|
|
|
|---|---|
Marcus N |
Tjena! Är det någon som vet vad som görs när man sänker en M -coupé? Går den att återställa till orginal utförande igen? Macke |
|
Jadu Marcus det finns lite olika varianter: 1. "Snikvarianten" - byt endast fjädrar. Du missar på att arbetsområdet för dämparen ändras och det finns större risk för genomslag + att det blir sämmer karaktäristik 2. "Vanliga varianten" - om du har en från början har en bil med bra chassiegenskaper tar man oftast och byter dämparna också. Dessa är då avstämda till det kortare arbetsområdet. 3. "Volvo eller bonnvarianten" - du kapar själv orginalfjädrar. Sker sällan eller varför inte säga aldrig ;) på ///M bilar ... Återställning, javisst, skaffa orginalprylarna aningen nya eller begagnade. |
|
Marcus N |
Ok, har du något begrepp om ca pris det kan röra sig om (om man lämnar in den på aukt BMW verkstad)? Macke |
|
Hmmm, en auktoriserad verkstad är ofta lite overkill för sådana här "enklare" saker. Om du kan få en rekommendation på vilken "vanlig" verkstad som helst fixar dom det till halva timpriset. 500/timme istället för kanske 1000kr/tim. Skulle inte lämna in på Inspektion/Olje till ej auktoriserad men sådana här saker är det egalt vem som gör det. Vet själv att det tog 4 timmar att byta fjädrar/dämpare på min M3:a. Sedan får du nog kolla med BMW vad de tar för fjädrar/dämpare. Någon Z-ägare får väl hjälpa dig för at kolla vilka dämpare som sitter orginal. |
|
|
Du kan ju kolla om det sitter justerbara grejor på bilen, isåfall är det bara att skruva upp bilen. =) Jag hade tur, min bil var 3 cm lägre när jag köpte den och gick knappt att köra med. Efter diverse laborerande hittade jag en inställning som jag är nöjd med både utseende mässigt och prestanda mässigt. Det hade väl inte gjort något om bilen blev lite högre fram, ibland tar det i lite, men nu är hjulinställningen gjord så det får vara så. Fredrik M - Z3 2.8 Chrome is my favourite color. Länk |
|
|
Tjena Marcus N: Jag har själv gått i samma tankar, bara fjädrar (typ H&R) kostar runt 2500kr för en sats och finns lite var stans att få tag i, vill du ha en bra sats med dämpare ligger den på drygt 10.000kr och då får man göra arbetet själv. Nu vet jag inte var du bor men Örebro fjäder.... eller något liknande verkar bra och har bra priser på både fjädrar och fjäder+dämpare. Bor du runt Jönköping har du ju MH-GTR som tar fram både standard och special höjder på fjädrar och allt upp till svindyra ställbara satser med ställbara dämpare. I stockholm har du väl Vanadis gummi eller vad de nu heter som har H&R fjädrar. Personligen tycker jag Manuel på MH-GTR är trevlig, men jag fick också bra kontakt med Örebo fjäder... när jag träffade dem och de hade bra priser. Jag vet att endel dämpare, var det bilstein??? där man använder original fjäder talrik till de nya dämparna och då skär man loss den gamla dämparen eller något liknande. Den dämparen kanske inte går att återanvändas, men är inte helt säker. Många dämpare är även något bredare än original vilket gör att det kan bli tight mellan däck och fjädertalriken = man får använda spacer. /Richard By Z3MPOWER "Super nua non nosent" |
|
| Monterar en auk. BMW verkstad grejor som till exempel dämpare/andra fjädrar om det inte är BMW original? Trodde helst inte att de höll på med sådant, tex. Förenadebil. | |
|
MatroxMGA har nog rätt. Dem kommer inte vilja göra sånt. Auktoriserade verkstäder har som princip att inte göra någonting som inte finns i BMW specifikationer och sänkning finns definitivt inte där. JAg har för mig att dem ville inte ens byta fälgar på Askens bil för att han ville ha en M fälg på en 540... ____ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! |
|
Marcus N |
det är vsst en HR Sänkningssats... Macke |
|
Dem gör satser både enligt 1 och 2 i CoolBlueM3Coupe inlägg ____ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! |
|
|
Tror firman jag frågade om H&R sänk sats skulle ha drygt 2.500 för satsen och 3.500 för satsen och att få den monterad, men är inte helt säker. Det kan ha varit 4 lakan för alltihop också. /Richard By Z3MPOWER "Super nua non nosent" |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.