngre bilar än för tio år sedan, trots kompositer/aluminium; mest pga allt bilen "skall" vara utrustad med+säkerhetsstandarden som höjts. Läste nyss om Bentley Continental GT som väger 2385 kg, men har o andra sidan 552 hk vilket ger en 0-100 mk/h på 4,7 s... Likhet annars: baken på nya femman kontra Peugeot 406? BMW CS #5221 |
|
|
Såg en Ferrari 5XX Maranello i Norge idag och jag tycker mig skönja vissa av den skönhetens bakparti i nya 6:an! __ Länk |
|
chrille70 |
Jag kan också hålla med om att BMW:n har vissa små drag av "Niohundraelvan". Men ändå tycker jag att den har en egen tydlig profil. Kul förresten med "hajnosen", nästan lite retro! Mvh Chrille |
|
Till er som jämför nya 6:an och tror att den käkar 911 turbos till frukost kan jag bara säga att det vore ju kul om det blir så, men personligen är jag skeptisk tills jag ser det med egna ögon. 1600kg på 6:an, låter lätt!, nu minns jag inte riktigt vad min Z3 M coupe väger men ligger inte den runt 1600kg (någon som vet?)och då finns det inte mycket lulllull i den (OK, allt som gick att få till men det är inte så mycket), och ljudisoleringen bör nog vara lite bättre i en 6:a än i Z coupen. Har inte 6:an ett baksäte också??? och större/tygre motor.... Jag kan tänka mig att nya 6:an (i topp version) kan få liknande prestanda rakt fram som Z3 M coupe eller M3 E46 man knappast bättre och tveksamt lika bra som M3:an på ringen. Men det är vad jag tror. /Richard By Z3MPOWER "Super nua non nosent" |
|
| Räcker med att M3 CSL käkar 996or ;)) | |
|
z3mpower: Tror inte att diskussionen i tråden var huruvide nya 6:an spöade 996:an utan att det finns designkomponenter som är väldigt lika. Nu är ju bilars bakpartier ganska likformade (och fronter också) i detta fall kan man ju klart säga at BMW har lyckats att kreera något som faktiskt står ut och skiljer sig. Det är alldeles för många bilar so man inte har någon anining om vad det är för något förräns man kan se märket i grillen. Om M6:an skall käka 996 Turbos får man se till at det driver på alla fyra annars kommer man inte ner till 0-100 på 4.2, det lovar jag, oberoende om man har 550hk eller ej. |
|
|
z3mpower; Om 1600 kg stämmer, varför skulle inte M6 käka 996 Turbo till frukost? Åtminstone rakt fram.. SL55 AMG väger ju bra mycket mer, har "bara" knappt 500 hk och den äter 996TT som en haj äter strömming! Varför skulle inte M6:an bli snabbare än Z3 M Coupé rakt fram?? Med drygt 200 hästar och ung lika mycket vikt så borde den bli en hel del snabbare. BMW måste ju satsa på t ex 0-100-tider på 4,7-4,8 sek för att kunna hävda sig mot AUDI/MB m fl av konkurrenterna. Med bara 1600 kg tror jag t o m att det kan bli svårt för både 996TT och E46 M3 att hävda sig på en bana, t ex ringen. BMW kommer nog se till att M6:an inte gör bort sig på bana. Observera att detta gäller om ryktena om 1600 kg stämmer, jag tror inte på det förrän det är fakta... Jens |
|
|
Sedan kan man ju också göra en M6 CSL och då kan man väl kanske försöka slå Porsche Gemballa 600 GTR 7.32,5 runt ringen eller? acey: Håll med om att jämföra shoppingbilen 996 Turbo med AC/navi och takräcke med M3 CSL kanske är lite racing-päron med shopping-äpplen :D |
|
|
När jag pratar prestanda rakt fram jämfört med 996TT menar jag t ex 0-200, toppfart m m. 996TT har ju som CoolBlueM3Coupe skriver en fördel vid 0-100 med sin fyrhjulsdrift. Jens |
|
|
CoolBlueM3Coupe; Det skiljer ju nästa en halvminut mellan 600 GTR och 996 TT runt ringen så där kan man ju snacka skillnad mellan racing-päron och shopping-äpplen... Jens |
|
| CBM3C: Håller med :) | |
|
Jo, jag vet. Men då pratar vi ju om i princip en GT2:a med fyrhjulsdrift och ytterligare 130hk (alltså runt 600). GT2:an är ju lite samma djur som CSL:en. 6-punktsbälte, racestolar, ingen direkt "komfortutrustning" dock ingen fyrhjulsdrift etc. Nu kommer jag inte på rak arm ihåg vad GT2:an gör ringen på men jag har för mig att det inte är så många sekunder snabbare än CSL:en. Man ska förståss också vara medveten att du får 2.2 st CSL:er för samma pris. |
|
|
Hittade varvtid med GT2:an och Horst von Saurma för Sport Auto 2001, 7 min 46sek. Jag hittade också varvtid med herr von Saurma på 7 min 44.06 sek med Gemballa 600 GTR... d v s inte så långt från CSL-tider... Jens |
|
|
Sorry, såg tiden 7,32 för Gemballan nu (av Wolfgang Kaufmann)... Jens |
|
|
Maranellon (575M) torde vara mer intressant att jämföra M6an med, samt CL65an som kommer. Båda bakhjulsdrivna coupeer med låga fyror i acc-siffror. _____________________________ BMW CS #5221 |
|
|
aldrig mer en 996:a.....inte en cab i alla fall ! knakar och brakar i kurvorna, trångt och jäkligt m.m. m.m. Nja...ok det var kul en stund men en BMW vinner i längden. Jag stod ut en sommar. |
|
| Jag lider med dig aalto; det måste varit en jobbig sommar!... | |
|
En Porsche ska vara en klassisk 911 innan dom la till antispinn/antisladd osv... En bil ska man köra och inte bli körd i Länk |
|
|
Compu: Precis som man gör "DSC Off" kan man göra "PSM Off" så jag förstår inte din kommenter ;) Och ja, Tiptronic och farthållare suger .... |
|
|
Sani: Tack för din ironi! :-) Jo, det var ju häftigt att åka nedcabbat men jag syftade på helheten. Reservdelsdisken bl.a. i Stockholm förstörde min känsla för Porsche en hel del.... tråkigare och mer ointresserad personal får man leta efter. Men det var ju inte vad den här tråden handlade om ,...sorry. /Jari |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.