AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.849

Kopplingsbyte M5 E39

Skall byta koppling på min M5a nu och kollat runt lite på kopplingar..

Hur är bildelsimportenskopplingssats för 4000:-?

Eller skall man gå på en sachs koppling eller BMW Orginal???

Är det svårt att byta den eller klarar min vanliga bilmek av det typ 20 års erfarenhet av bilar eller skall man vända sig till BMW verkstad typ 3 gånger så dyrt det??

ErikJ
kopplingsbyte hos BMW 8000:- inkl arbete och matrl

matr: 3678:- bmw org

BM
35
BMWH5
428iA M GC -15
Hartge H5 4,7 -96
120d -14
316i -94
2002Tii -71
Man behöver inte något specialverktyg (förutom centreringsdon) för att montera en ny orginalkoppling. Den självjusterande SAC-kopplingen lvereras förspänd. För att spänna om kopplingen behövs däremot några specialverktyg. I övrigt är det inte någon större skillnad mot andra bilar (det brukar ju vara trångt). :)
Thomas
pi
34
pitbull
M5 e39 99:a
tja,,,jag har enförstärkt koppling på min m5 e39..det är en sachs som pallar 630nm..en vanlig mek klarar det utan problem om han e duktig..visst e kopplingen hård men man tappar faan ingen kraft vid växlingarna,,det känns som 50hkr till I M5:an...
kanske lite jobbig i början men sen när man vant sig e den förjävla goo.....

Lycka till...
Tack alla

Skall åka och beställa en ny koppling nu...
Buspelle
pitbull: Om du tappar kraft i växlingarna med originalkopplingen beror detta på att kopplingen slirar, vilket i sin tur beror antingen på att du inte släppt upp pedalen eller att kopplingen är sliten. Tycker personligen att originalkopplingen duger utmärkt.
mi
168
mikey
M5 E34 turbo 964whp
MB C180 -09 AMG-optik
centreringsdornet man använder till SAC-kopplingen är ett special verktyg, det går inte att använda ett vanligt.
BM
35
BMWH5
428iA M GC -15
Hartge H5 4,7 -96
120d -14
316i -94
2002Tii -71
Det stämmer att det är ett specialverktyg på grund av att det är kort. Det sticker inte ut utanför lamellcentrum. Det går dock att "lura" självspännaren genom att spärra kilarna och montera kopplingen utan centreringsdon sedan ta bort förspänningsplattan. Sedan lossar man på fästskruvarna till tryckplattan så mycket att lamellen kan justeras med ett centreringsdon. Sedan skruvar man in tryckplattan jämnt och fint med fästskruvarna. Då går det med ett längre/universaldon. Kolla igen att donet går in lätt efter åtdragning. Ta sedan bort spärrarna vid kilarna.

Lycka till !
Mvh Thomas R

pi
34
pitbull
M5 e39 99:a
bus..pelle...gasa ur bilen lite grann så får du se att orginal = skit...

var får man tag i ett centreringsdon?? kan man använda något annat i nöd??
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.