AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
2.977

Nya 6-serien och Porsche

Sida 1 av 3
Co
129
CompuTerror
M5 3,6l, 1990
Jisses... Är inte nya 6-serien väldigt lik en Porsche 996? Fast större... Se själv: Länk
Jag har nog en ny drömbil nu

Länk
Bakpartiet ser helt klart Porsche inspirerat ut, det var typp det första jag tänkte på när jag såg bilder på nya 6:an. Snyggt, men det känns lite B att BMW ska apa efter, det hör japaner och andra halvfabrikat till!
ant
Jo visst är det likande linjer helt klart.
Så perfekt hungrig design!
Denna bil blir något av en drömbil för mig också, med tanke på de priser som det spekulerats i...

======
Min bil:Länk
Co
129
CompuTerror
M5 3,6l, 1990
Inte bara bakpartiet... Hela formen. linjerna från tak, sidan... allt!
Som en Porsche med lite mera utrymme. Jag måste säga att jag är helsåld! Designern (Kommer ej ihåg hans namn) Kanske inte är så tokig ändå... Förutom 7-serien då förstås... Den går bara an i det långa formatet!

Länk
ant
Ja från a-stolpe mot och över huven är det som slår mig först. Även framskärmarna har tendenser..

Mannen bakom linjerna heter Bangle.

Även 7-serien är en läckerbit! Dock så behöver den mer tid för att hitta hem helt än denna sköna vagn.

======
Se och jämför: Länk

Visst finns det likheter, i a f om man bortser från den berömda "Bangliska bakdelen"...

Jens
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Känns som 7 serien blir snyggare med 6 serien. Sambandet mellan modellerna gör att dom bär upp varandra.
acey:

likheten kanske beror på att det är samma person är ansvarig för formgivninge:)))
Vänd på färgerna på baklysena så är det ganska likt 996:an ;)
Sedan kan man väl inte undra om modellbeteckningen hör hemma i "Varför måste dom?". Ser ju rätt sjukt ut ...

Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Huga, svårt att välja; 645 eller 996?

My Bimmer is my mistress
z3
1.388
z3mpower
123d coupe -09
X3 2,5i -07
BMW fantast som man är så kan jag ändå inte låta bli att välja en sjyst Porsche framför nya 6-serien. BMW må vara en bra bil men jag tror 6-serien kommer att lida samma symptom som 8-serien, den blir ett stort, tungt och skönt autobahn lok och föga sportigt, även då de monterar en 500hk V10 under locket.

Sen det där med likheter mellan 6-serien och 996:an, nja så dj**la lika är de inte. Och vad beträffar kopiera design, OK Japanerna kanske var först men nu har ju BMW tagit efter Japanerna: Bakljus compacten, framlysen på div nya modeller 7-, 6-, 5-, 3-serien (facelift) o Z4 kommande X3 (inte är de BMW design i alla fall, snarare en kopia av en Japansk kopia av ett BMW framlyse), bakljus nya 5-serien kommer direkt från Peugeot.
Troligen kommer vi få se ännu mera kopieringar vad tiden lider för alla vill använda det som slår, ingen har råd med en floppande modell. Se på E65:an som redan får facelift, den var ingen dirket hit.
Nu behöver ju inte en kopia vara dåligt, även om jag inte är helt frälst i Bangle så lyckas han ju dra några linjer i min smak i alla fall, även om en del är kopior.

/Richard

By Z3MPOWER
"Super nua non nosent"
z3
1.388
z3mpower
123d coupe -09
X3 2,5i -07
Nya 5-serien påminner nog mer om Lexus IS200 (kolla snabbt på dem snett framifrån) än 6-serien om 996, tycker jag.

/Richard

By Z3MPOWER
"Super nua non nosent"
ci
119
cidair
M5 E60 -05
330xdT -07
Nej den är inte lik en Porsche. Bara väldigt FUL bakifrån.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Starre: Jo, och när man bedömmer bilarna ihop ser man sammanhanget bättre. När 7an kom var formen betydligt mer udda och främmande än den är idag.
ant
z3mpower: Jag jag såg viktuppgifter på nya 6-serien någonstans.
Jag vet inte säkert hur mycket den skulle väga men det var förbluffande lite tyckte jag.

Dock så kanske den kommer kännas tung.

======
Kolla in en 996 Carrera 4S och 645:an i princip som ant säger från a-stolpe och bakåt. Bakruta, lite utsvängda bakskärmar, o.s.v. hmmmm, har Bangle gjort en Freudiansk design eller?
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Märk skillnaden mellan de två. 6an ser mer ut som designspråket i 5/7 serien och Z9 medans Porsche stammar från 911 a la 60 tal och uppåt. A/B/C solparna kan ha viss likhet men mycket är det inte. Kikar lite närmare på 645an(och X3) den 21 augusti då kan jag säga mer får åka till porschecenter och provköra 996 för att sen vara helt förvirrad av undersköna intryck:) M6an kommer att landa närmare 600hk....
Mvh
Asken
Visa användare
232
griegertz
BMW 525 M touring-05
z3mpower:
333 hk och 5,6 sekunder vet jag inte om jag tycker är ett stort tungt autobahnlok.....Lägg på ytterligare minst 167 hk och du får en M6A:a med skapliga prestanda.... Dessutom väger den bara 1600 kg.

se nedan:
645 Ci får som namnet antyder en V8 med 4,4 liters volym. Motorn är redan välkänt från 745i och har steglöst justerbar Valvetronic-ventilstyrning. V8:an ger 333 hk och har ett maximalt vridmoment på 450 Newtonmeter vid 3 600 r/min. Toppfarten är begränsad till 250 km/tim och 0-100 km/h går på 5,6 sekunder. Köparen kan välja mellan tre olika växellådor: Manuell sexväxlad låda, sexstegad automatlåda med Steptronic och BMW:s SMG, en sekventiell manuell växellåda växelspak och växlingspaddlar vid ratten.

645 Ci väger bara 1 600 kg tack vare en ny lättviktsteknik som kombinerar aluminium, stål och syntetiska material. Den främre sektionen av bilen har blivit betydligt lättare än stål tack vare WRAT (Weight Reduced Aluminium Technology). Bagageluckan är av plast, motorhuv och dörrar i aluminium och de främre sidopanelerna i termoplast. Tack vare detta är fördelningen mellan axlarna nära det idealiska 50:50.
z3
1.388
z3mpower
123d coupe -09
X3 2,5i -07
griegertz: Att en bil kan köra fort raktfram har väl inte så mycket med hur den upplevs att köra när det svänger. En jänkare med på strippen med stor V8 går ruskigt snabbt rakt fram men är på tok för tung för att kännas sportig, eller. Det samma gäller med Volvo, hade till nyligen en V70N 2,4 T och den gick jättebra raktfram och på motorväg, men kör in den på en liten busig småväg eller bana och den är på tok för stor och tung.
Som jag sa i mitt förra inlägg den blir säkert ett underbart autobahn lok, precis som 850 men riktigt sportig blir den aldrig. Ser man på en Porsche så är den kanske lite lättare och kanske litte svagare men den är otroligt mycket sportigare än både 850 och säkerligen även nya M6/600.
Jag vet att det sitter långt in, jag själv är BMW fantast och vill att BMW ska vara bäst på allt, Porsche är dock övermannen på de flästa områden, allt från pris till prestanda, men jag tror man åker bättre i en BMW och nästan lika snabbt. Jo en sak till, medan Porsche bara är en dröm är BMW en upplevelse. :-)

/Richard

By Z3MPOWER
"Super nua non nosent"
z3mpower; Jag måste ställa mig på griegertz sida här! Om det stämmer att 645 Ci ska väga runt 1600 kg så blir den ju bra mer än bara ett Autobahn-lok! Tänk dig 1600 kg och 550-600 hk för M6, det är bra mycket bättre än t ex 996 Turbo som har en tjänstevikt på 1615 kg och "bara" 420 hk. Jag tror att det är förhastat att jämföra med 8-serien. Jag känner på mig att BMW satsar lite extra på sportigheten i nya 6-serien, speciellt eftersom det ska komma en riktig M-version och inte bara en CSi. Dessutom måste BMW profilera sig mer och mer bort från Mercedes och Audi och då räcker det inte med stora motorer, det måste finnas en BMW-känsla med bra styrrespons, vägegenskaper, bra tider på ringen o s v.

Jens
dunstan
En M6 CSL... mmmmmmmmm.....

Den lär nog äta 996:or till lunch! ;-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.