|
|
|
|---|---|
jimper |
Finns det någon som kan ge en bra å lätt beskrivning på hur jag demonterar instrument panelen. jag har fått problem med tankmätaren och fått rådet att kolla upp kondensatorer på baksidan av instrument panelen. |
| På vilket sätt bråkar mätaren?? | |
|
Håll tillgodo:Länk Peo |
|
|
Här Länk ser du hur du ska göra men det går att knixa ut huset utan att demontera ratten. Touringklubben: Länk Min sida: Länk |
|
|
Här hittar du hur du byter kondensatorer på -89, kan skilja något på din lite nyare modell. Länk Lycka till! www.bimmer.nu sidan för bmwtokar! Nu med tokbra kalender.. |
|
|
Länk Så här ser det ut på de nyare korten på E34 m.fl., kortet sitter fastnitat med små plastpluppar. Om du borrar försiktigt med ett 5 mm borr så får du bort dem. Sen är det bara att montera tillbaka kortet med skruvar. |
|
karlerik |
Jag gjorde detta mektips fr ,pc doktor o köpte motst.o kond,fr Elaf..altt funkade efter byte men!! jag har forfarnde full tank enl. mätare o vet ej vad jag ska gör a härnäst ..så var försiktig när du löder nya kond.o motstånd.. de e känsliga prylar Roger |
|
OK, finns alltså fler som har problem med tankmätaren, min mätare visar drygt halv tank vid full tank. Började för någon vecka sedan att ibland visa korrekt och ibland visa halv tank och ibland noll, brukade fungera bäst vid kallstart för att sedan sjunka. |
|
jimper |
Min mätare är helt död. bara lampan som lyser. |
| Periodvis är det samma för mej, visar noll trots 30-40 liter i tanken. Det märkliga är att den fungerar ibland. Har funderat på att byta kondensatorn för tankmätaren om man bara kunde få reda på vilken det är... | |
| det kan inte vara en givare i tanken som glappar då?? | |
|
Läs detta: Länk Erik ___________________________________________ Trender är bara för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
| MYCKET intressant! absolut värt ett test om det fungerar på samma sätt på E34. Tackar så mycket Erikw. | |
|
Glöm inte att noga kolla ALLA lödningar på kretskortet när det ändå är isär. FAF |
|
| Plockade av kretskortet och mätte kondensatorerna, dessa visade helt rätt värde. Öppnade locket till "sensorn" till tanken och "rickade" lite på anslutningen och då började tankmätaren röra sej, dock ej tillräckligt, men jag tror mej ha konstaterat att felet ligger just där. Eftersom jag hade istort sett full tank tänker jag vänta med att demontera sensorn till det är lite mindre bensin i tanken. | |
| Mina kondningar verkade heller inte vara slut utan helt i sin ordning när Tv-reparatörern som skulle fixa kortet mätte upp dem, jag bad han byta dem i alla fall och efter bytet så försvann mätarflippret helt. Det kan ju lika gjärna vara sensorn i tanken, sure, men ha i åtanke att det ändå kan vara kondningarna som spökar... | |
|
Visst, kondingarna kan visa rätt vid mätning men när de belastas så kan värden vara fel, men eftersom jag direkt såg att mätaren började röra sej när jag mekade med sensorn så misstänker jag att felet ligger där. På min (-95) finns det bara 2st kondingar (220uF och 1000uF) och vore någon eller bägge kass så tycker jag att det borde visa sej med mer än att bara tankmätaren bråkar. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.