|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej. Har planer på att importera en 325:a. Och man vill ju gärna hitta en med mycket utrustning, men enligt importguiden kan sådan utrustning skapa problem vid regbesiktning.. och bilen ska helst vara i orginalskick. Vad ska man passa sig för ? Spoilerpaket ? tex full M optik. Fälgar? kan vara svårt att veta bredd på vissa, samt att veta vad som är ok. Vita blinkers fram/bak ? Annan utrustning som kan bli problem ? Fälgar tex kan ju vara trevligt när det kostar en del att inhandla nya sen.. Har fått för mig att du är på semester Jesperado, så jag förstår om du inte vill "jobba" på fritiden =) Men kanske nån annan som vet ? | |
|
Inget av det du nämner skapar normalt sett problem vid en registreringsbesiktning. Den enda "extrautrustning" som kan skapa problem jag kommer på sådär på rak arm är motorförändringar och förändringar på t.ex. hjulupphängningar och fjädrar/dämpare. Inte helt ovanligt med justerbara fjäderben t.ex., vilket inte ska godkännas... Därmed inte sagt att det inte finns mer utrustning som kan skapa problem, men jag kommer inte på något just nu... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Aha.. blev lite orolig när det stod nära orginalskick i Importguiden.. Men det känndes lite bättre! Tnx Jesperado. Vilka fälgar sitter orginal på 325 E36 ? Och hur breda/stora får dem vara ? Går det tex att regbes med 17" ? |
|
|
Jesperado: Jag undrar om det blir nedslag även på bilar som inte är helbilsgodkända om dom har T.ex justerbara fjäderben ? MVH Jimmy |
|
| En hel del har haft problem med vingar modell större. | |
|
Jag regbesiktigade min e36 328 med 245/40ZR17 bak. Trodde att det skulle bli problem då den normalt har 225/45ZR17 runt om. (245:orna stod iofs. nämnda i Breifet). Enligt SBP-killen var det OK i och med att däcket inte gick utanför skärmkanten. Passa dig även för trimchip och annat prestandajox. De lär iofs. vara svåra att hitta för SBP, men avgasvärena har en tendens att skjuta i höjden med annat än original. Tips ang. vita blinkers. Varje besiktning har jag fått synpunkter på att de inte blinkar tillräckligt gult. Besiktningen har dock släppt igenom utan anm. Jag har sett bilar i Tyskland som blinkar vitt. Den gula färgen på glödlampora har en tendens att flagna. Se till att de är fräscha innan du gör regbesiktningen, så slipper du strul med ombesiktning. Jag hade tur och fick springa iväg till OK i närheten för att köpa en ny gul glödlampa under tiden SBP-killen fortsatte med besiktningen! -Hade varit trist med underkänt... |
|
|
Angående vinge och besiktning.. Det behövs ingen jättevinge för att få nerslag.. Har en välldigt liten och nätt vinge bak på 528:an. Den sitter på två konsoller (pelare) och sluttar neråt i ytterkanterna. Problemet var att den inte gick hela vägen ner till karossen i kanterna. Folk som gick för nära bilen kunde fastna där tyckte besiktnigsmannen. Avståndet mellan kant och kaross var ca 1cm. ///Jesper |
|
|
Justerbara fjäderben ska enligt instruktion inte godkännas vid en registreringsbesiktning, även om jag vet att det förekommer... J.Dredd: Hoppas det där var några år sedan, annars är det felaktigt av teknikern att underkänna bilen. I regelverket står att spoilern ska ansluta till karossen i sin främre kant, men att ett spel på 15mm kan accepteras. Efter dessa instuktioner skrevs har Vägverket skickat ut ett tillägg där det står att man ska vara restriktiv med att underkänna spoiler på bakluckan. Vingar i hårda material ska alltid underkännas, men utöver det ska det vara ett rejält bygge för att man ska underkänna... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
| Denna skyline Länk gick inte igenom med vad tydligen är en original vinge. | |
|
Hmm.. Det var i december förra året. Däremot missade han att fjädertallriken på höger fjäderben fram var helt genomrostad (Även jag hade missat det). 1 dryg månad efter besiktningen rasade fjäderbenet. Inte så kul i 100km/h på Nynäsvägen. ///Jesper |
|
|
Att någonting är originalmonterat betyder inte att det är tillåtet. Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
| Nej men på sportbilar känns det som att bilen är anpassad för vingen på och att bilens aerodynamik kraftigt kan förändras som gör att det är mer troligt att bilen åker av vägen i hög fart än att någon blir skadad av den vid en eventuell påkörning. | |
|
Man får bara köra i 110km/h. Då krävs inte så väldigt stor vinge, ingen vinge alls faktiskt! Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
| Kanske dags för bilprovningen att strypa bilarna vid besiktning och förbjuda resor utanför sverige? | |
|
Det är naturligtvis inte skälet att man inte får montera hurdana vingar som helst, det vara bara ett motargument som passade som svar på ditt argument. Dumt mot dumt liksom! Vid en besiktning i Sverige kontrolleras att bilen uppfyller de krav vi har här, hur bilen sen klarar kraven i ett annat land är ointressant i sammanhanget... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
| Klart det är dumt, 1000-tals timmar av vindtunnelarbete är ju helt ovesäntligt och onödigt. Känns som det bara kan hända i förmyndarstaten Sverige. Undra just om alla Ferrari F40 ägare också skruvar/kapar bort bakvingen inför varje besiktning? | |
|
Besiktningen sker för att främja trafiksäkerhet och miljö. "Normala" utföranden av vingar utgör inget problem, det är de lite mer extrema konstruktionerna man underkänner. När en vinge sticker upp en halvmeter från bakluckan fyller den definitivt ingen funktion som främjar trafiksäkerheten, däremot har Vägverket funnit att den kan försvåra personskadorna vid en olycka. Problemet med just vingarna är att reglerna faktiskt är lite otydliga, i många fall är det fullt möjligt att underkänna, men det är inte nödvändigt. ´ Jag skulle t.ex. inte ens tänka tanken att underkänna vingen på Skylinen i länken (förutsatt att den inte t.ex. är tillverkad i aluminium eller annat hårt material), trots detta har alltså min kollega funnit den trafikfarlig och underkänt den... Den Ferarri F40 jag har besiktat hade vingen kvar, det gick bra ändå! Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Jesperado: Jag håller med dig i din tolkning. Jag tycker inte (av vad jag kan dömma utan att ha sett skylinen IRL) att vingen som sådan inte är särskilt "extrem". Finns det utrymme att för skyline ägaren att få saken prövad vidare? Eftersom du (om vi utgår ifrån att vingen är tillverkad i plast) har en annan tolkning än din kollega? Tycker att tillverkarna själva bör ha god kunskap om god krocksäkerhet och vore den direkt farlig för andra trafikanter / fotgängare så hoppas jag inte att dom satt på den från första början. Var F40in trevlig att provköra? :o) |
|
|
Tyvärr inte, enligt reglerna är vingen inte godkänd. Tyvärr finns det dock utrymme att godkänna den utan att göra fel. Just detta ligger uppe för behandling för att få fram bättre och enhetliga regler, men just nu är det väldigt svävande, tyvärr... Det där med säkerhetstänkande är väldigt olika i olika länder och olika kulturer. Det som anses vara en säker bil i Grekland kan t.ex. vara rent livsfarligt skrot i Sverige. Nu är ju Skylinen tillverkad i Japan där man har ett mycket långtgående säkerhetstänkande, och jag ser som sagt inte den vingen som någon trafikfara... F40:n var trevlig ja, men jag har kört bättre... :) Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
om bilen är sänkt och det står i papperna att bilen har sänkts så och så mkt kan SBP krångla med det???? |
|
|
Om bilen är helfordonsgodkänd finns det möjlighet att anmärka på det! Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.