AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
707

SLUTSTEG, TIPS TACK!?!?

sp
45
speeeeep
BMW e-36
Tjenare, skulle vilja ha hjälp med att välja slutsteg, är inte så jävla haj på billjuds biten, den ska driva en 12" bas, vill inte ge för mycket för den, det behöver inte vara något extraordinaärt, bara nätt och jämt så att det går. Nån som vet var man kan få tag på detta? Gärna prisuppgifter också.....

/ Tackar!

Ry
248
Rydberg
325i Touring -89
Vad är det för bas du har???
Hur mycket vill du ge?
Phoenix Gold QX180.2 2*50W 1*180w 1800:-
Soundstream Rubicon 202 2*50w 1*200w 2000:-
Länk
Köp inget budget MDS GAS mm deras Watt antal är
minst sagt överdrivna. kan nästan garantera dig att
de två här skulle spöa ett MDS steg på 2*200w som skit

Rydberg
An
380
AndersG
320 -92 (limo)
Varför inte köpa ett 2-kanaligt Jensen steg. Var vinnare i sin prisklass och är mkt bra för priset. Det går på ca 1500 kr. Se mer på www.jensen.com
Mangemannen
JBL:s monoblock.
Fan va det ger tryck.
Kanske lite dyrare men bra är det.
kvalitet kostar
Tänkte bara säga att jag har bra erfarenheter från MDS och allt jag har i ljudväg komer från MDS.
glassmannen
det absolut bästa tipset om man vill vara ekonomisk är att köpa begagnat! bilstereoprylar har en tendens att falla ganska mycket i värde, alltså kan man få ett mycket bättre för samma pengar än om man köper nytt.

let the Best Machine Win!
Diesel_Power
DLS är det enda riktiga, satan i min låda vikket ljud det är i grejjerna, å det går alles utmärkt å få tag på beg prylar för halva nypriset å där under som låter bättre än mycket nya grejer

Turbo Diesel är det enda rätta
DLS har ett mkt prisvärt monoblock! Kostar likvärdigt med Kenwoods .. och vad väljer man? Annars kan jag rekommendera ett Autostudio CB-2200i för 2.990:-
Länk Men de drar mycket ström! Så ur den synpunkten är ett DLS block ett bättre köp.

Mvh Pär
Visa användare
64
bushman
323i-83
MDS high current steg är det absolut inget fel på, väldigt prisvärda också har drivit 2 SPL "mule" med det minsta av dom stegen bara för att testa, funkade skitbra. Dock är det inte lika bra som det DLS monoblock jag har nu, men det är ju också 5ggr dyrare, så MDS stegen är helt klart väldigt prisvärda steg.

bushman
Hehe... det är möjligt. Men man köper inte MDS av principskäl. Dumt att gynna företag som ljuger, överdriver och gör basar som knappt går få basljud ur.
Jag skulle kunna dra 10-tals skräckhistorier om MDS-produkter, men låter bli.

/ Pär Z
Lotus Samuel
Jag vill höra dina historier om MDS.
Har inte så bra erfarenhet jag heller. Sen är dom ju så "trevliga" när man ringer till dom också.
Ska hålla mig till phoenixgold i fortsättningen. Man får som sagt var vad man betalar för.
Vad alla hakar upp sig på MDS..

Ska man ha prisvärda steg så är faktiskt GAS ett alderles ypperligt alternativ, fast aningen dyrare än Autostudio och Jensen.
Och man ska nog passa sig för billigare och äldre serier.
Köp ett nytt GAS Silver, och hör sen.

Ett begagnat DLS Genesis (tex dual mono) ger helt klart mycket välljud för pengarna, men man ska nog provlyssna på det först, så att man är säker på att det är vad man vill ha.
Samma med DLS reference D1000.

Vill man ha mer "drag" ska man nog testa ett MTX eller RF steg, JBL faller oxå innom den kategorin, men är inte fullt lika prisvärda. (enligt mig)

Om man siktar lite högre, men ändå vill ha mycket välljud och effekt för pengarna. Då tror jag att DLS A5 är ett oslagbart alternativ.

Man får ett steg som är nerlastningsbart till 1,3 ohm på baskanalen, och då lämnar tillräckligt med effekt.
Kombinera det med en X12" med dubbla 3 ohm talspolar, som paralellkopplas. Eller en anna 12" med dubbla 4 ohm spolar.

Sen har man två kanaler kvar att driva vilket framsystem som helst med. Ska man tvunget ha högtalare bak så får man koppla dom parallellt med framsystemet, vad man nu ska ha högtalare bak till??

Jag har just installerat ett DLS A5 och kan intyga att det är mycket välbyggt och låter bra, även om jag inte tyckte att det var sådär billigt precis. (5000+)

Bra filter och drivs ner till 0,2V vilket var nödvändigt för mig.

Hade ett litet problem med remote styrningen som gjorde att jag fick dunsar vi avslag, men det gick att fixa.

Bortsett från att det finns ordentligt med ström i steget och att det andas en skön kvalitet (speciellt om man lättar på locket) så är det också mycket tyst. Inget generator ljud eller brus.

Mulle
Ang MDS:

Har själv två "Monster Extrem" 10:or i en hembyggd låda som jag drivet med ett FETT Hiphonics-steg.

Ojojoj vilket tryck!!! Nästan jobbigt mycket tryck
Ry
248
Rydberg
325i Touring -89
Du har ett sådant fin steg o så köper man MDS förstår inte.
GAS genererar alltid störningar host
Great american sound. from sweden säger det mesta

Rydberg
Om man vill ha samma tryck som i två MDS "Monster Extrem" av ett annat märke så blir det DYRT.
Kan väl hålla med om att det finns flera klart mer välspelande basar men inte med det trycket till det priset. Köpte dem för att jag ville ha rejält med tryck och det har jag verkligen fått!
Rätta mig gärna om jag har fel!
undrandex,
Det vore intressant att lyssna på dina grejor!
Jag har fortfarande inte lyckats hitta en MDS bas under 2000:- som låtit kanonbra. Att man kan få mycket bas är en sak, men hur roligt är det i längden? Bra ljud och väl investerade pengar är enligt mig när det är ROLIGT att lyssna. Timme ut, och timme in. Visst, jag har hört MDS byggen som spelar fruktansvärt högt, men inget som har tilltalat mej hittills. Låter mest bara jobbigt.
Ska vi prata dB? Hur högt spelar dina grejor?
En polare bygge med 2st många år ganmla HiFonics 12" i basreflex. Slungade in den i en Ford Sierra, drog en 25kvm2 strömkabel och crankade med vanlig musik. Resultat: 142+dB. Detta med knappt märkbart konutslag. Tittar man på MDS-basar så fladdrar de som besatta (med distorsion som följd) utan att ge nämnvärt många dB.

Jag har räknat på 20-tals baslådor, och de enda jag är missnöjd med är de som innehållit MDS basar.

Men låter dina grejor bra kan jag bara gratulera! Du måste (ärligt menat) vara mkt duktig på att bygga bilstereo.

Mvh Pär
PIST OFF
PIONEER SKA DE VA.
Någon som är intresserad av en låda.
12:a pioneer med portad låda.
Spelar sk.t bra.Skall ha en med 2 12:or därför säljer ja den.
Men SPEEEEEP.Satsa på pioneer.

20tum SPLITT
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.