AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
639

Byte av huvudenhet E36

Känns lite som jag är inne i fiendeland här, men jag hoppas ni godtar en fråga ändå :)

Ska hjälpa en kompis med byte av huvusenhet i hans E36, bilen är utrustad med extra org ljudpaket, i Porschevärlden kallar vi det Klangpaket, vet inte vad det heter hos er...

Vad jag förstått sitter det inbyggd förstärkare i bilen, vad matas denna med för signal ?
Hur har ni gjort som bytt till eftermarkandsspelare, men behållt befintliga högtalare ?

Mvh
Fredrik, Falköping
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Det har jag gjort tidigare och använde då en ISO-adapter och pluggade in den nya huvudenheten direkt i originaluttaget. Det enda problemet var just det som beskrivs under rubriken "Byta ut Bmw original bandare med Harman Kardon?".
Jag tröttnade i och för sig snart på denna lösning och installerade helt nytt framsystem med separat slutsteg, skaffade en Pioneer P99 för att kunna göra vettiga ljudinställningar och dessutom en baslåda. Då blev jag nöjd.
Har precis bytt och det är bara att köpa en ISO-adapter på Biltema för BMW 3-serien (69kr). Sen har jag en Pioneer som inte har ISO-kontakt så jag kapade de nyinköpta kablarna och kopplade sen ihop alltihop med en kopplingsplint. Det står på kablarna exakt vad de är till för.

Har man det inbyggda originalslutsteget så får man inte glömma att koppla in remote-kabeln som ger signal till steget att starta upp. Den är blå på ISO-kablaget och blå/vit på min Pioneerhärva. För övrigt så stämde även färgerna på högtalarkablarna exakt mellan ISO och Pioneerkablage.
Tackar för svaren!
Det har löst sej nu, när den berömda remotekabeln blev inkopplad funkade allt.

Måste säga att det här forumet verkar väldigt bra, nästan i klass med NordicAudi :)

Mvh
Fredrik, Falköping
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.