AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
478

Diff till min 320i

Fa
12
Fartdåre
320i -84
335tic -85 under utveckling
Hej!
Bakaxeln i min 320i -89 har nu börjat sjunga högre och högre (min blyfots fel antar jag) så jag tycker det är lika bra att investera i lamelldiff på en gång, dom håller väl lite bättre hoppas jag? har nu hittat en 323 lamelldiff (killen tror iallafall att de e lamelldiff) från en -86a. Passar den på min 89 320 eller? hur ser man skillnad på en vanlig bakaxel och en med lamelldiff? finns det nått nummer på klumpen eller så? vad är rimligt pris på en lamelldiff som gått 20 000 mil? håller dom så mycke längre?
Tacksam för svar.

//Den nyblivna BMW ägaren Joakim
En bakaxel med lamelldiffbroms håller inte längre vad jag vet iaf.

DEn passar rent fysiskt utan problem.
Men du har 4.10:1 slutväxel och 323i -86 hade väl 3.46:1. Så det är ju en rätt skaplig skillnad.
Betyder alltså mindre motorvarv vid samma hastighet på samma växel.
Brukar betyda långsammare acceleration men bättre bränsleekonomi på landsväg.

På de som har diffbroms står det ett S på den lilla plåten på klumpen. Finns inte den får du öppna klumpen och se efter.
Wa
198
Wardof
525i Touring
325 e30 24v
Jag tror att man måste byta drivaxlarna också eftersom 320 har lilla klumpen och 323 den stora. men jag kan ha fel.
Fa
12
Fartdåre
320i -84
Okej, tack för svaren.
men är det nån som med säkerhet vet hur det ligger till? måste jag byta drivaxlar? kan jag ha samma mellanaxel? det börjar bli lite bråttom, bakaxeln låter värre och värrre...=/ finns det nån annan diff som passar på e30 320 -89 då?
Du skall inte bhöva byta drivaxlar, men dimensionen på dem kan skilja. Men det är ju inget problem.

Du kan ta en bakaxelklump från vilken E30 som helst och den passar utan modifikationer på någonting.

316i, 318i, 318is och 320i har det som kallas den lilla klumpen.
Lite mindre, mindre olja i den, lite sämre kylning, lika stark(momentan kraft).

När det gäller utväxlingen är det like kinkigare.
De du absolut skall undvika om du inte vill ha en lite större skillnad är M3, tidiga 320i(före 86), 323i, eta, och typ 318i touring.
Fa
12
Fartdåre
320i -84
aha.. jag har ju en 323i diff på gång, kommer bilen att bli väldigt mycke slöare då eller? har även planer på att sätta i en 325 motor i framtiden, hur skulle utväxlingen passa den motorn då?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.