AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
493

Bytte mellanaxellager - vibrationer

dehumanizer
Jag har bytt stödlager till kardanaxeln på min 320i-90, givetvis utan att ha verkstadshandboken att titta i tyvärr. Följden har blivit att bilen vibrerar lätt mellan 50-70km/h.

- Har detta att göra med att jag dragit bultarna i den främre ryckutjämnaren (strax bakom växellådan) utan momentnyckel och därigenom fått den att bli lite sned på nåt vis?

- Ev. har jag vänt splinesen mitt på kardan 180 grader fel. Kan detta orsaka vibrationer eller är axeln balanserad ändå? Knutkorsen är fortfarande "i linje" med varandra.

Hoppas att det är nåt av ovanstående, annars måste det vara nya lagret som är en billig piratdel...
Gu
1.310
Gunneriusson
318dx touring -15

I3s -22

Fordson Gigantic -55?
Jag har bytt lagret på brorsans (318is-90) utan att få några vibbrationer. På den satte jag dit ett lager från mekonomen. Jag var noga med att märka upp så att jag skulle få ihop allt precis likadant igen. Men jag var dum nog att märka på "muttern" som sitter vid delningen av axeln. Den kan ju så klart snurra, och det gjorde den... Så jag blev helt enkelt tvungen att dra dit skiten utan att ha en susning om axeldelarna kom rätt emot varandra. Men det funkade ändå. Jag har hört att axeln är balanserad, men jag tror inte att det har någon betydelse hur axeln hamnar mot lådan och bakaxeln, utan isf är det mot varandra det spelar roll. Och det var ju det momentet som gick åt pipan för mig.

Sen kan ju jag ha haft tur att få in den rätt, eller också hade jag tur att axeln var perfekt balanserad även på det sättet jag satte ihop den.

Jag har även varit bort med axeln på min förra 318 utan några problem, men då satte jag ihop den på exakt samma sätt som den var.

Jag har inte använt momentskaft när jag dragit fast axeln i hardyskivan. Det är ju så förbannat trångt där under.

Kan det inte vara ett hjul då?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.