AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
337

525tds-92 går och haltar på tomgång+kraftig rökutveckling

BX
31
BXF 334
bmw m528/3,5 -85
hej jag har en 92a525tds som kan börja ryka som bara den lite då o då. men när den går som sämst så går den som att den skulle ha ca50hk extra. och haltar som fan på tomgång går bara på ca 5.5cylindrar. vad kan detta bero på??

DT
kn
310
knudi
535i -92
kolla upp dieselpumpen

Once a beamer allways a beamer

Länk
Troligen Potentiometern i dieselpumpen!!
En bekant hade samma problem så vi åkte in till BMWGroup å dem sa att det kunde vara den!! men efter det så har problemet inte återkommit!!
Men dem sa att det var byte av pump annars!!
Sa
440
Saij
X3 -12
Hej!
Troligen relaterat till ins.pumpen. Har varit med om samma/liknande. Det finns en servomotor i pumpen som reglerar "jämngången" (både vid pådrag och tomgång) i det här systemet finns en "länkarm" av plast som i vissa fall inte "tål" diesel med påföljd att den sväller eller krymper och därmed kärvar. I mitt fall bytte "Tyskarna" insprutningspump UTAN kostnad ca 3/4 år efter köpet!! Jag antar att man skulle kunna åtgärda det utan att byta pump, jag vill minnas att grejorna sitter under övre kåpan på pumpen (den som brukar börja läcka vid 15-18.000 mil). Det efordras en specialhylsa för att öppna kåpan (går att tillverka av en hylsa om man har tillgång till en fräsmaskin). Se'n gäller det bara att ha rätt grejor, kanske nå'n på forumet vet...........

Mvh/Saij
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.