|
|
|
|---|---|
|
Jag tänkte mig Extractor grenrör, sportavgass, chip, filter. Hur grovt system är bra på den bilen? Dubbla eller enkelt rör? Vad för extractor? Vilket märke på chip? Filter ska jag köpa Green Cotton. Är det nån som har ett hum om hur mycket extra jag får av detta? MVH Morgan. Länk | |
|
Kon filter är nästan ett kustom tillbehör. Motorn får tillräkligt med luft med std filtert...och dessutom så tar det redan kallluft från fronten! Men visst om du skärmar av, tar bort helljusinsattsen osv...samt monterar filtert efter annvisningar så ;-) Chip...nästan vilket somhelst utom superchip...någrasom har haft uppe bilen på rullande landsväg har märkt att det chippet tom sänkt effekten!! Ang avgas..jag har kört med 2X2,5 tum helavägen, dragit ihop strax innan bakaxel till enkelt 3tum..funkar sisådär...trycker dock att jag tappade lite toppeffekt med grovt system ( tappade avgashastighet ) på min cupbil så kommer jag troligen annvända endast 2X54mm avgas. Även alpina e28 b9/b10 och m5 annvänder sig av 2x54mm system med effekt utag mellan 245-286hkr. Jag har även pratat med lite folk från usa som kört med enkelt 2,5tums system med possitivt resultat. Både då med usa och euro versionerna! Men jag tror att det att det är bäst med dubbelt system till bmws sexor! Ang e-rör så kolla runt lite för det finns lite olika konstruktion på dom. Kolla om du hittar något beg alpina/hartge/schnitzer på ebay. betydligt bättre kvalite utformnign än tex lintechs. |
|
|
Tackar och bockar för svaret. Det där med filter så tänkte jag mest på ett iläggsfilter från Green Cotton. Jag har märkt hur bra BMW:s luftfilterbox funkar. Den är ju iskall när man kört ett tag. Det är ju helt otroligt bra. Så det blir bara ett iläggsfilter av fullflödestyp. Så blir det troligtvis 2*54mm avgass. Det låter rimligt tycker jag. Kanske dubbla 2,5" fram till första ljuddämparen. Eller är jag ute och cyklar? Och superchip har jag nog hört en hel del om. Men inget vidare bra. MVH Morgan. Länk |
|
|
Nja, jag vet inte om man kan säga att du är ute och cycklar..visst kan man annvända 63mm första biten...men jag vet inte om man tjänar något på det. Jag vet någon som har fått uträknat avgas på m20 maskiner och då är det ärtrör som gäller. Men m30 har lite störrevolym....men det enklaste är igentligen att bygga och testa sig fram. sätter man flänskopplingar så kan man enkelt byta bitarna...bara tänk på att annvända så mjuka böjar du bara kan....och skippa simons universaldelar (rostar fortare än kvickt. Om du har mörjlighet att tiga så bygg i rostfritt i stället! Helt rätt vad du säger ang std luftbox....funkar jättebra även på moderat trimmade maskiner. Sist jag testade med chip...så var det ett hemabränt chip som gav något mellan alpina och std boxen i effekt. Ökade varvtals spärren...jag har för mig att den gick in på 7000-7200...något. Men boxen havererade (ej pga chippet) Ang effekt så kan jag tänka mig att du landar runt 220hkr med det du gör...kanske något lite mer! Du har inte funderat på att byta kam samtidigt? |
|
|
Nej, kammen är alldeles ny (standard). Och jag har kompressorplaner någonstans i bakhuvudet. Och då ingen av dessa blygsamma sakerna direkt sätter käppar i hjulet på mina planer så låter jag kammen vara original. Finns det varvtalsspärr på dessa bilar. En dum fråga kan tyckas. Men jag har aldrig varvat över 6000rpm. Det finns ingen anledning på min standardmaskin. MVH Morgan. Länk |
|
|
Jepp, orginal varvtalsspärr vid 6000rpm, kan tyckas knepigt då rödmarkeringen börjar vid 6200rpm. Har tydligen ett "motor nord kitt" på min m535 och ska ge ca 240hk, nån som hört talas om dessa kitt? |
|
|
"Motornord kittet" är Superchip.. Du har antagligen lägre effekt än en orginal 535:a med andra ord.. ///Jesper |
|
|
Jag kommer inte ihåg vad det stod i den gamla "bmw bibeln" men jag har för mig att det även var kam i motornord steg 1 eller om det var steg 2.... Annars ribg upp dom och hör med dom vad som ingick i dom olika stegen. Tyvärr så är inte motornord vad det har varit :-( En annan sak som är vettigt att satsa på, är att bygga bort lmm med klaff historian. Det är den mest begränsande faktorn på insugssidan (gäller även överladdade maskiner) |
|
| Fanns en massa gamla kit i Motor-nord innan jö :-) Till och med kompletta maskiner. För leta upp nån gammal katalog och snoka lite i innan man kryper till kojs! *Gäsp* | |
|
Finns det nåt bra färdigbyggt system att köpa någonstans? Gärna rostfritt. 2*54mm och gärna en extractor också. =) MVH Morgan. Länk |
|
| Dessa killar är bra på rostfritt Länk | |
|
Nja, när jag ringde så hade dom ju inget till min bil. Och han tyckte att jag skulle köpa lösa bitar. Men det vill jag inte göra. MVH Morgan. Länk |
|
|
hej Kanske Länk kan fixa fram nått mvh.benny |
|
|
Katalog beställd. =) Morgan. Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.