|
|
|
|---|---|
NOLL7NOLL |
Kul läsning för vissa. En lite kul grej hände förra veckan. För er i sthlm som vet vad nynäsvägen farsta-globen är. Och även att det är en stor bred 70 väg som är otrafikerad på nätterna. Jag ligger o puttrar enl hastighetsbegränsning farsta på väg mot stan och då kommer en av våra förbi i en 5-serie ( Vet ej modell) och lägger sig bredvid mig. Tittar lite o hälsar sen drar han. Kul tänker jag och hänger på. Efter statoil och utmed skogskyrkogården ligger vi båda i ganska höga hastigheter. Ni som åkt där vet att man kan svänga av för att komma ner mot enskede ca 500 m efter statoil. Där finns oxå en refug som gör att man inte kan ändra sig när man väl svängt av. Vi svängde inte av utan ökade hastigheten och ligger väl o kör så fort som min bil går när vi kör om en Polis som svängt av just där. Kan tänka mig vad han tänker och blåljus går igång på 1/100 sekund. Polisen måste nu åka igenom en korsning för att hinna i kapp oss vilket underlättar lite. Ligger kvar i samma hastighet tills sirenerna är utom synhåll och slår på tvärnit till 70.... 1 sekund senare syns sirenerna igen och polisen har tagit sig genom korsningen och ikapp mig. De lägger märke till bilen och tvärbromsar bredvid mig... tittar in i min bil och skakar på huvet. Han ligger där i ngn minut men åker sedan vidare.... ibland har man tur. Sen ni som vet vilken väg jag talar om kan jag oxå meddela att polisen i detta område verkar ha bytt ut sina civilbilar mot nya saab 9-5 och volvo V70. De 3 jag har sett har varit silver allihopa. Och vägen är vältrafikerad av dessa bilar. Så nu kan man släppa ögonen från saab9000. |
|
Her en "god" en: Länk En til med flaks :-) |
|
|
Och en lite längre söderöver på Nynösvägen, om jag inte minns geografin helt fel: Länk Sex på alla fyra, roligast så! |
|
NOLL7NOLL |
Jag vet inte men jag är alltid lite orolig när jag kör om eller m,öter en lastbil.... Man vet att händer det ngt gör det riktigt ont. Det är inte alllt för sällan som lastbilar är med i olyckor. |
| Noen velger å ta sitt eget liv bak rattet på sin bil. Det å kjøre i fronten på en lastebil er da en sikker måte. | |
| Noll7noll: Jeg tror det ofte er pga selvmord.. | |
|
jag körde om farbor polis ¨på motorvägen i 140 km/h, jag blev stoppad men efter samtal så fick jag köra vidare utan böter. Det finns en tidigare tråd om detta ämnet. |
|
| AMET: Det var vel neppe i 50-sonen? | |
|
Transportarbetarförbundet tror jag det var som presenterade en rapport som visade på att runt en tredjedel av alla mötesolyckor med lastbil inblandad var säkra självmord, och att så mycket som hälften var möjliga självmord, med den konstaterade tredjedelen inräknad. Snacka om arbetsmiljöproblem. Och som allt som oftast. Statitiskt sett sällan en lastbilschaufför är direkt vållande. Konsekvenserna bli bara så mycket värre. Och det gör fina tidningsrubriker. Två döda i en singelolycka blir artikel i lokaltidningen, var det i en olycka med en lastbil och/eller minibuss hamnar det i Aftonblaskan, verkar det som. Sex på alla fyra, roligast så! |
|
| Glem det, "på motorvägen" ja.. mulig jeg har fått heteslag. | |
NOLL7NOLL |
Jag har faktist inte trott att så pass många procent var själmord. Men är det så, så kan man oroa sig mindre. Men i det här fallet som ovan så verkar det vara en ren olycka. |
|
Precis, här ovan verkar det helt klart som en däckexplotion på vänster framhjul. Då handlar det mest om tur om man undviker en olycka. Märk väl att det var procent av mötesolyckorna personbil-lastbil, inte procent av alla olyckor med tunga fordon. Efter att ha sett vad en sådan olycka kan göra med en chaufför, så är jag glad att fler än bara chaufförerna börjar få upp ögonen för situatonen. Sex på alla fyra, roligast så! |
|
| Et lastebilhjul sto avmontert og inntil en vegg på den norske bilprovningen. En kontrollbod sto like ved. Med ett eksploderte lastebilhjulet og gjett hva - hele kontrollboden var knust. DET tenker jeg på hver gang jeg SPASERER forbi en lastebil. | |
| Tilläggs kan att 50% av transportåkare nån gång har somnad bak ratten!! Det är rätt oroveckande tycker jag... | |
|
I fjor vinter var det en lastebilsjåfør fra "varmere strøk" som kjørte av veien med vogntog/trailer her i Norge. Det var glatt føre, og dekkene var blankslitte. Ingen spor igjen - ikke rart det gikk som det gikk.. En uke senere sto samme sjåfør i grøfta, igjen. Denne gangen hadde han laget "vinterdekk" ved å lage mønster i dekket med vinkelsliper (!). |
|
|
Ett annat problem med dom söderöver är att dom kör på däck anpassade till många mil på autobahn, vilket inte fungerar alls i snön här upp, trots gott mönster. Men sen håller däcken i alla fall 30 000 mil. Nog är det kraft i ett lastbilsdäck. När ett supersingeldäck exploderade på släpet, så hördes det in i hytten, trots 80km/h. Än idag glad att ingen körde om just där, släpan kastade fint bakom bilen. Vill inte vara med om en sådan explotion på ett framhjul. Sex på alla fyra, roligast så! |
|
|
Notera burarna dom använder på däckverkstäderna när dom pumpar lastbilshjul. Då förstår man lite vilka krafter det handlar om. Sex på alla fyra, roligast så! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.