AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
783

Byte av luftburk (nivåregl.)?

magmo
Hej!

Någon som bytt luftburken bak till nivåregleringen på en E39 Touring och kan dela med sig av hur man gick tillväga? Kan tillägga att stötdämparna kommer att bytas samtidigt.

Magmo maniac
EN luftkudde kostar 1300 kr.
Dämpare kostar 1950 kr styck.
(BMW org priser)

Oftast behöver man bara byta kudden om det står att det är fel på nivåreglaget. Varför ? Starta bilen och se om nivåreglaget börjar arbeta för att lyfta bilen igen. Stäng av och lyssna vid bakhjulet(en) efter ett pys.

Pyser det så är det fel på luftkudden.
Pumpar det inte upp när du startar motorn så är det fel på själva reglaget (motorn).
Om den pumpar upp, inte pyser och ändå hänger så är det dämparna som börjar ge sig (vart 10.000:e mil tror jag man skall byta dem).

Daniel
Visa användare
234
Tommy Power
525 iX Touring -93
Hallå...!?

Menar ni att dämparna, och kudde, sitter separat på Touring? Byter man inte hela "fjäderbenet" med kudde och allt!? Det gjorde jag på min Sedan, och det kostade mer än hela skjortan! 8000 för bara därmparna, plus timmarna jag la ner på att byta. = en jäkla massa jobb på sedanen!

Sitter alltså inte luftkudden på fjäderbenet, där normalt sett spiralfjädern brukar sitta på ett fjäderben, på era bilar?....

Själva luftpumpen bör väl inte vara nåt problem att byta.... Borde inte behövas nåt större ingrepp för det....

mvh/

/Tommy Power
Barns beskrivning av en hästkraft:
- "En hästkraft är den energi som går åt för att dra en häst femhundra meter på en sekund."
(Eyvind 10 år)

magmo
Hej!

Nej! På touringen sitter det bara en enkel gasdämpare vinklad 45 grader in mot mitten på bilen. Själva luftfjädringsburken är placerad på ett eget ställe. Vet att det finns 2 olika sorters nivåreglering. Tror att det andra alternativet (på sedan endast vet jag ej?) så är det integrerat i "dämparbenet". Någon som vet bättre?

Var sitter kompressorn placerad som sköter regleringen av höjden? Vet att man får slita bort innergolvet på touringen för att komma åt de övre gasdämparfästena. kanske i samma region?

Magmo maniac
Visa användare
234
Tommy Power
525 iX Touring -93
På sedanen sitter själva pumpen under reservhjulet. Bara att lyfta ur reservhjulet, så sitter pumpen där. Ganska lättåtkomligt alltså.
Värre att byta dämpare. = många timmar...

mvh/

/Tommy Power
Barns beskrivning av en hästkraft:
- "En hästkraft är den energi som går åt för att dra en häst femhundra meter på en sekund."
(Eyvind 10 år)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.