|
|
|
|---|---|
|
Om man är rädd för skruvade mätare på import är det bara att ringa till din BMW återförsäljare och ge dom svenska regnr+dagens mätarställning, så fixar do fram all servicedokumentation från tyskland. Där ser man vad mätaren stod på vid varje service. Hos min åf kostade det 400:- då jag gjorde det, undvek att köpa en bil som var skruvad ca 6-8000 mil...... Klart värt dom hundringarna ! | |
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
hej! menar du verkligen samtliga servicetillfällen? det kan ju vara ett tiotal tillfällen. i importguiden i vänstermenyn skriver jag om att man kan begära in datum och mätarställning för garantireparationer, men då får man max tre tillfällen. detta kostar 200 kr hos BMW här i Västerås. om du via din återförsäljare kan få servicetillfällen så vore jag mycket tacksam för att veta vilken det är, så jag kan använda deras tjänster. Mvh Johan |
|
Ja, den tjänsten är väldigt bra att använda och finns bl a beskriven i BMWPowers importguide. Som jag förstår det så är det inte milställningen vid servicetillfällena som finns tillgängliga utan endast milställningen vid eventuella garantireparationer. Kan någon konfirmera/dementera detta? Har också använt detta och därigenom lyckats undvika att köpa skruvade bilar. Upptäckte bl a att en auktoriserad BMW-återförsäljare själva försökte sälja en skruvad bil. Klantigt! Jens |
|
|
Du hann före mig där, Johan :) Jens |
|
|
Jag blev nu osäker på det där med garantrep/service, jag ska dit och hämta det skriftliga papperet man får, imorgon. Jag fick per tel veta tre (sista?) tillfällen då bilen varit in hos BMW. Det sista datumet var ca ett år före den var importerad till sverige, redan då stod mätaren på ca 2500mil mer än vad den stod på då importfirman i Gbg sålde bilen i Sverige........... Så att man kan nog anta att bilen gått ytterligare ca 4-5000mil sista året. Jag återkommer i ärendet. Tar dom bara 200 i Västerås ?.......hmm |
|
|
Fick utskrift av gjorda service (hos aukt. verkstad) samt miltal hos Förenade bil i Mme. Fick även utskrift på service samt rep. hos BMW-handlaren i Tyskland. Datum m m stämde om man jämförde utskrifterna. På pappret från Tyskland stod bl a pris och exakt vad de gjort - t ex insp II m m och på det svenska pappret stod bara miltal och datum. Har för mig att vissa verkstäder dock inte finns inlagda i detta "världsomspännande" nät än? Kan det vara så att om de vid en service samtidigt gör något som inte ingår i servicepunkterna så läggs det in i databasen? |
|
|
vilken importfirma? Hatar skruvare vill veta vilka det är... |
|
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
Goo....; hur lyckades du med det? fick du ut varenda service eller bara några stycken? finns det någon kontakt på Förenade bil för att få göra det? jag skulle behöva den tjänsten, saknar en stämpel i boken. mvh Johan |
Simon.H |
Min fråga är då om jag kan kolla upp en bil som finns i Tyskland med hjälp av chassinummret hos en BMW-handlare i Sverige? |
|
Vad jag har hört, så behöver man inte vara rädd för skruvningar i Tyskland. Det är förmodligen där marginalerna finns hos svenska importörer, köpa "långmilare" i Tyskland - sälja "kortmilare" i Sverige. När man letar efter en 5-serie som jag, så förundras jag så ofta över att dom flesta 6-7 år gamla importerade bilarna har 10-15000mil på sina mätare. Normalt verkar dom gå 4-5000mil/år i Tyskland....... Kanske har jag lite för mycket fördomar mot importfirmor, men jag har fått dom av erfarenheter. Det finns säkert seriösa också, det är bara synd att branschen föruttnas av dom oseriösa. |
|
Simon.H |
Du har säkert rätt i det du skriver. Jag skulle nog inte personligen köpa en importerad bil av en svensk bilfirma som bara livnärar sig på att sälja importerade bilar. Men då jag går i egan tankar på att ta hem en Z3 så känns det alltid säkrare att kunna kolla upp milen på bil innan man har köpt den för att vara på den säkra sidan. Jag ska ju också säga att jag aldrig har importerat en bil och man har ju både läst och hört läskiga historier om importerade bilar och deras mil. |
|
Johan: Fick inte ut all service har jag för mig. Var ett tag sedan, kan kolla hemma ikväll. Gav chassienr till damen vid servicemottagningen (Lotta?) och fick uppgifterna efter det att 200:- bytt ägare. Det går bra att hugga vem som i mottagningen. Undrar om det inte är så att i mitt fall har de gjort reparationer i samband med service och därför stämmer mina stämplar med utskrivna papper + att jag fick reda på lite andra servicejobb? Det här med utskrifter av service kontra reparationer har ju stötts och blötts i ett antal inlägg genom åren... M V H |
|
|
Simon.H - Svar ja.. Fridens |
|
| Enligt Min BMW handlare (var förbi idag och frågade) så kan tillfällena vara både garantirep eller vanlig service. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.