AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.206

Bakdäcken slits mycket ojämt!

Stan
Jag bytte bakdäck på min bil idag och när vi tog av dem visade det sig att de var mycket ojämnt slitna. På yttre delen av däcket fanns lite kvar av slitagevarnaren men på inre delen var det slitet ända ner till korden. Det var likadant på bägge bakdäcken. Det finns ju inga inställningar för bakhjulen så något måste vara fel, men vad?
kn
310
knudi
535i -92
delad bakaxel och är bilen sänkt blir det värre

Once a beamer allways a beamer

Länk
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
Verkar som du åkt med liten aningen högt däck tryck där kalle =)

______
I väntan på ekonomi för nya 5-serien... Så blir det nog en 530dT.
Co
987
Codriver
325i Coupé -92
Till vissa modeller finns excentriska bussningar som kan förbättra hjulvinklarna en aning.

//Erik//

---Bättre väghållning än mittlinjen---
Visa användare
967
Carpimp
Saleen S281sc
Hade det varit för högt tryck så hade det varit slitet i mitten. Men det är ju en BMW. Och jag har nästan aldrig sett en BMW slita bakdäcken jämnt. Det är alltid slut i innerkant.

MVH Morgan.

Länk
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Carpimp Min E38 sliter mina 255 backdäck jämt och den var av BMW märke sists jag kollade ;) Fast E38 har justerbar camber vilket många tidigare modeller inte har som standard.

Sänker man dessutom utan att korrigera camber och toe så har man ju bett om ojämt och förtida utslita däck.
Stan
Tackar för era svar.

Knudi: Bilen är inte sänkt bak.

theprophet: Jag får nog hålla med Morgan, hade det varit för högt tryck så borde de vara slitna på mitten.

Erik: Vet du var man kan få tag på dessa?

balmgren: Som jag nämde tidigare så är bilen inte sänkt bak men precis som du skriver så går det inte att justera några inställningar på bakhjulen på min e34.

Men om jag förstått er rätt så är det normalt att bakdäcken slits på detta sätt på BMW?
Visa användare
967
Carpimp
Saleen S281sc
Balmgren, jag sa att jag nästan aldrig sett en BMW som sliter däcken rakt. Men kompisens 750ial sliter dom rakt. Men det hör till ovanligheterna på lite äldre modeller. E39 och E38 o s v brukar klara sig.

MVH Morgan.

Länk
Co
987
Codriver
325i Coupé -92
Dessa excentriska bussningar är främs till för sänkta bilar. Men sök här på forumet så hittar du säkert info om vart det finns och om det finns till din bil. Jag har bara läst om det här så jag vet inte var dom finns.

Hur ser övriga bussingar ut i bakvagnen och även om inget går att justera kan du få hjulvinklarna uppmätta så att du ser att inget är snett. Teoretisk sett kan ju bilen ha åkt på någon liten smäll på bakhjulen som gör att något inte står som det ska. T.ex. någon har fått sladd och slagit emot något.

Men som fler här skrivit är det inte ovanligt att äldre BMW sliter bakdäcken snett.

//Erik//

---Bättre väghållning än mittlinjen---
Ja
760
JanF
530i-93
Då har jag tur, min 530-93 sliter 100% jämt. Ej sänkt och med 255/40/17 bak.
nd
80
nderz
530iT -01
Jag hade exakt samma problem med min 525 touring,slet ned ett par 235 or på 2 sommrar. (obs bilen är inte sänkt)
Lämnade in bilen på aros auto för kontroll av hjulvinklar och ev byte av vissa bussningar.
Men det enda dom behövde göra var att justera nivåregleringen den stod 1,5 cm för lågt.
Kalaset slutade på 560:-
4 hjulsmätning rekomenderas varmt

(Kostade mig 2 st 255/40-17 att BMW Kristianstad ställt Camber bak på 2.25 grader i stället för rekomenderade 1,50-2,10)

Sök inlägg först, fråga sen! (gammalt BMW-power ordspråk) Länk
nd
80
nderz
530iT -01
Det går tyvär inte att ställa camber bak på en e34 och sedan finns det ingen anledning att mäta hjulvinklarna på framhjulen om den bara sliter snett på bakhjulen så lämna in den och få hjulvinklarna uppmätta på bakhjulen, förmodligen så är det bara nivåregleringen som behöver calibreras en aning
säg inte det ...

Är man säker på att fram och bak axel spårar som dom skall?? finns alldeles för många exempel då nån mindre kunnig verkstad "ställt framvagnen rätt" men inte så dom linjerar med bakhjulen... ( kan även bero på t.ex. krock skador slinta bussninagr mm mm)

På E39 kan man även ställa toe-in på bak vagnen (E34 med kanske??)

Har en bekant med en Ådi A4 som fick en ny A4 då bak axeln satt fel i förhållande till fram hjulen hur man än justerade..

Sök inlägg först, fråga sen! (gammalt BMW-power ordspråk) Länk
nd
80
nderz
530iT -01
Jag vill inte låta tjatig men skriver det igen det går inte att justera någon vinkel alls bak på en e34.
Det du skrev om trasiga,slitna bussningar är mycket riktigt och ofta en vanlig orsak men om nivåregleringen inte står i rätt läge blir följden fel hjulvinkel, det var bara ett tips från mig som haft samma problem sedan kan man ju börja felsöka i vilken ände man vill.
Visa användare
1.621
balmgren
Det FINNS excentriska bussingar till E34. Som exempel se part no 33 32 9 058 824 på Länk kopiera in partnumret och sedan välj rätt modell.
Stan
balmgren: Din länk fungerar tyvärr inte...
Visa användare
1.621
balmgren
Opps. Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.