|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Så här är det.. En kille har en BMW.. köpt av en kille som vart och jobbat i Sverige flera år.. sålde bilen till svensk kille.. Svensken fick kvitto men dock inget "brief".. bilen är inte anmäld stulen i Tyskland eller annat enl tysk polis samt interpol. Om jag nu ska köpa den bilen.. hur ska jag göra? Tyska myndigheterna lämnar ju bara ut "brief" om jag är ägare. Inte ens senaste ägare lämnar de ut! suck.. kan jag köpa bilen, visa kvitto sen få "briefet"?? | |
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
Hej! jag skulle aldrig ens fundera på att köpa den om det inte var för att skrota bilen och sälja delarna. precis som du säger så tror jag att sista ägaren (som borde stå som ägare i tyskland fortfarande) är den enda som kan fixa fram ett nytt brief. väldigt mycket jobb och ändå osäkert om det fungerar. måste tyvärr vara lite elak och säga att svensken som köpte bilen verkar ha huvudet under armen. vet man inte mer än så om bilaffärer ska man inte göra några.... låt bli den, köp en annan. mvh Johan |
| Med tanke på att de flesta tyskarna förvarar FzB:et i bankfack, kassaskåp och dyl så är det ju inte särskilt troligt att det är lätt att få en kopia på det. "Den som har briefet i sin hand äger bilen" är ett talessätt jag hört många gånger. Observera också att bilen inte går att registrera i Sverige utan briefet. Finns säkert nån importräv som kan berätta mer. Johan??? :) | |
| Hoppsan! Johans inlägg var inte där när jag började skriva! :) | |
|
kvitto från den tyske ägaren finns ju.. Har regnr från den tyske ägaren, borde man inte kunna få fram ägaren via någon tysk myndighet, isf vilken? |
|
men herregud, killen du köpte bilen av måste ju veta vem han köpte den av? det måste väl stå på kvittot? annars skulle jag springa VÄLDIGT fort åt andra hållet! då kan ju chassinumret vara förfalskat eller nåt annat helskumt. vad säger att den inte är stulen i något annat land som inte har interpolkontakt? att du ens lägger ner tid på den bilen, hur mycket billigare kan den vara? mvh Johan |
|
du behöver inte vara otrevlig bara för att jag är nybörjare. trodde detta var ett vettigt forum, kanske hade jag fel. Hade några frågor, finns det någon som kan svara på dem å inte jävlas.. Vad jag lägger ner tid på behöver du inte bekymra dig om. 325i Cab -93. 80 000:- |
|
|
Det enda som kan vara aktuellt är väl att kontakta den tyske ägaren.Går inte det så är det bara att strunta i bilen,för du kommer aldrig få den körklar i Sverige utan briefet... Ex.bilar:325i-93,328iC-95,M3-94,320i-00,328i-98,328i-98,328i-99,323Ci-00,328 Ci-99,328i-98,328iM-99, |
|
Hej! oj, där ser man hur lätt det är att bli feltolkad i mailvärlden när man inte kan läsa kroppsspråk och tonläge. De_Ville, menar absolut inte att vara otrevlig och i så fall ber jag om ursäkt. jag är bara så chockad över att någon kan köpa en bil av en tysk utan att få ett brief och utan att veta vad killen heter. absolut ingen kritik mot dig som säkert bara vill göra en bra affär. men som sagt, det hela luktar illa, och de 20-40000 kr du tjänar på att köpa dem kan lika gärna bli en förlust på lika mycket. fråga dig själv: varför har inte den nuvarande ägaren ordnat fram ett nytt brief själv? mvh Johan |
|
Jo jag tänkte också få tag på tysken.. men den nuvarande ägaren hade antagligen inte fixat det, varför vet jag inte. taksig skoltyska kanske :) Men om man ska ha tag på ägaren i Tyskland.. Vilken myndighet skall man vända sig till för detta? De tyska regplåtarna är ju personliga.. kan man utläsa vem som är innehavare till dem där? Borde inte Das Polizei lämna dem uppgifterna? Nån som har erfarenheter från tyska myndigheter? |
|
Hej! generellt kan man säga att den offentlighetsprincip som finns i Sverige knappt existerar i Tyskland. Därför är det precis som du antyder svårt att få fram uppgifter. Den stora frågan är ju hur bilen hanterades av den tyska ägaren efter försäljningen. om skyltarna sitter kvar på bilen finns det tex en chans att den inte är avreggad i tyskland, men jag tror att en tysk kan avregistrera bilen utan att lämna tillbaks skyltarna även om det kostar mer. ring till den tyska ambassaden och kolla, alltid skönt att kunna prata svenska. dessutom kanske de har en annan inställning än en tysk byråkrat.... jag tror dock att om den tyska ägaren sitter med både pengar och brief nere i tyskland är säkert han inte speciellt sugen på att släppa det hur som helst. jag menar att en säljare som är så oärlig att han inte lämnar med briefet vid försäljning är säkert tillräckligt oärlig för att jävlas så mycket han kan, tex begära pengar av dig för att lämna brieftet. jag är osäker på hur mycket uppgifter du kan få av tyska polisen, har inte varit i kontakt med dem. mvh Johan |
|
ok, har inte talat med den svenska ägaren än.. endast med den där bilen stått de senaste 2-3 åren.. Hoppas på ett namn på tysken så ska jag snacka med ambassaden.. hoppas de kan hjälpa mig, ev mot viss ersättning. Nån annan som haft erfarenheter av Tysk byråkrati? PS. Det visade sig vara ett seriöst forum ändå. DS. |
|
|
DEville: VAd johan och andra i alla vänlighet försöker säga att ta bort fokus på den bilen du är inställd på att köpa risken är på tok för stor att den ens skall vara värd att köpa. Kolla rutn efter liknande vagn det är verkligen köparens marknad idag och det finns hundratals objekt. Johan är BMWPowers egen importredaktör och har hundratals bilar intagna så någon om han borde veta hur man kör. Köp gärna bilen om du vill betala för att få problem. Asken |
|
|
Jag köper inte några bilar som jag inte är 110% på att de är ok. Finns det minsta tvivel lämnar jag det, men inte förrän jag har gjort en riktig undersöknig samt kollat alla möjligheter och noga övervägt dessa.. Det är definitivt inte första bilen jag ska köpa, dock den första tyska. Därför undrar jag som jag gör... Gillar inte att alla förutsätter att det ska vara problem.. problem är till för att lösas :) |
|
| Men DeVille... Du säger att bilen har stått i tre år också - bara DÄR har du ju hel del problem som kommer med detta. Lägg till detta det väldigt svåra processen att få bilen reggad i Sverige, så kommer du - som Asken säger - att köpa dig problem. Vad är det som gör att du är så "het" på just denna bil och inte vill släppa den? | |
|
Finns det någon som har erfarenheter av kontakt med tyska myndigheter? får antagligen starta en ny tråd. *suck* |
|
|
Här är en som vet om det går så vet han, men 1000-1500 kronor tar han nog för att göra det åt dig. 031-7484777 Esa. Länk |
|
|
De_Ville: VAd är det för bil? Och vad har du tänkt betala för den? Verkar som att det är ett mycket bra pris eftersom du fortfarande är intresserad av den. Själv skulle jag aldrig ha köpt bilen.... //jaken |
|
|
Det är en BMW 325i cab.. är knappt inkörd.. ev kan jag få loss den för 60000:- |
|
|
Johan.. Du skriver i Importguiden att du tappat bort ett brief... hur löste du det? |
|
hej! jag hade redan regbesiktigat bilen, men hade fått en anmärkning. så jag hade redan visat briefet för dem, och de hade lyckligtvis tagit en kopia på fram och baksida. jag klantade mig och glömde det på taket med lite andra papper, vilka flög iväg på motorvägen. jag polisanmälde vad som hade hänt och sedan ordnade bilprovningen resten. men det var ett specialfall som tyvärr inte kan jämföras med ditt fall. Mvh Johan |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.