|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| Någon som har förslag på en bra första bil te en 18 åring? Ska vara en BMW så klart! | |
|
Coolt att köpa BMW som första bil, helt rätt val! Det är helt upp till tycke och smak, budget, om du prioriterar en nyare bil eller vill ha en äldre sportigare variant... Vad hade du tänkt lägga på bilen? Förslag: 10-30 000: E30 318is/323/325 50-100 000: E30 M3, E36 318is/325/328 100 000-150 000: E36 M3 3.0, E34 M5 150 000-200 000: E36 M3 3.2, E46 328, Z3 2.8 Med tanke på din ålder så kan ju försäkring bli väldigt kostsam. Detta gör att 318is-modellerna kan vara bra ur en ekonomisk synvinkel. Men som sagt, berätta lite om hur mycket pengar du vill lägga, vilka egenskaper du prioriterar o s v. Jens |
|
|
MrMarsupilami Mycket SOLKLART förklaring. Håller med till 100% :) |
|
|
Instämmer med Jens här ovan :) Mvh, Kalle ==== Min 320iK: Länk |
|
|
Köp en 750 , de är billiga i inköp och roliga att meka med. Försäkringen är tyvärr dyr , delar finns på skroten. Hyfsat sportig med 300 hästar... "Två ton annars får det vara för min del" |
|
|
Jag skulle säga en E23 728. Mysig, rejäl och bra för små pengar. Bra "sleeper" dessutom. :) Avviker dessutom från alla E30/E36-åkare vilket kan vara bra kul om man inte vill följa mängden och redan är en ACHIEVER. Se "Tretretti"'s utmärkta inlägg här Länk |
|
|
Eller varför inte en E28 528-535?? Går att få kalasfina bilar för 15-25000:-. MYCKET bil för pengarna, roliga att köra, hyffsat lättmekade, snygga och sportiga :-) Billigare än treserien att försäkra dessutom.. mvh Johan Länk |
|
|
Kan verkligen inte begripa hur ni kan föreslå en M3 / M5 som första bil.... Min kusin hade en M3 E46 som första och enda bil i 2 veckor innan han körde ihjäl sig i den. Jag föreslår en E30 318i eller E34 520i under det första året, därefter kan leta efter en snabbare bil... "I wish I was a BMW" - Läst från bakrutan på en bubbla i Tyskland |
|
|
Köp e28. Klockren förstabil!!! Nord |
|
|
min pris idé är runt 30 000 max. Kollade lite på försäkringar 3-serien e inte billiga där för en yngling i GBG. Delarna till bilen får inte vara allt för dyra eller för svåra att få tag på (räknar med att vissa grejer kommer att paja eller behöva bytas) hur e en 5-serie att äga? försäkring och liknande? |
|
|
E30 M3 är en ytterst olämplig förstabil! Den första generationens M3 är och förblir en klassiker. Ett sådant stycke kulturarv förtjänar mycket omsorg. Omsorg som inte alltid förstabilsköparen har. Till exempel bör inte någon form av styling utföras på ett stycke kulturarv. Dessutom bör dessa bilar användas som entusiastfordon med allt vad det innebär. Även de andra M-modeller anser jag vara olämpliga. Inte för att de är klassiker utan för att de är lite väl potenta för en nybliven körkortsinnehavare. Faktum är att jag tycker effekthysterin blivit lite väl påfallande på senare tid. Det är inte nödvändigt att börja sin bilkarriär med 300 hästar (fast egentligen blir det nog aldrig nödvändigt?). Dessutom är M-modellerna mycket dyra att äga. En mer lagom bil för en förstabilsköpare anser jag vara 320. En hyffsat rapp 150-hästare som mer än väl räcker till. Jag skriver inte detta för att döda all glädje utan för nyansera det hela litegrann. Ha en M-modell som drömbil istället och börja med något enklare. Det är bättre att ta saker i rätt ordning. "God smak har alltid varit min ursäkt för att leva ett så dåligt liv" -Oscar Wilde |
|
|
En 750 är nog inte så bra första bil för en 18åring, åtminstone inte från ekonomisk synvinkel. Mvh/Soki Länk |
|
|
Puffar mera för E23, kolla nedanstående som exempel bara: Länk Länk Bör vara hysade att trafikförsäkra. Förvånande roliga att köra med vettiga, påkostade och rejäla konstruktioner för det mesta. Ser i allmänhet mycket dyrare ut än vad dom faktiskt är. Retar gallfeber på "Svensson", grannar och bekanter mfl lite = jättekul! :) Dessutom är det roligt att jämföra E23 nere vid korvkiosken/pizzahaket mot de andra som finns där... :) |
|
|
Jag kan hålla med om att en M-bil inte är den idealiska förstabilen. Det har varit många diskussioner på det här forumet om vilka typer av bilar som passar folk i olika åldrar o s v. De flesta av de diskussioner har slutat med att man konstaterar att folk är olika och att man inte kan dra alla över en kam. När jag lade in mitt svar så visste jag inte vilken typ av bil som Jesper ville ha eller ansåg sig ha råd med. Därför listade jag bilar som jag själv anser är bra köp i olika prisklasser. Jag försökte också ta hänsyn till min egen situation när jag var i den åldern, d v s att jag hellre skulle kört runt i en sportig coupé än en glidarbil a la 750 m fl. Jens |
|
|
Om du max tänkt lägga 30000, vill ha en treserie med hyffsad ekonomi tycker jag valet är solklart: e30 318is. /Wille |
|
|
Försök hitta en genomfin E30 som inte är misshandlad, det är min rekommendation! MVH, E38B12 |
|
|
Hej. E36 316/318 tycker jag passar som bra förstabil om det handlar om ca 30 000 kr. /Edvard BMW CS # 4503 |
|
Rotti |
en e-21 323i är inte helt fel... |
|
Själv hade jag en 520 (e28) som första bil. Helt perfekt anser jag. Dock delade jag med min bror och han hade inte råd tillslut vilket gjorde att vi sålde den. Jag ville sedan ha en lite nyare bil och har nu en 316 (e36). Inte värsta bilen som finns, men det är alltid kul att se dom som kan "mindre" om bilar som tror att man har värsta mostret. Iofs ganska pinsamt om dom frågar vad det är för motor..... Dock kan det kanske bli lite dyrt med en e36:a om man bor i göteborg. En e30 skulle isf vara bättre. Själv skulle jag nog ta en titt på en e28:a iaf. Kanske en 528 eller liknande. Otroligt mycket bil för pengarna. _________________ Är du lycklig nu? |
|
|
Blir lite trött på när folk säger "Den första generationens M3 är och förblir en klassiker. Ett sådant stycke kulturarv förtjänar mycket omsorg. Omsorg som inte alltid förstabilsköparen har" Det beror väl på person till person, ni drar ju alla första bils köpare över en kam här? De personer som köper t ex en m3 e30 vet nog vad det är för bil och hur den ska bevaras? Finns nog mycket yngre folk här som vet hur man ska bevara gamla bilar!Eller har jag fel? |
|
|
immer, dur har rätt! Visst finns det många yngre som vårdar sina gamla bumsar, men tyvärr är det ju inte vi som syns.. Alla lägger märke till en fetsänkt M-emblemtrimmad E30 med tonade rutor som bränner gummi.. Sen anser jag att man ska använda sina bilar. Visst kan man köpa bara för att ha men bilar ska köras, inte parkeras i garage. mvh Johan Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.