AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.201

Fördelare trimmad E21?

in
138
inka
Tii-75
325i-89
323i-82
323i-79
318i-83-E21
Har en 318i-83, alltså E21 som jag ska byta kam på. Det blir en
300 graders motorsportkam. Frågan nu:
Hur går det med fördelaren, behöver jag en annan?
Co
987
Codriver
325i Coupé -92
Det fanns både höger och vänstergående fördelare på M10 motorn. Jämför med kammen som sitter där.

Sedan kan ju tändkurvorna skilja en del mellan olika fördelare. Vet att Motornord sålde fördelare för effekthöjda motorer en gång i tiden. Men hur de var märkta har jag ingen aning om.

//Erik//

---Bättre väghållning än mittlinjen---
in
138
inka
Tii-75
325i-89
323i-82
323i-79
318i-83-E21
ok, det är där problemet ligger....
Jag har inte bilen här så jag kan kolla vilket håll den går åt
på E21:an. Men eftersom att kammen är från 70-talet så borde den ju snurra
som på 02:orna? Går en "02" kam och en "E21" kam åt samma håll då?
Co
987
Codriver
325i Coupé -92
Vet inte vilka motorer som har vilket. Ingen aning. Enligt Motornord är det en ny kamaxel 09.80 och framåt. Schrick-kammarna finns tydligen för både höger och vänstergående fördelare. Ledsen att jag inte kan hjälpa till.

//Erik//

Co
987
Codriver
325i Coupé -92
Har sökt på -02 tavlan och hittat följande:

"Vad jag fattat det som så är det bara kuggdreven på kam resp fördelaraxel som skiljer. Av mina toppar som jag har så har alla med transistortändning vänstergående. Eftersom dessa toppar kommer från tidiga åttitalare antar jag att dessa är bättre utvecklade, i såväl gjutning som kylkanaler, än min gamla Tii -72 topp som sitter på bilen nu. Jag kommer definitivt att använda nån av åttitalarna med dito transistortändning. De övriga topparna med brytarspetsar, är alla högergående.

Har annars hört att man kan knacka ur tappen och byta drev på kammen om man tex vill köra brytarlöst på sin tidiga 70-tals 02 topp."

Svar på detta inlägg:

"Det stämmer att det är drev på kam respektive fördelare som skiljer sig. Konstruktionen på fördelaren skiljer sig lite också. Har byggt om en transistorfördelare till högergående genom att byta axel. Det var en del jobb då det inte räcker med att byta drevet. Fördelaraxlar har en spiralformat spår i nederkant för att hålla oljan i toppen ur fördelarens hus. Byter man bara drev så resulterar det i en fördelare som fungerar som oljepump och fyller den rätt snabbt.

Ett enklare sätt är att byta kamdrevet på den gamla kamaxeln om man vill köra en vänstergående transistorfördelare. Ett bra sätt är att borra ett litet hål i kamen nån cm från drevet. Kamen är ihålig bakkant så att drevet skall kunna pressas fast. Det gäller att hitta av detta hål med borren och sedan gänga dit en fettnippel. Pressa sedan lös drevet med en fettspruta.
Ett alternativ är att försöka banka loss drevet medan man satt fast det i aluminium backar i skruvstycke, men det är lätt att skada kamen då. Tänk på att den är härdad och därför spricker lätt vid slag. Prova släng en i golvet får ni se vad jag pratar om :)"

Prova annars att söka på fördelare på Länk

//Erik//

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.