AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
516

BMW orginaltelefon problem!!!!!

anderz
Har en orginalmonterad bmw telefon i min 525-95 och när
jag stoppar i kortet i boxen (motorola)stå det kort
oläsligt (på tyska) i telefonen.
vad är det för fel??? är det ingen GSM????

HO
28
HO
BMW 530e -21 M-sport
Europolitan? Kolla med något annat kort!

//H
Tror inte det är opratörsberoende fel.
Men däremot en icke-GSM telefon, typ D-Netz eller C-netz. Tyvärr värdelös här hemma.
Man ser fortfarande en del D-netz telefoner när man kollar på tyska bilannonser, kan tydligen sitta i rätt nya bilar verkar det.

FP
HO
28
HO
BMW 530e -21 M-sport
Operatörsberoende.. nää men Epolitan har bara 3volts simmkort. Felia har 3 och 5 voltare. Det gamla telefonerna var endast konstrueraed för 5volt. Men som sagt, 1995 var ett tag sedan..... NMT nätet var som strörst 1997.... ;)
Jag forskade lite. Europolitan har enligt uppgift både 3 och 5V SIM. Har själv ett 3V-sim i min fordonsmonterade BMW-telefon. Det är en Motorolatillverkad telefon (tillverkad -99 men modellen är lite äldre än så). Jag har inte hört att äldre telefoner inte skulle funka med nyare kort, det skulle ju vara en klar begränsning. Däremot drar de äldre korten lite mera ström, vilket ju bara har betydelse i ficktelefoner.
Några råkar ibland ut för att deras (direktimporterade) tyska bil inte accepterar GSM-kort, men det beror nog alltid på att det är en telefon för ett helt annat system t.ex D-netz. NMT hade aldrig SIM-kort.
Hoppas detta kan vara till hjälp för de som undrar.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.