|
|
|
|---|---|
|
Hej jag har enorm tur eller otur. Beroende på hur man ser det. Kom hem från en längre tur häromdagen från semestern. Körde och handlade morgonen efter resan eftersom kylen var tömd här hemma. På väg hem ca 500 meter efter att jag kört ut fårn parkeringsplatsen vid affären gick tempen upp i det röda. Stannade med en gång vid en bensinmack som tlåg väldigt lägligt till. Stängde av motorn satte pa kupefläckten + max värme , men det kom ingen varmluft! Öppnade ocksa huven. och lät den kallna.Kollade oljan inget konstigt. Kollade vattennivån OK (kollade inte om det var ngt grumel (varm). Hann sniffa lite avgaser i det hela ocksa kände ingen glycol. Sen bogserade jag hem bilen (med en forrd igen) Obs motorn gick helt ok men ville inte chansa, ville inte att den skulle gå varm igen i onödan. Har sökt i tidigare inlägg. Tycker detta låter lite som vattenpumpen. Vad tror ni? Ska det låta ngt fårn vattenpumpen om den gått sönder. Lagerljud eller liknande? Hur kollar jag att termostaten öppnar / fungerar medan den sitter kvar i bilen? vilken slang ska jag känna på, var ska jag kolla om vattnet cirkulerar? En tanke: har inte kollat men lika bra att fråga varifrån går vattent till kupevärmen? Kommer den från/efter termostaten eller kommer det direkt från vattenpumpen. Förstår ni vad jag menar? Om det inte går via termostaten så kan man nästan säkert säga att pumpen är kass. Kollade vad en pump kostar ..500 bagare, ingen fara men är det bökigt att byta själv. Hoppas ngn känner igen symptomen. Ock kan säga ngt bra om vad jag ska titta efter/ vad jag ska göra först. Är så less på sådant här, kanske lite tur att det inte hände på Autobahn på natten ifs. MVH Philip | |
|
Vattnet till värmen i cupen sitter kopplad till den interna slingan. Alltså den som inte går via kylarn vid stängd termostat. Du borde meo fått värme i cupen även med trasig termostat. Däremot så står ju kylvattnet i princip stilla när motorn är avslagen, så "Stängde av motorn satte pa kupefläckten + max värme" funkar inte.. Motorn måste va på för att du ska få värme överhuvudtaget. ///Jesper |
|
|
Jag förstår vad du menar. Jag lät kupefläcketn gå efter att jag stängde av motorn. Kom ingen värme alls varken när motorn var på eller av. Ska ju komma lite värme ett tag i alla fall när motorn är avslagen också. Ok men det låter i alla fall som pumpen. Tittade lite utmanande på bilen genom fönstret, den retades med den iskruvade bogseröglan. Psykologisk krigsföring.. Hoppas hoppas det bara är pumpen som kärvat eller skovlalrna lossnat eller ngt sådant. Skulle verkligen inte vara skoj med topp byte/ renovering eller bara toppackning o planing. Ok men tack Jesper Du vet inte om det är bökigt att byta pumpen? Eller om jag ska kolla ngnt annat innan jag sätter igång och riva pumpen? |
|
|
Eftersom du vred på värmereglaget efter att du stängt av motorn, så lär det ju bara ligga kallvatten i värmepaketet. Angående vattenpumen, så lär den inte va så svår att byta.. Bort med kylarn och sen bara skruva ur. Vet inte exakt hur det ser ut på din bil, men det bör funka så. ///Jesper |
|
|
Kanske beskrev det hela i lite fel ordning. Hade på värmen även när motorn var på men sedan när motorn var av lät jag den gå ändå... eller rättare sagt kupefläkten var på hela tiden / varför inte liksom. Ok då får jag väl testa lite, se vad som hände när jag kör igång den idag igen. Blir väl att bogsera till garage där jag kan jobba lite. Fan vad alla ska vara elaka när man bogserar en BMW. Ungefär som de säger/ tänker haha det var ju det vi sa BMW är skit. Eller HA där fick du för alla BMW som kört om mig i mitt liv. Surt att bogsera, en BMW ska köras o inte dras av en Rostig ful forrd. |
|
|
Den är ju värd att bogsera åtminstone.. Inte som nån gammal sur Volvo 850 som man bara lämnar vid vägkanten om den dör..;) ///Jesper |
|
|
Nä precis Vi är kompisar i vått o torrt. Skulle alldrig lämna min bil ngn stans. Synd bara att den är så slöö. Har alldrig varit med om vattenpumpsras tidigare. Bara körde, inte speciellt hårt. Varvade bilen som vanligt. Inget kostigt i gången ... märkte bara att den blev varm. Inget lagergnissel eller ngt. Vad är det som går sönder i pumpen. Har tittat på en del pumpar. Men ingen som varit sönder förutom skurna lager. Går axeln som diver den av? går skolvarna av eller skovelhjulet? Menar det det inte finns så mycket som kan gå sönder. |
|
| Litar du till 100 % på tempgivaren/instrumentet då? Jag har själv råkat ut för instrument som flippat ur. Värt att kolla innan man börjar riva... | |
|
OHHH vad skönt Brukar ju alltid vara det västa för mig, men motorras uteblev denna gången. Det var så enkelt som vattenpumpen. Lite dåligt att den är gjort i ngt fiber material. Därför jag inte riktigt kunde föreställa mig vad som var fel. Inget skuret lager i alla fall. Men fiber vatten vispen var helt krossad fick ut alla delarna i alla fall. Lite dåligt, varför kunde de inte gjort den i metall? Jaja hur som H var det extremt lätt att ta bort den. Den har ju Inbyggd avdragare! Meka BMW jämfört med andra bilar är såå skönt man märker värkligen hur de tänkt till. I motsats till tex SAAB. Tycker mkt om min BEEMER trots att den inte är snabbast i stan. Tack för hjälpen! Det känns skönt att prata med ngn som varit med förr! |
|
stefannorr |
Är vattenpumpen lika kass i lite nyare modeller som min 97 a eller är de samma skit? |
|
Jag kan tyvärr inte svara på detta. Att det var fiber övraskade mig också. Om ngn vet om det finns ngn förstärkt modell säg till för annars köper jag en likadan som satt i bilen ! kan bara säga att den pumpen jag ska köpa passar från september 1990 - Februari 1998 Kika i gör det själv tips läste lite om hur man bytade, skummade igenom det hela. Tyckte det tod ngt om ngn förstärkt modell. |
|
|
Ringde runt igen Hos BMW Rigo bil i Halmstad så var det lite dyrare än andra firmor. MEN skovelhjulet var i metall !! 650kr Klart värt att köpa det, kul för nästa ägare på bilen att slippa samma övraskning som jag gick igenom! |
|
|
Philip S: På Mekonomen kan man köpa (pirat)pumpar med metallhjul.. Har jag för mig.. Två bilar är fler än en.. |
|
|
Tackar för tipset. De har ingen inne nu dock. Sen sa de att de trodde att de var fiber. Så jag tänkte ju inte mer på det. Får bli nästa gång då :-/ Det blir BMW original denna gången, vill få ihop bilen så snabbt som möjligt. |
|
|
tråkigt och höra har själv varit med om detta flera gånger, men igår så kom en rolls royce körandes förbi vårat hus och rätt som det var så började bilen och brinna. Det var bara och hämta brandsläckarn och släcka bilen, ägarn blev nöjd med lite hjälp:-)). |
|
|
Bilen är färdig och luftad har precis kommit hem efter en lång skön tur med bilen. I sommar räddade jag en familj med omega som också brann. hade tyvärr inte min egen bil (brandsläckare under sätet) Så jag fick ta sodavatten o Cola men de var glada ändå ! Konstigt att bilar ska börja brinna sådär. Rolls är ju kanske inte så konstigt, inte om det är en gammal i alla fall. Tack Amet det kanns bra att kunna vända sig till ett sådant här bra forum när man har problem. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.