|
|
|
|---|---|
|
Är det någon mer än jag som tröttnat på Vägverket och deras sätt att "bättra vägen". Vad jag menar är att utan en enda varningsskylt tippa ut flera ton lösgrus på asfaltsvägar. | |
| Ska de inte skylta för sådant? | |
|
Jo, man börjar bli väldigt trött på dem. Mycket dåliga vägar, man slår ju sönder bilen när man åker på dem. Dåligt med skyltar också. //Schnitzer |
|
|
Dom, har ju fått ett GÄNG miljarder att rusta upp vägarna för nu, så det borde väl bli lite bättre på några års sikt. Å andra sidan, bättre vägar innebär väl bara än mer lastbilstrafik, vilket inte bara är en trafikfara, utan dessutom förstör vägarna på rekordtid! Jag fattar inte att Svenska staten med alla sina skatter på bilar och bensin inte lyckas få bort lastbilstrafiken och skjutsar sakerna på tåg istället? Om man tycker att man får betala rejäl vägskatt för sin lilla 7 seriebil (för att den med sin ohyggliga tyngd mal ner vårt vägnät) så kan man fundera lite över vad en ibland 30 gånger tyngre långtradare gör med vägbanan... sedan sladdar vi runt i grus, kör sönder hjulupphängningen i potthål och far fram och tillbaks som kryssningsmissiler i spåren. Farbror blå säger usch, här kommer en sån där BMW ligist och kör om 4 långtradare igen, den får vi allt nypa! Man blir inte så glad.... :( Besök Länk |
|
Diesel_Power |
en liten kontring till han där öppe, lastbilstrafiken kommar _ALDRIG gå att ersätta med tågtrafik, om staten plöjt ne pengarna i vägarna istället för att satsa på misslyckade godstransporter på räls så hade du nog inte behövt oroa dig för att sladda runt på nå jävla grusvägar, du klarar sig inte utan lastbilar hur du än försöker, du såg väl hur det blev tex i england när dom stoppa i princip alla transporter, ingen fick nånting, tex bensin så du kan sladda runt på grusvägarna, en lastbil ligger inte efter vägen för att han inte måste det Turbo Diesel är det enda rätta |
| Sen tycker jag faktiskt att majoriteten av alla "chaffisar" har mycket bra uppträdande på vägen. De underlättare nästan alltid omkörningar osv. Så verkligen hatten av til svenska lastbilschaffisar! (dock inte till utländska!) | |
|
Håller med föregående skribent om svenska lastbilschaufförer. En stor eloge för den vänlighet och hjälpsamhet de flesta chaufförer visar i trafiken. Visst finns det rötägg, men det finns det överallt annars också. Vägverket beter sig som det verk det är, byråkratiskt och ofta väldit slarvigt. Det är inte så länge sedan jag dundrade över ett sådant där "nedfräst" spår i vägbanan. Varningsskylt saknades och det var vid tillfället mörkt och blött ute, omöjligt att upptäcka spåret i tid alltså. Då var jag glad att jag inte bytt till 17"-hjul än. Tror nog jag kan tacka 60-profilen för att fälgarna fortfarande är runda. |
|
|
Ja, en eloge till både svenska som oftast tyska lastbilschaufförer för deras vana att släppa förbi mig på vägarna. Glöm bara inte tack- och varsågod-blinken med blinkersen helljus resp blinkersen... |
|
|
Frågan är om alla ska betala för det slitage som just de orsakar på vägarna? En långtradare sliter ca 100 gånger så mycket på vägen jämfört med en personbil. I förlängningen skulle detta innebära att de också skulle betala 100 gånger mer i vägskatt. Jag betalar knappt 1.800 kr i vägskatt årligen. En åkeriägare betalar knappast 180.000 kr i vägskatt... max 10.000 kr. Där har vi ett av problemen när det gäller dåligt upprustade vägar. I övrigt håller jag med om att majoriteten av yrkeschaufförerna är värda en eloge när det gäller uppträdande på vägarna. |
|
|
yrkestrafiken bidrar faktiskt till arbete och välstånd. utan yrkestrafik hade vi knappast någon BMW:er eller några farbara vägar öht. |
|
|
Ett problem är att lastbilstrafiken har ökat väldigt mycket under 90talet. Som bilfantast tar det emot att skriva det, men tåg är mycket mer miljövänligt och sliter inte på våra vägar. Lastbilar borde nyttjas som komplement till järnväg och inte som ett alternativ anser jag. Simon |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Simon. Där sa du ett sanninges ord är iofs part i målet men i alla fall helt rätt. På E20 söder om Örebro(motorväg) har det varit stenskottsvarning de senaste 2 månaderna, pga dålig beläggning.Det är i särklass Sveriges sämsta motorväg genom tiderna,ligger på gammal sjöbotten. vägbanan är som två diken efter den tunga trafiken samt rena berg o dalbanan att åka på ( Fick framfjäderbrott på min Mercury där 1992 när jag skulle till besiktningen) Hasso |
|
Är det någon som hört talas om ett åkeri som verkligen går med vinst? Åkarna är dom enda som säljer hundringar för sjuttio spänn... Dessutom så är det VI konsumenter som ställt till med den ökade belastningen av lastbilar på vägarna, om vi inte var så förbannat bekväma och stressade skull det inte behöva gå halvfulla eller nästintill tomma bilar på vår svenska vägar för att jag ska få min styrled inom 24 timmar istället för 48 timmar :o\ // Henke Bleifuss |
|
|
Självfallet går det inte att få bort lastbilarna helt, och JA, Svenska lastbilschaufförer är väldigt trevliga och hjälpsamma. Tyvärr så spelar det ju inte så stor roll att chaufförerna gör ett bra jobb, idiotomkörningar och vägslitage består likt förbaskat... E20 söder om Örebro är som hasso skriver, alltså bara marginellt bättre än en puckelpistbana. Nedslitningen har verkligen gått med frekordfart... på bara några år har motorvägen gått från fin och fräsch till stenskottsvarningar och djupa potthål. Nä, jag vidhåller att VV måste lösa transporterna på något annat sätt, om ökningen av lastbilstrafiken fortsätter i samma takt som under 90-talet kan vi snart glömma bilresor överhuvudtaget, vi kommer helt enkelt inte att få plats! Åkarna får helt enkelt börja ta mer betalt för transporterna (då kanske dom kan få en slant över också) och vi får lära oss att vänta den tid det tar för att få våra fjärderbensstag! Jag tycker man ska säga det nästa gång man köper något "det är inte bråttom, det räcker om ni tar det tillsamman med någon annan transport". Om alla 9 mille Svenskar gjorde det skulle det göra en jäkla skillnad! Besök Länk |
|
|
Mardrömmen är när man möter en bil på en sån väg jag beskrev i översta inlägget. Dom "bättrade" vägen där jag bor och varje gång jag köre till jobbet mötte jag skolbussen i full galopp (gruset sprätte lång väg). Jag ställe mig mitt i vägen så han stannade och jag kunde köra förbi. |
|
|
jag mötte en långtradare på riksväg 67 mellan sala och västerås i sommars när dom just hade grusat asfaltsvägen... vilket resulterade i att min nya framruta fick ett stort stenskott och ett stort skott på motorhuven kompletterades med en massa små här och där... jag var vansinnig och spenderade hela förmiddan till att få tag på dne ansvariga hos vägverket... men när ja äntligen fick tag på honom kunnde ja inet hålal mej utan han fick reda på vilken jävla FI**A han va osv... sen hade man ju inge bra läge för å kräva ersättning... /Jonas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.