|
|
|
|---|---|
|
Hej. Var och besiktigade min bil igår. Allt gick kanonfint förutom två saker. 1. De gnällde på mina bakblinkers. Har vita blinkers och när blinkerslampan börjar bli dåliga, så börjar de blinka mer vitt än gult. 2 st gubbar stod och kollade på dem, men "låt gå den här gången" fick jag.. :P Sen till det mer allvarliga problemet: 2. HC värdet. Han berättade att bilarna brukar ha ett värde på ca 10. Jag pendlade mellan 50-200 (Oftare 200 än 50). Han varvade och provkörde den igen. Värdet blev inte mkt bättre. Men hur som helst så till sist så fick han den under 100 (max värdet man får ha) och "klockade" mitt värde till 80. Jävligt snällt gjort av honom, för hade det varit nån grinig gubbe (killen var ca 30 år och mkt instresserad av min bil samt tyckte den var kanonfin mm) så hade bilen aldrig klarat av besiktningen utan anmärkning. Så till min fråga: Vad är det som är fel på min bil? Har en BMW M3 -93 som är servad efter bok samt 1h före besiktning även oljeservad på BMW. Nån som har förlsag? /Edvard | |
|
Hej! Har för mig att HC-värdet har något med katalysatorreningen att göra! En kompis hade liknande problem med sin s2:a. Besiktningsmannen gav då rådet till honom att åka ut en sväng och varmköra bilen så att katalysatorn skulle bli ordentligt varm. När de sedan gjorde en ny mätning var HC-värdet lägre och bilen gick igenom besiktningen! |
|
|
Hej. Jag tror HC har med förbränningen att göra. Eftersom CO och CO2 värdena var mkt bra (0), så tror jag inte det har med katalysatorn att göra. Tror det är tändningen eller nåt. Kanske nåt med ventilerna.. är ej säker. Nån som vet om Injektion cleaner kan påverka HC? /Edvard |
|
| jag hade samma trubbel med min M3 -93 först trodde dom att det var katten som var rensad...men det var det inte utan det var fel på styrboxen...åk in till bmw så mäter dom upp den åt dig.brukar den rycka lite ibland är det garanterat samma fel. | |
RafkoM3 |
Vad var det för fel på styrboxen? Kunde du köra med bilen fast styrboxen var kass? /Rafael M3 Köhler Racing |
| vill minnas att det var styrboxen för vanosenheten,jo det gick att köra gick lite ojämnt ibland....sån tur var hade förre ägaren bytt den här styrboxen 11månader tidigare,är rätt glad att jag hade de kvittot kvar så detta kostade inte mig många kronor men annars....jaja nu är bilen troligen i ryssland eller ute i sverige i smådelar då den desssvärre blev stulen i augusti i fjol..men då gick den j-gt bra, är bra sugen på en M3 igen men när man bor mitt inne i Sthlm får man nog lägga ner den tanken man får ju f-n inte ha nått ifred här. | |
| Kan vara lambdasonden. | |
|
Hade 180 i HC när jag besikta nyss, Co & CO2 var på 0.0 HC är oförbränd bensin, på min 325'a var det lambdasonden som var paj, BMW's mätinstrument hitta fel på lambdan direkt. /Thomas |
|
|
Hej. Låter precis som mitt problem. Får väl höra hut mkt en lambdasond kostar til min M3 -93:a. Misstänker att den kostar lite grand... :/ /Edvard |
|
RafkoM3 |
Hej Bumper! Vi har två stycken lamdasonder på M3an De kostar tillsammans 2885 kr på BMW. Köpte precis såna :( /Rafael M3 Köhler Racing |
|
Hej. *Pjuh* .... trodde det skulle kosta närmare 10.000:- eftersom alla andra delar är så dyra.. :/ Men ca 3000 kr överlever jag nog.. kanske käka lite ris & tonfisk hela månaden .. eller, varför inte leva på sin tjej som tjänar bra? :P /Edvard |
|
| Passa dig så du inte hamnar på Rikki Lake.. | |
| LOL :P | |
pasi |
om inte jag har helt fel så e alla lamdor lika! finns 4 sorter olika antal kablar sen e det skarva kablarna h/pasi |
| Hade samma problem på min 525i -91. Det visade sig efteråt att kabeln mellan lambdan och styrdatorn var av. | |
|
Tjena igen. BMW kopplade på datorn och hittade inget fel. Bilen var felfri. De gissade på att bilen kunde vara chippad. Men eftersom jag nyligen köpt bilen, samt frågat förra ägaren, så vet inte om den är chippad. Men jag får väl köra med den iaf, och slänga in lite k-sprit när det är dags för nästa besiktning. Har iof sportfilter, men vet inte om det ska påverka värdet.... /Edvard BMW CS # 4503 |
|
pasi |
vad va dom andra värdena? & hur är det med din kat? sportfiltret ska inte påverka nåt skuklle kunna tänka mig att den missar i tändningen på 1 cyl eller nåt liknande med tanke på att den studsade upp&ner h/pasi |
|
På besiktningen var CO och CO2 noll. Men när BMW kollade upp det, sade de att det var lite problem med CO och CO2 också. Så de gissade att bilen antingen var chippad eller så kunde kattarna vara slut. /Edvard BMW CS # 4503 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.