|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Vad ska man göra med den befintliga bakvagnen för att få en bra drag bil? Silenblocken är döda, ska jag montera nya orginal bussningar eller finns det bättre bussningar att få tag på? Bussningen till diffen har jag hört att man ska ta från Z3, vilken Z3? Dom inre fästena ska höjas med 1cm när jag får tid. Gasdämparna har jag bytt ut mot Biltemas mjuka oljedämpare. Är det något mer man kan göra? Som det är nu så låter det som om hela bakvagnen ska ligga kvar på asfalten efter varje däckvärmning och start, studsar och slår som f*n. Jag vet att jag kör med fel däck, men till nästa sesong blir det riktiga M/H eller M/T. //Ticco www.ticco.com | |
|
Jag har ersatt silentblock och diffbussning med stenhårda egentillverkade plastbussningar. Inga oönskade rörelser där inte. Levde om som fan innan när man fick lite hjulspinn men nu är den lugn o fin. Sen kvarstår frågan med hjulvinklar o fjäder/dämpare. /Per |
|
| Stenhåda plast eller alu är nog det enda raka. | |
| Stenhåda plast eller alu är nog det enda raka. | |
|
Ticco:Tror att det var Z3 M coupe' som passade till diffen. Kostar ca 450:- tro ja det var. Du bygger inte justerbar bakvagn? typ excenter bultar? Blanka däck AB www.bmwpower.nu/galleri/visa.asp?id=1265 |
|
|
Jevlar: Har du möjlighet å tillverka fler? //Ticco www.ticco.com |
|
|
Inte helt omöjligt /Per |
|
|
Då får du gärna höra av dig. //Ticco www.ticco.com |
|
|
förra året körde jag med powerflex bussningar från Bildelsimporten. då hoppar bakvagnen ingenting! Men iår så sitter hela bryggan stumt monterad med silentblock i stål samt på 2 till extra fästen, sen har vi gjort bärarmsbussningar i hård plast, så den lär nog inte studsa och flytta sig:) |
|
|
Har letat rätt på måtten så i början på nästa vecka kan jag nog svänga ihop en omgång. /Per |
|
|
bmw-andreas: Jo men jag har ju knappt halva din effekt :) jevlar: Det låter bra det :) //Ticco www.ticco.com |
|
|
Ska du åka med bilen på gatan? Isf är inte stummontering nån jättehit då det lär ska leva om rejält. Då finns det Polyurethan bussningar att köpa till alla ställen utom diffbussningen. De 2 stora tillverkarna av polybussningar är Superflex och Powerflex. Superflex är avsevärt billigare och säljs av Volvotrimmaren KG trim. Powerflex finns som nämnts ovan hos bla Bildelsimporten och Forza. Diffbussningen köper du BMW original till Z3M. Ska bilen endast gå tävling är det stummontering överallt som gäller. Svarva stålbussningar. Kiip Spiiding! |
|
|
Kör dom även stålbussningar till bärarmarna spiidfriik?? |
|
|
På en bil enbart för strippen skulle jag köra stålbussningar även till bärarmarna. På en banbil är det nog inte lämpligt med tanke på att de rör sej rätt mycket och behöver smörjning. Då skulle jag satsa på riktigt hårda plastbussningar. Kiip Spiiding! |
|
|
Alternativ till stål är givetvis alu av bättre kvalisort för viktens skull (som Bäckis föreslog). Vid metallbussningar i bärarmarna är det givetvis smörjnipplar som gäller. Kiip Spiiding! |
|
|
Snackade lite lätt med Hammarström på Säve och där rörde sig tydligen länkarmarna riktigt mycket trots rejäla bussningar så de hade stagat upp med extrastag på något sätt. Förstod inte riktigt, men det kanske kan vara till någon nytta i alla fall. Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
|
Eller länkarmarna... Hela bakvagnen flexade tydligen så pass mycket i själva materialet att de hade fått staga upp extra. Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
|
På E30 förekommer 2 extra stag man svetsar på själva länkarmen för att bättre binda ihop huset för navet och bussningshylsorna på länkarmen. Ska finnas bilder på dom nånstans på forumet. /Per |
|
Franke |
Vad tror ni om att använda lagermetall istället för stål ? Mvh Danne |
|
Jag kommer prova duralaluminium till bärarmarna får se hur de funkar! |
|
Franke |
bmw-andreas: duralaluminium? Vad är det för nåt? Är det nån slags legering ? Mvh Danne |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.