AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
627

Riktpris stötdämparbyte?

Visa användare
464
Pewe
BMW X3 xDrive 20d (-15)
Kan någon ge ett ungefärligt riktpris för att byta stötdämpare fram på en 530 (V8) -93:a? Har Pärlan inne på verkstad idag och de vill ha drygt 6000:- för material + arbete (standarddämpare). Höll på sumpa byxorna när jag hörde det! Dämparna skulle kosta runt 2500:- vilket ger en arbetskostnad på ca 3500 pix! Samma operation på min gamla E28:a gick på 2400:- totalt hos en annan verkstad för ca 1 år sedan....

Måste dessutom byta vattenpump vilket skulle kosta ca 3000:- totalt....

Ack ack ack, det var den semesterkassan det....

Mvh
/Pewe
gt
2.767
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Ring Bil & Motorteknik i Huddinge han skruvar bara BMW och fråga 711 06 87
Vattenpump + arbete 6500:- 540 -98
Visa användare
464
Pewe
BMW X3 xDrive 20d (-15)
Ja, bytet på E28:an gjordes just hos Per i Huddinge. Borde kanske ha åkt dit igen... Det här är hos en annan icke-auktoriserad verkstad som ligger lite närmare för mig och som också fått god kritik här i forumet.

Tack Kilen! Då vet jag i alla fall att vattenpumpsbytet inte är något rackarpris.

Har den också inne för klonk i drivlinan. Klonkar nånstans mitt under bilen vid lätta gaspådrag i låg hastighet eller vid snabba uppsläpp av kopplingen. Trodde själv det var hardyskivan, växellådsfästet eller stödlagret, men de kunde inte hitta något osedvanligt glapp eller spel nånstans. Där sparade man ju några spänn i alla fall...

Ville också att de skulle kolla ett konstigt motorljud som bara uppstår ibland, se vidare Länk. Verkstaden tror dock att det handlar om ett helt naturligt ljud som uppstår då kylfläkten drar igång ordentligt, vilket den ju bara gör då det behövs ("det är ju extra varmt nu och så...") Hmmm, ljudet fanns i alla fall inte där förra sommaren, och då var det också ganska varmt....

Förbaskat att man inte kan lite mer själv! Tack gode gud för detta forum dock! Utan det vet jag inte om jag skulle våga äga en BMW ens....

Mvh
/Pewe
Visa användare
464
Pewe
BMW X3 xDrive 20d (-15)
Så, då har man hämtat ut Pärlan från verkstaden! Notan slutade på ca 9700 för byte av stötdämpare fram + vattenpump! Hiskeligt mycket dyrare än jag hade räknat med.... (vattenpumpen visste jag inget om vid inlämningen men jag bad dem kolla den mest för säkerhets skull, vilket ju var tur eftersom det tydligen var "stenkross" i den...)

Visst blev det bättre styvert i framvagnen även om det inte blev sååå himla mycket bättre, trots att de gamla var som ett par "cykelpumpar" (som mecken uttryckte det) och där den ena dessutom läkte olja som ett såll...

Nåväl, vitala delar som känns bra att ha i friskt skick! Som många har sagt förut - det kostar att ligga på topp...

Mvh
/Pewe
Hmm under 10k för allt är nog bra..
Mitt pris ovan var på Wölkes de tar 1100:-/timma
De får alla svåra grejor lättare får en annan...

Länk
Men vad skall man betala för begagnat?
50%?

Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Med tanke på att vattenpumpen kostar lite över en tusing, sedan tillkommer glykol för några hundralappar.gissningsvis ca 1500spänn Arbetetstiden är beräknad till 25Av =
5X25=125 minuter straxt över 2 timmar för byte av vattenpumpen på en 540. kan ju vara så att det är 1100+moms.??.
Vattenpumpen kostar 1100 spänn till en E38 740 som exempel.
1500+ 2600 arbetskostnad= 4100. tiilkommer moms på 2600 så
blir priset 3250 =4750.

///MVH Hasso
Länk

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Jag gav 984 för org utbytes vattenpump, overkill men bra att byta på en gång: 500 för expansionskärlet, packningar, 16,00, spännrullar 560,00. Bytet ca 1h 45 minuter. Detta på BMW Solna Juni 2002 till Bruttopriser.
Visa användare
464
Pewe
BMW X3 xDrive 20d (-15)
Helt korrekt Hasso! Arbetskostnaden för vattenpumpsbytet är angett till 25 "markeringar" á 72,50 = 1812,50. Om varje markering således är 5 minuter ger det en timkostnad på 870:- + moms, ganska OK antar jag...? Vattenpumpen kostade 752:- moms (är det då fråga om en utbytes? Det står "AT-vattenpump" på räkningen. Den ser väääldigt ny ut :-)

Stötdämparbytet har fått 28 "arbetsmarkeringar" och själva dämparna kostar 1244:-/styck (Sachs). Inget att säga om heller nu när jag kollat runt lite priser.

Till detta kommer så mont.sats, o-ringar, packningar och glykol samt inte minst momsen på hela klabbet.

Varför jag först studsade till när jag hörde priset på stötdämparna (totalt kring 6000:-) var att jag hade priset 2400:- i bakhuvudet från förra gången jag gjorde samma sak, dvs på E28:an. Det var då fråga om Boge, vilka snarare är dyrare än Sachs, även om det är samma tillverkare väl...? DET totalpriset framstår nu som rena rama fyndet!! Det blir nog trots allt Huddinge i framtiden...

Mvh
/Pewe
Vattenpump remmen fläkten tillkom oxå....
det är nog 1100 + moms tror jag han sa..
I danmark tar bmwspec. 420 ungefär....inkl. allt

Länk
Fick tag i xenonstyrenhet idag -00 3000:- inkl frakt o moms
nya på BMW 7900:-

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.