AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
628

Stening på allmän väg :-% (långt)

En kollega har råkat ut för en liten lustig händelse enl. nedan.
Tänkte kolla om någon varit med om liknande och vad som isåfall blev resultatet.

----------------------------------------------------------------------
Ståndpunkt efter telefonsamtal med berörda instanser:
Vägverket: Dom hade lagt ut det på entreprenad till XXXX och hon fick prata med en där som sa: "att det var beläggningsarbete och att stenen skulle ligga kvar några dagar, sen skulle den sopas bort och vad gällde skadan, så fick vi göra anmälan"

Försäkringsbolag: Dom skulle skicka skadeblanketter till oss, men den hon pratade med, bedömde det inte som stora chanser för oss att få ersättning

Polisen: Dom konstaterade att det fanns skador på bilen, men dom sa "att det var inget polisärende", så vi får kontakta försäkringsbolaget.
Jag har helförsäkring på bilen.

Händelseförlopp:

när jag kom hem på kvällen så hade ni tydligen påbörjat ett s.k. beläggningsarbete.
Det var skyltat med varning för stenskott vid infarten från Blentarp (så långt är allt ok) men själva beläggningen var minst sagt lite underlig. Lös sten ovanpå asfalt, utan någon tjära som binder den, och det tycker jag verkar märkligt.
Vägavsnittet är hastighetsbegränsat till 70 i vanliga fall och det var inte ändrat till lägre hastighet, men man får ju anpassa farten efter väglaget, vilket jag gjorde. Jag upplevde det inte som några större problem att köra på detta underlag, så länge som man inte fick möte eller liknande, utan problemet kom efter ca 1 km, när en bil bakom kom ifatt mig. Den kom minst sagt ganska fort och när den kom ifatt mig låg den väldigt nära ett par hundra meter för att sen påbörja en omkörning och vid omkörningstillfället sprutade den upp ett regn av sten över min bil. Det var väldigt torrt vid denna tidpunkt, så det var en väldig dammrök dessutom, men jag hann se vad det var för en bil, men jag uppfattade inte något registreringsnummer p.g.a. röken.

Skadorna på min bil blev ganska omfattande enl. min egen uppfattning bl.a. 4-5 stenskott på vindrutan, flera stenskott på motorhuven och ett större antal på vänstersidan av min bil.

Nu kan man konstatera att det var den här Volvo-244, 84:an, som var den stora boven i det här, men jag ifrågasätter verkligen arbetsplatsen också, och då tänker jag närmast på: kanske det borde vara sänkt hastighet eller t.o.m. omkörningsförbud på sträckan, sen förstår jag inte varför man lägger lös sten direkt på asfalt utan att binda den med något. Jag begriper att det hade funnits risk för stenskott ändå, men den hade nog varit mindre. Detta var att jämföra med vinterväglag och blötsnö!
-------------------------------------------------------------------------
Bara till att pynta ur egen ficka verkar det tyvärr som eller?!?
Volvopråmen är ju ganska svår att hitta mitt ute i pinnabygden:-%
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
En ganska vanlig beläggningsmetod är att man lägger ut bindemedel i strängar efter behov på asfalten och sedan ett överflöd med grus på, som sedan pressas ner av maskiner OCH trafiken på vägen. Efter några dagar sopas sedan vägen, så att det som fortfarande är överflödigt försvinner. Är det då bara skyltad med vägarbetsskyltar eller stenskottsvarning så har VV och entreprenören gjort sitt, verkar det som, då dom innebär att man som du ska anpassa hastigheten.

Ändå, är bilen helförsäkrad borde ju detta gå att lösa genom försäkringsbolaget, då jag tror att det är mycket svårt att få ersättning av VV för att en bil körde om.

Kolla tråden på stylingavdelningen om en skadad fälg, där jag har lagt in några länkar till färska artiklar som berör detta.

Sex på alla fyra, roligast så!
Hangaround: bugar och bockar för den infon.

Deras försäkringsbolag verkade ju inte precis över sig av förtjusning - standardinställning dock...

Se alltså upp de närmaste dagarna för klippor på vägbanan mellan Blentarp och Sövde i det soliga landskapet Skåne!!!
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Inga problem!

Bara att hoppas att det löser sig smidigt nu också.

Lycka till!

Sex på alla fyra, roligast så!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.